Sorozat

Hemingway és Gellhorn

hemingway es gellhorn Az HBO október 22-én kódolatlan nap keretében mutatja be a két Emmy díjat nyert és tizenöt Emmy-díjra jelölt, saját gyártású tévéfilmjét, a Hemingway és Gellhornt, melynek középpontjában a neves író és harmadik felesége szenvedélyes, ám konfliktusoktól sem mentes szerelme áll. Philip Kaufman rendezésében Hemingwayt Clive Owen, Gellhornt pedig Nicole Kidman személyesíti meg.

A Hemingway és Gellhorn az irodalmi Nobel-díjas író és Martha Gellhorn, az úttörő haditudósítónő szenvedélyes szerelmét, viharos házasságát mutatja be. Az HBO 2012-es saját gyártású filmje hét országon át követi a két kalandvágyó írót, akik nemcsak az irodalmi arisztokráciában, de a hollywoodi elitben, sőt az akkori elnöki család holdudvarában is otthonosan mozogtak. A film Cannes-ban mutatkozott be, és most a hazai HBO kódolatlanul vetíti.

Hemingway és Gellhorn a valóságban

Ernest Hemingway 1936-ban a floridai Key West egyik bárjában találkozott először Martha Gellhornnal, majd a spanyol polgárháborúban is egymásba botlottak: a nő elszánt és bátor haditudósítóként dolgozott a fronton, Hemingway pedig John Dos Passosszal és Robert Capával forgatta A spanyol föld című dokumentumfilmet. Az akkor már elismert író segített megtalálni Gellhornnak a saját hangját, de a nő később saját jogon is híressé vált – ráadásul megtestesítette mindazt, amit Hemingway becsült az életben.

1939-ig Spanyolországban maradtak – immár szeretőkként –, majd Kubában kezdtek új életet, ahol Hemingway megírta az Akiért a harang szól című regényét, melyet a nőnek ajánlott. Gellhorn közben az oroszok finnországi inváziójáról tudósított, és mire hazatért, Hemingway már elvált akkori feleségétől.

A pár később ellátogatott a kommunista Kínába is, amit az Egyesült Államokban sokan nem néztek jó szemmel. Hemingway ezután egy kis nyugalomra vágyott, Gellhorn azonban követte a háborúkat: sikerült feljutnia egy Omaha Beachre tartó hajóra is, és azon riporterek egyike lehetett, akik jelen voltak a normandiai partraszállásnál.

Hemingway közben megismerkedett egy másik nővel, majd ittasan autóbalesetet szenvedett – Gellhorn a kórházba már csak elválni ment be hozzá. A férfi életét ezután a depresszió és a paranoia határozta meg, a nő azonban folytatta küldetését, és továbbra is tudósított a világ meghatározó eseményeiről, többek között a dachaui koncentrációs táborban, a vietnami háborúban és a közel-keleti hatnapos háborúban is készített riportokat.

Hemingway és Gellhorn a képernyőn

Hemingway és Gellhorn két bátor, éles eszű, vonzó ember, jókora adag energiával, megszállottsággal és egészséges versenyszellemmel. A szenvedély, az idealizmus, a szépség, a hősiesség és a tragédia mind-mind megvan a történetükben. Harcról van szó, a külső, politikai csatákon túl a nemek harcáról és a belső démonokkal való küzdelemről” – összegzi a történetet a rendező fia, Peter Kaufman, aki producerként közreműködött a megvalósításban.

A film egy kicsit talán nosztalgikus, a felmerülő problémák ugyanakkor nagyon is maiak, hiszen Martha Gellhorn az elsők között járta a modern nők útját” – teszi hozzá egy másik producer, Trish Hofmann, aki szerint az alkotás hőse sokkal inkább Gellhorn, mintsem Hemingway, hiszen határozottan ő kerül ki győztesként kettejük harcából. Az író négy felesége közül ugyanis ő volt az egyetlen, aki maga kezdeményezte a válást, és nem a férfi dobta ki.

hemingway gellhorn

A Hemingway és Gellhornban ennek megfelelően nemcsak a világtörténelmi események kapnak fontos szerepet, de a magánélet is a maga teljességében jelenik meg, ami például számos szexjelenetet is eredményez. „Valóban ilyen fontosak ezek a szexjelenetek? – kérdeztem a forgatás idején Phil Kaufmant, nem akartam, hogy pusztán az ő szórakoztatására essünk egymásnak. Aztán rájöttem, hogy igenis fontosak, hiszen ez a két ember úgy is képes volt szeretkezni, ha épp összedőlt mellettük egy épület. Óriási szenvedély volt bennük” – mondja a film női főszereplője, Nicole Kidman.

A film a hálószoba mellett persze számos más helyszínen is játszódik, a floridai Key West, Spanyolország, Kuba, Finnország, Kína, New York, London és Németország is háttérként szolgál a házaspár kalandjaihoz – a forgatás viszont kizárólag San Franciscóban zajlott, a rendező, Philip Kaufman szerint ugyanis „ez az egyetlen hely, amely ennyi különböző arccal bír”. Érdekesség, hogy magyar vonatkozása is van a filmnek, ugyanis a 17. percben magyarul kínálják borral Gellhornt: a „Bort, kisasszony?”

A Hemingway és Gellhorn az idei Emmy-gálán két zenei díjat is elnyert és 15 kategóriában nevezték.

A színészek

Hemingwayt rengetegen alakították már filmen, a Hemingway és Gellhornnal együtt csupán idén három alkotás készült róla: a másik kettőben Anthony Hopkins, illetve Ray Lovecock játssza a neves írót, de többek között Albert Finney, Chris O’Donnell és Stacy Keach is megszemélyesítette már. Az impozáns névsor most Clive Owennel bővül, akit a Közelebb című filmjéért Oscar-díjra jelöltek, a Golden Globe-ot pedig meg is kapta filmbéli alakításért. A különféle díjkiosztó bizottságok figyelmét olyan filmjeivel is magára vonta, mint a Gosford Park, a Sin City – A bűnös város, az Anyátlanok – Életed nagy kalandja felnőtté válni vagy Az ember gyermeke.

Martha Gellhornt Az órákért Oscarral jutalmazott Nicole Kidman személyesíti meg, akit a Moulin Rouge és az Engedd el! című filmekért is jelölt az Akadémia. Golden Globe-ra összesen nyolcszor volt esélyes, ebből háromszor meg is kapta a díjat – Az órák és a Moulin Rouge mellett a Majd’ megdöglik érte című filmben nyújtott alakításáért.

A Hemingway és Gellhornban a mellékszereplők között is találunk néhány ismert és karakteres színészt: a szintén HBO-s Sztálin című film címszereplője, az Oscar-díjas és a díjra még ötször jelölt Robert Duvall például egy orosz tábornokot játszik, filmbeli honfitársai között pedig a Monk – A flúgos nyomozó címszereplője, a háromszoros Emmy- és egyszeres Golden Globe-díjas Tony Shalhoub is feltűnik.

John Dos Passost az Oscar-jelölt David Straitharn (Jó estét, jó szerencsét!) játssza, a Gellhornt követő nő, Mary bőrébe pedig a Golden Globe-ra jelölt Parker Posey (Sminkháború: Mary Kay története) bújt, továbbá feltűnik a filmben többek között Mark Pellegrino, Molly Parker, Peter Coyote, Joan Chen, Diane Baker és Lars Ulrich is.

Az alkotók

A filmet Philip Kaufman rendezte, akit A lét elviselhetetlen könnyűsége megfilmesítéséért 1989-ben Oscar-díjra jelöltek, de olyan alkotásai is világszerte ismertté váltak, mint a Testrablók támadása, a Henry és June, a Gyilkos nap vagy a Sade márki játékai. Íróként több Indiana Jones-filmbe is besegített, és néhány saját filmjének forgatókönyvét is ő jegyezte – a Hemingway és Gellhorn esetében azonban ez a feladat Jerry Stahlra (Bad Boys 2. – Már megint a rosszfiúk, Helyszínelők) és Barbara Turnerre (Georgia, Pollock) hárult.

A film egyik vezető producere az HBO korábbi sikersorozata, a Maffiózók főszereplője, James Gandolfini volt, aki a széria óta az Eleven emlékek: Irak után és a Háborús sebek című dokumentumfilmeket készítette a csatornának, illetve a szintén HBO-s Cinéma vérité című tévéfilm egyik főszerelője volt.

A Hemingway és Gellhorn október 22-én, hétfőn 22:30-kor kódolatlanul látható az HBO-n.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya