Sorozat

Gyerekkorunk meséi – Hupikék törpikék

hupikek_torpikek_1„De a törpök élete nem csak játék és mese” – valójában mégis: az örökké megmenekvő töpörödött törpördögök elbűvölő mesét mesélnek, tele humorral és ártalmatlan izgalommal.

Felnőtt fejjel nézve a törpök önző, felelőtlen és ügyetlen társaság: a legtöbb galibát általában az okozza, hogy megsértődnek egymásra, önfejűen elkóborolnak vagy varázslat áldozatául esnek. Ez a fáradhatatlan Hókuszpók számára kimeríthetetlen lehetőséget nyújt, hogy újra és újra megpróbálja elkapni a két és fél almányi magasságú lényeket, mert egyetlen vágya, hogy „törp-pörköltet csináljon belőlük”.

Végül természetesen mindig túljárnak a csúf, kopasz varázsló eszén, aki még náluk is reménytelenebb eset, hiszen ahogy a törpök sem tanulnak saját hibáikból, Hókuszpók is örök vesztes, ráadásul öreg és gonosz is. A kalandok egy középkorhoz hasonló mesevilágban játszódnak, ahol az Aprajafalván gombaházakban lakó főszereplőkön kívül boszorkányok, királykisasszonyok, óriások és mindenféle szörnyek éldegélnek – egyesek a törpök barátai lesznek, míg mások ugyanúgy vadásznak rájuk, mint Hókuszpók és macskája, Sziamiaú.

A törpök mind egy-egy jellegzetes tulajdonságot képviselnek – ezt legtöbbször nevükben is hirdetik, mint a falánk Hami, a zsörtölődő Dulifuli vagy a kevés női szereplő egyike, a szende Törpilla. A legnagyobb lúzer a bosszantó Okoska, aki elvakult tudálékosságában folyton azt hiszi, túltehet a bölcs és kedves Törpapa tudományán.

hupikek_torpikek_2

De visszaveszek a kritikai hangból, hiszen a Hupikék törpikék kiszámíthatósága ellenére elbűvölő mese, tele humorral és ártalmatlan izgalommal. A Hupikék törpikék sohasem volt túlságosan félelmetes, netán sokkoló, egyike azoknak a rajzfilmsorozatoknak, amiket ugyanúgy szerettem régen, mint most, s egykor majd a saját gyerekeimnek is szívesen megmutatnám. Van persze olyan elrugaszkodott értelmezés is, amely a törpök kollektivista társadalmát totalitáriusnak bélyegzi, Hókuszpók pedig a zsidók karikaturisztikus ábrázolásának felelne meg… inkább hagyjuk.

Az 1981 és 1990 között gyártott belga-amerikai rajzfilmsorozat – alkotói a legendás Hanna-Barbera páros – Peyo (Pierre Culliford) szintén belga képregényén alapul. A törpök az ötvenes évek végén csak mellékszereplők voltak egy középkori Európában játszódó képregénysorozatban, majd 30 saját füzetet is kaptak. 1965-ben és 1976-ban két egészestés rajzfilmfilmben szerepeltek, ezután következett a sorozat. A legutóbbi törpös élményekre inkább nem térek ki – a két élőszereplőkkel dúsított kísérletnek nem sok köze van az eredeti mese varázsához.

hupikek_torpikek_3

Eközben természetesen a merchandising is lecsapott a témára, körülbelül bármiből találhatunk törpökkel díszítettet, sőt, videojátékokban is találkozhatunk a hupikék törpikékkel. A magyar gyerekek 1989 és ’94 közt a Magyar Televízió 2-es csatornáján láthatták őket, 2000-től pedig az RTL Klub vetítette a sorozatot – a legtöbbünknek valószínűleg innen ismerősök a kis bajkeverők: hétvégi reggeli tévézések pizsamában. Ezt egyébként ma is ugyanúgy megtehetjük, emellett pedig az RTL+-on is elcsíphetjük az epizódokat.

Az eredeti sorozatban maradandó értéket képvisel a háttérzeneként felhasznált rengeteg klasszikus zene: a youtube-nak hála itt végighallgathatjuk a legfontosabbakat Bachtól Grieg Peer Gyntjén át Prokofjevig. Ezzel szemben igazán ízlésrombolóak az anno Magyarországon is vírusosan terjedő, de egyébként több országban jelenlévő „Hupikék törpikék zenék”. Minden ezzel a dallal kezdődött, majd többek között német, finn, holland és norvég slágerekkel folytatódott, de csak nálunk fordult át a hupikék törpikézés ismert külföldi slágerek gyerekbarát, törpös magyarításába. A vállalhatatlanul borzalmas zene nekem szerencsére kimaradt a gyerekkoromból, akkoriban csak a szomszéd gyerekzsúrok átszűrődő neszeiből értesültem erről a 13 albumot megélt trendről, mígnem gimis éveimben a nosztalgiázó osztálytársnőim révén első kézből élvezhettem a csodát.

Ismét a Hupikék-univerzum pozitív oldala felé fordulva: a sorozat magyar arculatát kétségtelenül a legendás szinkronhangok tették teljessé. Sinkovits Imre tökéletes Törpapa, de a Haumann Péter-Harsányi Gábor duó is legendás Hókuszpókként és Sziamiaúként. A szinkronok nélkül valószínűleg nem rögtön a hangjuk jutna eszembe, ha valamelyik törpre gondolok – Törpillától, Tréfitől vagy Törperőstől egyaránt elválaszthatatlan az orgánuma. A hang mellett természetesen az sem mindegy, mit mondanak a szereplők: a törpéletes magyar szöveg sikeresen megismétli az eredeti törpnyelv leleményét, azaz rengetegszer csempész a törpök mondataiba törppel kapcsolatos szóvicceket – ez szintén olyan elem, ami talán felnőttként még élvezetesebb, mint gyerekként volt.

A Hupikék törpikék tehát igazi régisulis rajzfilm: naiv, de bájos és szívmelengető mindegyik epizódja. Talán a mai gyerekek porosnak és vontatottnak találják, de a mi gyerekkorunktól még elválaszthatatlan a törpök világa: a Schubert Befejezetlen szimfóniájának dallamára ármánykodó Hókuszpók és az örökké fejre eső Okoska. Már csak azért is, mert a kilencvenes évek gyerekeinek még biztosan ma is lapul a szekrényében néhány hupikék törpikés puzzle vagy plüssfigura.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya