Sorozat

Ha piti összetűzések elfajulnak – A Hatfield-McCoy viszály

hatfields1024A polgárháborút követően két család vérfürdővel áztatott viszálykodása nemcsak a háború újrakirobbantásának rémét hordozta magában, hanem azóta egyenesen fogalommá is vált, és jelenleg is az elszánt, keserves küzdelem metaforája az Egyesült Államokban. A történetet feldolgozó History Channel minisorozatában Kevin Costner és Bill Paxton vezényli harcba rokonságát. 

Az egységes amerikai nemzet kialakulásának legnagyobb próbatétele az 1861-1865. között lezajlott polgárháború volt, amelyet csodás módon sikerült túlélnie a sokszínű társadalomnak. Az északi és déli államok véres zavargásainak utóhullámaként egymásnak feszülő két család története egy lépés távolságból is híven példázza a polgárháború mechanizmusát és értelmetlenségét. A nehéz időkben ugyanúgy a konföderáció oldalán harcoló Hatfieldek és McCoyok a békeidőben az irigység, a kompromisszumképtelenség és leginkább a saját igazságuk megkérdőjelezhetetlenségébe vetett hit által vezérelve a másik fél elpusztításában látták saját boldogulásuk biztosítását.

A három részes minisorozat cselekményének legerősebb aspektusa a történelmi hűség mellett épp a polgárháború eseményeinek és a családok viszályának szerencsés képzettársítása. A megidézett kor hangulata, Kevin Costner és Bill Paxton kemény játéka, valamint a kentucky-i és nyugat-virginiai táj dublőreként feltűnő Kárpátok szépsége a teljes játékidőre könnyen magába szippantja a nézőt. A véres események tévéképernyőn történő rekonstrukciója magától értetődően tartja távol a cselekményt a western műfaját jellemző hősteremtéstől vagy balladisztikusságtól. A két család közötti, aljasságtól sem mentes háború nem tartogat erkölcsi felemelkedést a résztvevők számára, az egyre mélyebbre gyűrűző gyűlölet senki számára sem hozhat feloldozást.

hatfield-2

A Hatfield-McCoy viszály kiválóan építi fel a cselekmény kiindulópontját jelentő történelmi hátteret, a családfők motivációját és a konfliktus kialakulásának folyamatát. A forgatókönyv kifejezetten leleményesen vonultatja fel azokat az eseményeket, amelyek a közeli barátokat végül egymás ellen fordítják.  A szemünk láttára bontakozik ki a gyűlölet, amelynek hátterében nem egyszerűen kibékíthetetlen ellentétek állnak, hanem bátorság, folyamatosan növekvő feszültség, bosszúvágy és rengeteg áldozat is. A western kulisszáin túl épp a családok erős patriarchális működése és az egymást előidéző megtorlásokra épülő dramaturgia rokonítja A Hatfield-Mccoy viszályt a maffiafilmek jól ismert darabjaival. Hőseink olyan világot építenek fel maguknak, ahol a család hírneve, becsülete és a vérbosszú minden más erkölcsi normát felülír.

A szereplőgárda minőségi játéka, a csodálatos táj, az eseménydús történet, a nagyszerű zene (aminek elkészüléséhez Kevin Costner és zenekara is hozzájárult) első osztályú szórakozássá teszik a sorozatot. Bár a híres viszály mítoszát övező érdeklődést jól jelzi, hogy a téma korábban a Huckleberry Finn kalandjai és A Flinstone család egyik epizódja mellett még Buster Keatont is megihlette, talán nem véletlen, hogy a minisorozat a bemutatást követően rekordokat döntögetve a legnézettebb olyan kábelcsatornán futó széria lett, amely reklámszünetekkel operált, és epizódonként több mint 13 millióan követték a két család történetét. Mint ahogy az sem meglepő, hogy Kevin Costner Emmy-díjat és Golden Globe-ot is kapott „Devil” Anse Hatfield megformálásáért.

Avatar

Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya