Sorozat

Álmodtak egy világot maguknak – Hollywood

Ryan Murphy, aki olyan nagy sikerű sorozatokat jegyez mint a Glee: Sztárok leszünk! vagy az American Horror Story, ezúttal Hollywood aranykorát gondolta újra a Netflix saját gyártású minisorozatában. A Hollywood egy szórakoztató alkotás, de történetének nem sok köze van az akkori valósághoz.

Manapság már feltehetőleg egyetlen néző sem fog meglepődni azon, hogy Hollywood egy mocskos ügyektől, szexuális kihasználtságtól, zsarolástól és egyenlőtlenségektől telített rendszer árnyékából szórja a csillámport. Érdekes, hogy mindezt éppen Hollywood árulta el nekünk. Az önreflexív, „sötét oldalt” bemutató filmek tematizálódtak már musicalben (Ének az esőben), thrillerben (Mi történt Baby Jane-nel?) vagy éppen vígjátékban (Áve, Cézár!). Kérdéses, hogy Hollywood eközben mennyit tanul önkritikájából. Úgy látszik minden korszaknak megvan a maga botránya, ennek ellenére nem lenne fair azt állítani, hogy progresszió nélkül telt el az Álomgyár évszázados története. A Netflix legújabb saját gyártású miniszériája látszólag újra lejárja a szokásos köröket.

A Hollywood megmutatja a polgárpukkasztó kulisszákat és az erkölcsi hullámvasutat, de szereplői új irányt adnak a történetnek.

A Ryan Murphy és Ian Brennan által jegyzett sorozat a stúdiókorszak egyik legizgalmasabb periódusát gondolja újra, kombinálva a filmtörténeti realitást a fikcióval.

A II. világháború után, a hollywoodi Aranykor alkonyán és a politikai korrektség hajnalán járunk. Hollywood ekkor a világ legbájosabb ideológiai fegyvere és minden általa közvetített üzenet emberek millióiban tükröződik vissza.

Épp ezért válik döntővé, hogy kellő öntudatra ébredjen és termékei ne propagálják, hanem lebontsák a társadalmi megkülönböztetéseket.

A Hollywood tehát jól eltalált premisszával kezd, amit lehengerlő látványvilággal, több emlékezetes alakítással és humorral fűszerez meg. Ellene szól azonban, hogy drámai jeleneteiben sokszor erőltetett és  fiktív világa naivan meghaladja az akkori valóságot.

Jack Castello (David Corenswet) háborús veteránként érkezik Hollywoodba, természetesen egyetlen céllal: hogy sztár legyen belőle. Az Ace Studios kapui előtt tolong nap nap után azért, hogy legalább statisztaként szerepelhessen. Hiába jóképű fiú, egyszer sem jár sikerrel. Helyzetét nehezíti, hogy nem csak magáról, de terhes feleségéről is gondoskodnia kell. Mindeközben megismerkedik Ernie Westtel (Dylan McDermott), aki benzinkútján ajánl állást Jacknek. Az anyagi nyomástól hajtva a férfi elfogadja az ajánlatot, de ezen a benzinkúton nem a szokásos munkaleírás várja. Ernie valójában nagymenő strici, az ott dolgozó srácok pedig gigolók.

Jack elkényelmesedik a női kuncsaftok körében, azonban ódzkodik attól, hogy férfiakkal is „dolgozzon”. Ezért beszervezi Archie Colemant (Jeremy Pope), aki egy fekete, homoszexuális srác és persze feltörekvő forgatókönyvíró. Jack karrierje –befolyásos női klienseinek köszönhetően elkezd felfelé ívelni és Archie forgatókönyvére is felfigyel a stúdió, bár arról fogalmuk sincs, hogy annak szerzője „színesbőrű”.

A Hollywood rengeteg további szereplőt felsorakoztat az epizódok folyamán annak érdekében, hogy minél jobban lefedje a stúdiórendszer iparát

Nyomon követ egy elsőfilmes rendezőt, Raymondot (Darren Criss) és barátnőjét, egy fekete színésznőt, Camille-t (Laura Harrier), annak szőke vetélytársát, Claire-t (Samara Weaving), egy ügynököt, Henry Wilsont (Jim Parsons) és mentoráltját, Rock Hudsont (Jake Picking), vezető producereket és más „fejeseket”. A szereplőgárdát nézve üdítő, hogy a fiatal, feltörekvő karaktereket olyan színészek alakítják, akik a jelenkori Hollywoodban szintén pályakezdők.

Ami a fikció-valóság tengelyt illeti, bizarr egyveleg alakul ki a kettő között. Feltűnnek valós személyek, mint például a korszak egyik eljövendő férfiideálja, Rock Hudson, a híres (magyar származású) rendező, George Cukor vagy éppen Vivien Leigh. A kitalált figurák is valósnak tűnnek, viszont a cselekmény döntő része fikció. Az ’50-es és ’60-as évek Hollywoodjában tényleg történtek reformok: meglazult a Hays-kódex (szexuális és más „veszélyes tartalmak” cenzúrája) és elindult a Hollywoodi Reneszánsz, ami az európai modern filmből táplálkozó új típusú történeteket hozott magával. Azonban a feketék elfogadható reprezentációja még sajnos messze volt, a hetvenes évek elején is csak ébredezni kezdett a blaxploitation alműfajában.

És pontosan ez az, amire a Hollywood nem így szeretne emlékezni.

Mintha az alkotók fel akarták volna pörgetni a folyamatok kerekét, sürgetni az emancipációt. Emiatt több fordulópont is hiteltelenné válik, falsként hangzik az akkori rasszista Hollywood szájából.

Eufemizmusnak hatna a sorozat ezen ferdítéseit alternatív történelemnek nevezni. Mindez hamis történelem és azért veszélyes, mert nem jelzi expliciten nézőjének, hogy mikor hiteles és mikor lódít.  De ha szórakoztatásról van szó, a minisorozat nem okoz csalódást. A jazz-zene által diktált tempó, a ragályos álomgyári pörgés, a jelmezek, a set design és ezek ragyogó színkavalkádja könnyen behúzhatja a nézőt. Vegyes összhatásától eltekintve a Hollywood arra hívja fel a figyelmet, hogy a film nem pusztán fiktív világokat épít, hanem ezeken keresztül valós világunkat is formálja.

A sorozat a Netflixen látható.

Avatar

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla a kolozsvári Sapientia EMTE fotó-film-média szakán végzett 2019-ben. Jelenleg a Sapientia mesterszakán filmtudományt hallgat, valamint a Babeș-Bolyai Tudományegyetem alkalmazott médiatudományok mesterszakán tanul. Írásai a ’tekercsen kívül a Filmtetten is megjelennek. Szereti a szerzői és az indie filmeket, továbbá nagy rajongója a coming-of-age történeteknek és a látványon túlmutató sci-fiknek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya