Sorozat

A láthatatlan hóhér – Gyilkosság a világ végén

Gyilkossag-a-vilag-vegen-Emma-Corrin

A deszkriptív címválasztás ellenére figyelemfelkeltő világot fest le a Marling-Batmanglij alkotópáros legújabb cyber thrillere, a Gyilkosság a világ végén. A kritika az első három rész alapján készült.

A váratlanul elkaszált Netflix siker után, az Angyal? (The OA) alkotói ezúttal a Disney+-on elérhető minisorozatban keltik életre futurista világukat, amely kevéssé eredeti megvalósítása ellenére még tartogathat meglepetéseket.

Az erőltetett áthallásokat, gyakran forgatókönyvszerű párbeszédeket és kellemetlen one-linereket feledteti az erős operatőri munka és a kiváló látványtervezés.

A 18 éves Darby Hart (Emma Corrin) célja, hogy egy gyilkosság áldozatául esett fiatal nő se maradjon azonosítatlanul. Boncmester apja mellett gyerekkora óta figyeli a bűnügyi helyszíneket és asszisztál a boncolásoknál. Az érettségi évében az interneten kutat ismeretlen áldozatok után. Itt találkozik Billel (Harris Dickinson), egy titokzatos, pár évvel idősebb sráccal akivel elhatározzák, felfedik a környék sorozatgyilkosának kilétét. 6 évvel késöbb Darby sikeres szerző New Yorkban, nyomozásáról írt könyve bestseller. Egy nap titokzatos meghívót kap Andy Ronson (Clive Owen) tech milliárdostól hogy csatlakozzon egy elvonulásra, ahova a jelen legprogresszívebb gondolkodói utaznak.

Gyilkosság a világ végén

A titkos helyszín Izland északi részén épült luxusszálloda ahol egy különleges elvonuláson vesz részt a kiválasztottak köre. A látszólag egymáshoz csak kevéssé ismerő meghívottakról lassan kiderül, hogy több módon kötődnek egymáshoz, mint azt korábban képzelték.

A sorozat rövidsége ellenére túl sok szálon fut párhuzamosan, ami egyik gyenge pontja, hiszen alig tudunk meg bármit az elvonuláson résztvevőkről és ezért jelenlétük, legalábbis egyelőre, súlytalan. További gyengesége a sorozatnak, hogy a végeredmény fókuszvesztett. Néhol túl hosszan időzik egy-egy, általában a jövőt és a lappangó társadalmi összeomlást feszegető monológon, míg izgalmas mellékszereplőket tart meg kontextusuk ismertetése nélkül.

Ennek ellenére az érdekfeszítően felskiccelt, titokzatos mellékszereplők azok, akik a Gyilkosság a világ végén továbbnézésére késztetik a nézőt.

Ezen a ponton azonban még nem világos, okosan, csak véletlenszerűen vagy időhiány miatt történik mindez.

Gyilkosság a világ végén

A Gyilkosság a világ végén premisszája valószerűtlen találkozó kisvárosi bűnügy és cyberkrimi között. A legtöbb eredetiséget hiányolóan sorakoztatja fel a kortárs sorozatok és filmek kedvelt toposzait: mesterséges inteligencia, robotika (Black Mirror, Ex Machina), extrém gazdagság, társadalmi különbségek (Utódlás, Fehér Lótusz), politikai instabilitás és klímaváltozás (Évek alatt). A patetikus szónoklatok a jövő veszélyeiről megmosolyogtatók. Nehéz eldönteni hogy jóérzékű cinizmus vagy komoly üzenetet hordozó párbeszédek, monológok hangzanak el. Ez az ambivalencia teszi igazán vonzóvá a látottakat, nem kevéssé a kiváló színészi játék eredményeként.

Az igazán blőd következetlenségeket és ellentmondásokat csak a kiismerhetetlen karakterek és megnyerő alakítások kompenzálják.

A mesterséges intelligencia (vagy alternatív intelligencia, ahogy Ronson kioktatóan mindig közbeszúrja) segítségével üzemeltetett szállodában ugyanis egészen meghökkentő anomáliák történnek. A mindent körülvevő MI segéd, Ray (Edoardo Ballerini) monitorozza a hotel lakóinak életfunkcióit, folytonos hangvezérlő készenlétben van és mégis, amikor a hotelben gyilkosság történik, se hangfelvétel nem készül, sem a meggyilkolt vendég pulzusának csökkenésekor riasztó rendszer nem üzemel. Nehéz elképzelni hogy egy, a végletekig szabályozott és megtervezett helyszínen ilyen történhet. A rendőrség nyomozás nélkül balesetnek tekinti az esetet, és efelett az anomália felett egyelőre szemet huny a sorozat.

A bizonytalan történetvezetést és megvalósítást a mesteri színészi játékon kívül (Corrin és Dickinson kiemelkedő tehetségek), kompenzál a lenyűgöző operatőri munka és látvány, amely mentes filmes félmegoldásoktól és spórolási okokból megtett kompromisszumoktól. Charlotte Bruus Christensen operatőr láthatólag nagyon élvezte az izlandi táj adta páratlan lehetőséget, Alex DiGerlando látványtervező pedig gyönyörűen keltette életre a szupergazdagok végletes cottagecore minimalizmusát.

Ennyi kérdőjel mellett szinte homályba vész az Agatha Christie-i rejtély, azaz hogy a harmadik rész végére már két, az elvonuláson résztvevő vendég is életét vesztettte. A hangsúlyok egyenetlensége azonban betudható annak, hogy a minisorozat végére összeáll a kép, és magyarázat vár az összes elvarratlan szálra.

A Gyilkosság a világ végén a Disney+-on érhető el.

Knopp Eszter

Knopp Eszter a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetében majd az ELTE Filmtudomány mesterszakán diplomázott. Kedvencei a kísérleti dokumentumfilmek illetve a társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmek. Filmfesztiválokon és a filmgyártásban is dolgozik, emelett kollázsművészettel foglalkozik.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!