Mabel, Charles és Oliver, azaz Selena Gomez, Steve Martin és Martin Short visszatértek, és magukkal hozták a minőséget, amit a Gyilkos a házban első szezonjában már megszokhattunk. Legalábbis a sorozat második évadának első két részéből így tűnik.
Ahogy azt már az első évad is bebizonyította, a Gyilkos a házbannak (Only Murders in the Building) valójában négy főszereplője van: a lehullott sorozatcsillag, Charles-Hayden Savage (Steve Martin), a lelkes, ám a Broadway által kivetett ex-rendező, Oliver Putnam (Martin Short), a tehetséges fiatal festő, Mabel Mora (Selena Gomez) és az Arconia épület. A gyönyörű komplexum ad otthont a true crime rajongó különc hármasunknak, akik mind-mind a maguk módján kötődnek az épülethez. És nem csak azért, mert a patinás házban történt gyilkosságról készített podcastjük tette őket híressé, illetve most már hírhedté: a lakóközösség elnöke, Bunny halálával ugyanis Charlest, Olivert és Mabelt vádolják meg. A trió azonban nem hagyja magát, eltökélik, hogy tisztára mossák a nevüket, és megtalálják (ismét) a gyilkost – így elindul a Gyilkos a házban, a podcast és a sorozat második évada.
Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben! |
Az újonnan (egyeseknek vissza)szerzett ismertséget persze nemcsak az amatőr true crime podcastnek köszönhetik hőseink, hanem az Arconia presztízsének is. Hogy az épület milyen szinten előkelő múltú, jól mutatják az – úgy látszik – évadonként fluktuálódó sztárlakók. Az előző bérlő, Sting után most Amy Schumer költözött a penthouse-ba, az énekeshez hasonlóan önmaga fiktív verzióját alakítva. Egy baj van: Schumernek a képzeletbeli énje a színpadinál is nagyobb ripacs, ami elkerülhetetlenül szembetűnik a híres humoristaduó sziporkázása mellett. Bár a celebalbérlő-csere meglehetősen visszalépés – pláne, hogy az első két rész alapján Schumer jóval nagyobb szerepet kapott Stingnél – a második szezonban csupán az ügyeletes híresség kilétén érződik minőségcsökkenés.
A Martin-Short páros rutinja mit sem kopott, a tempójukat pedig Selena Gomez is ügyesen felvette.
Míg a rangidős komikusok a bolondos, megmosolyogtató vonalat viszik, addig az énekes-színésznő a szarkasztikus deadpan-humorával egyensúlyozza ki a hármasfogatot. A szokatlan trió, melynek dinamikája megdöbbentően jól működik, sőt, ez adja a Gyilkos a házban valódi különlegességét, így egy összeszokott, olajozott gépezetként görgeti előre a könnyed, egyedi megoldásokkal teli, mégis lebilincselő whodunit-krimit.
A középpontban álló rejtélyek annak ellenére is egészen érdekfeszítőek, hogy az első szezon végkifejlete nem feltétlenül tartogatott igazán nagy meglepetéseket. A két bűncselekmény – a Mabel múltjából való és a hármasunkat összehozó jelenlegi – azonban tartogatott elég fordulatot és cliffhangert ahhoz, hogy kevésnek érződjön a heti egy-két, összesen 30 perces rész. Ez a folytatásra fokozottan jellemző: megnőtt a tét, most már a nyomozás izgalma motiválja hőseinket, ez már személyes ügy. Ráadásul ezúttal olyannyira gyanús mindenki, hogy az elkövető akár még az Arconián kívülről is érkezhetett – hallottunk már őrült rajongókról a történelem során. A podcast maga pedig kétszeresen is akadályozott: a korábbiakhoz képest a rendőrség mellett a Tina Fey által alakított true crime királynő is nyomást gyakorol a trióra, hiszen őket utánozva valós időben készít műsort. Róluk.
Fey karaktere és podcastje fémjelezte az új évad első izgalmas megoldását, ahogy Charles mellett az ágyban fekve, Mabel előtt kötögetve (Bunny-ra stílszerűen kötőtűvel a mellkasában talált rá a lány), vagy épp Oliver zongoráján adta elő az új műsorának első epizódját. Hogy végül egy negyedik fal áttöréssel szó szerint kikacsintson a nézőre.
Hőseink szerethető csapata mellett az ilyen és ehhez hasonló kreatív, vizuális és dramaturgiai elemek teszik olyan frissé a Gyilkos a házbant.
Gondoljunk például az előző szezon teljesen némán játszódó részére (amit egy siket szereplő nézőpontjából mesélték el), vagy mikor Oliver rendezői képességeivel igyekezett analizálni az ügyet. És persze a sorozatban kikacsintásból amúgy sincs hiány – és ha lehet a folytatásra minden eddiginél metábbá vált a true crime paródia. Hiszen ezúttal már nemcsak általánosságban a műfajt, és az azt képviselő sorozatokat, filmeket és podcasteket intertextualizálhatja, hanem önmagára is visszautalhat. Sőt, meg is teszi, majd azonnal kifigurázza önmagát.
Az ironikus önreflexió, a humor és az Oliver-Charles-Mabel hármas tehát a második évadra is változatlan, ahogy a nézőt szinte azonnal lekötő bűnügy is, amit a korábbi szezonhoz hasonlóan az egyik főszereplő múltjának rejtélyével is megfejelnek. Ezúttal azonban nem Mabel, hanem Charles kerül a középpontba egy – a sorozat abszurdumához tökéletes illő – bizarr meztelen festménnyel, ami természetesen összefüggésbe kerül Bunny-ügyével is. Hogy pontosan hogyan, sikerül-e egyáltalán olyan ügyesen összefűzni a szálakat, mint korábban, és vajon ezúttal kevésbé kiszámítható végeredményt kapunk, ahhoz szerintünk érdemes lesz követni a második évadot. Mert a Gyilkos a házban eddig úgy néz ki, sikeresen megugrotta a folytatásokat olyan gyakran elbuktató magas elvárásokat.
A Gyilkos a házban a Disney+ kínálatában érhető el.