Sorozat

Lewinsky visszaveszi a szót – Impeachment: American Crime Story

Az Impeachment: American Crime Story fontos vállalása, hogy korábban csak nyilvános megaláztatásnak kitett nők perspektíváján keresztül megpróbálja újrakeretezni a 90-es évek egyik meghatározó közéleti eseményét, a Monica Lewinsky-botrányt. A kritika a sorozat első része alapján készült.

1998-ban, Bill Clinton második kormányzati ciklusának kezdőfejezetét adta hírhedté vált szexbotránya Monica Lewinsky-vel, amely szerte a világon éveken keresztül tematizálta a közéletet és a popkultúra részéve tette a történteket. Az elnök kezdetben tagadta, majd az egyértelmű bizonyítékok nyomására hellyel-közzel elismerte, hogy két éven keresztül szexuális viszonyt folytatott gyakornokával, Lewinsky-vel. Clintont, egymásnak ellentmondó állításai miatt impeachment (közjogi felelősségre vonás) eljárás alá helyezték. Az elnök leváltását végül nem szavazta meg a kongresszus, hamis tanúzásért azonban elmarasztalták és pénzbírság megfizetésére kötelezték. Ezen eseményeket öleli fel az FX csatorna American Crime Story antológiasorozatának harmadik évada, az Impeachment.

Az elnök népszerűsége egyáltalán nem szenvedte meg ezeket a hónapokat,

a média egyértelműen Lewinsky-t tette meg bűnbaknak, nyilvánosan megszégyenítették és mélyen elültették az ellene szóló ízléstelen és mocskolódó beszédmódot, amelynek hatása a mai napig tart.

A média mellett Clinton elhíresült, bántóan tárgyiasító kijelentése: „Nem volt szexuális kapcsolatom azzal a nővel” is hozzájárult az ügy két szereplőjének alá-fölé rendeltségi viszonyának kijelöléséhez. Lewinsky hosszú ideig nem tudta feldolgozni a történteket, depresszióba taszították az események. Sokéves elvonulását 2015-ös Ted Talk beszédével törte meg, amelyben saját példáján keresztül kiemelten ráirányította a figyelmet az internetes zaklatás jelenségére és közös gondolkodásra invitált ennek felszámolása érdekében.

Monica Lewinsky esetét azért is aktuális és érdemes megvizsgálni a közösségi médiák korában, mert botránya az elsők között volt, amely az interneten szivárgott ki, ennek következtében pedig egy olyan jelenségnek, az internetes zaklatásnak lett kitéve, amelyre akkoriban még szavunk sem volt, mostanra azonban a mindennapjaink részévé vált.

Az internetes zaklatás jelensége mellett az Impeachment beemeli a hatalommal való szexuális visszaélés jelenségét is, és egy emlékezetes sajtótájékoztatón keresztül prezentálja ennek társadalmi megítélését. Az első részben megismerkedhetünk Paula Jones-szal, aki a Lewinsky-botrányt megelőzően perbe fogta Clintont, mivel szexuális aktusra akarta kényszeríteni a nőt. A sorozatbeli sajtótájékoztatón elhangzó tapintatlan kérdések, ízléstelen viccelődések és önmagában a nő érzékeny helyzetével való visszaélés, ijesztő tükröt tart elénk, hiszen ez a fajta viszonyulás lényegében ma sem változott sokat.

Áldozatvédelem helyett, továbbra is felelőségre vonást és a hibáztatást lehet tapasztalni.

Az első rész alapján határozottan kirajzolódik, hogy az ügyben közvetlenül érintett három nő sorsára fókuszál a sorozat. Vagyis Monica Lewinsky-re, Paula Jones-ra és Linda Trippre. Linda Tripp volt az, aki egy könyvszerződés reményében elárulta barátját és titokban rögzítette Lewinsky-vel folytatott telefonbeszélgetéseit, amelyben az elnökkel való kapcsolatáról beszél neki a nő.

A három karakter középpontba emelésével nagyon jól szemlélteti sorozat, hogy nem a konkrét botrány kapott figyelmet, hanem az ebben különféle módon érintett nőknek a személye esett megítélés alá és lett a média és az emberek gúnyolódásának tárgyává. Az, hogy milyen ruhát viselnek, mennyire fiatalok vagy éppen idősebbek, vagy éppen mennyire felelnek meg a közösség által támasztott szépségideálnak. Izgalmas és szintén kevésbé ismert szálnak ígérkezik majd a ma is befolyásos Hillary Clinton sorozatbeli ábrázolása, és az üggyel kapcsolatban közismert állásfoglalásának mai megítélése.

A sorozathoz felkért színészek kiválóan jelenítik meg a női karaktereket.

Beanie Feldstein (Monica Lewinsky) finoman sugározza magából Monica kedves és odaadó természetét, bárki számára azonosulhatóvá teszi a nem megfelelő emberbe beleszerető fiatalt. Sarah Paulsont (Linda Tripp) az antológia sorozat első évada után újból főszerepben láthatjuk, bár nagyon kell keresnünk a színésznőt a sminkmesterek munkáját dicsérő maszk mögött.  Paulson a mimikáját fedő maszk alól is erőteljesen képes sugározni Tripp fenyegető jelenlétét, gyűlöletét, félelmeit és a kiszolgáltatottságát. A nálunk kevésbé ismert Annaleigh Ashford (Paula Jones) szintén nagyon természetesen, nem bántóan jeleníti meg Jones jószándékú, kissé naiv karakterét.

A sorozat felütése mindenképpen bizakodásra ad okot, később pedig kiderül majd, hogy az alkotóknak, a sorozat végére, valóban sikerül-e megteremtenie az események felülvizsgálatához szükséges kereteket és kellő mélységben körbejárni a számtalan értékes, eddig kevésbé tárgyalt szempontot.

Varga Dóra

Varga Dóra jelenleg az ELTE filmtudomány képzésének mester szakos hallgatója. Több éve foglalkozik filmkritikaírással, érdeklődési területe a feminista filmkritika valamint a filmzene elmélete, azok kortárs tendenciái. Különösen kedveli az amerikai függetlenfilmeket, a távol-keleti filmeket, a stop-motion animációkat és az európai művészfilmek bizonyos vonatkozásait.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés