Sorozat

Szerb maffiózók helyett kurd startupperek – Instant dohány

Instant dohány (Snabba Cash) sorozat

A svéd alvilág és egyben a teljes társadalom átalakulásáról ad látleletet az Instant dohány, melyet a Netflix hevített fel bő tíz év után.

2010-ben, ha a mozipénztáraknál nem is robbantott, bizonyos körökben hamar kultfilm státuszt vívott ki a bűnügyi védőügyvéd Jens Lapidus regényéből készült Instant dohány (Snabba Cash). A Daniel Espinosa (azóta a Védhetetlen, A 44. gyermek és az Élet alkotója) által rendezett krimi remek képet adott a svéd alvilágról, annak etnikumok szerinti megoszlásáról (szerbek és arabok szövetkeztek mexikóiakkal és svédekkel), valamint arról, hogy a könnyen megszerezhető pénznek hatalmas ára van. A 2008-as gazdasági válság árnyékában játszódó történet két folytatást is kapott – melyek egyetlen közös pontja a főhős, JW (az azóta igencsak befutott Joel Kinnaman) karaktere –, ám ezen további részek közel sem arattak olyan osztatlan sikert, mint az első film.

Majd jött a Netflix, aki úgy gondolta, van annyi potenciál ebben a történetben (és annak írójában), hogy egy hatrészes minisorozat formájában aktualizálja az egyszer már jól bevált receptet. Még spinoffnak is nehéz ugyanakkor nevezni az ugyanazzal a címmel ellátott szériát, ugyanis

az Instant dohány sorozat története és a karakterei semmilyen szálon nem kapcsolódnak az egykori trilógiához.

Ez azonban nem feltétlenül baj, hiszen így sikerült igazán maivá tenni a történetet, a gazdasági válságot migrációs kérdésre cserélni, miközben a minőségért (részben) ugyanaz a Jens Lapidus felel, akinek az eredeti trilógiát is köszönhetjük.

Instant dohány (Snabba Cash) sorozat

A másfajta válsággal való megküzdés azonban egyáltalán nem jelent más miliőt a minisorozatban: az Instant dohány ugyanabba a simlis alvilágba kalauzol bennünket, amibe egy évtizeddel korábban is betekinthettünk. A főhős személye azonban mindenképpen újításnak tekinthető,

az elithez tartozni akarását sötét üzletekkel finanszírozni akaró szépfiút ugyanis egyedülálló szíriai kurd édesanyára cserélték,

aki igyekszik kimaradni egykori párja alvilági üzelmeiből, hogy fiának tisztán teremtsen meg mindent, amire szüksége van.

Instant dohány (Snabba Cash) sorozat

Leya (Evin Ahmad) több fronton is igyekszik helytállni ennek érdekében: főállásban pincérnőként dolgozik egy libanoni étteremben, emellett pedig startup ötletéhez próbálja megtalálni a megfelelő befektetőt, aki végre nemcsak hitegeti és kizsákmányolja, hanem valóban tőkeinjekciót kíván nyújtani az elinduláshoz. Ez azonban közel sem ilyen egyszerű a nő számára meglehetősen ismeretlen üzleti világban, így Leya kénytelen szívességet kérni fia nagybátyjától, az egyik alvilági banda vezetőjétől, Ravytól (Dada Fungula Bozela).

A drogpiac egy részét uraló Ravy még úgy is szívesen segít sógornőjének, hogy közben szó szerint élet-halál harcot vív a konkurens bandával, akikkel a területi elosztáson kirobbant vita valódi háborúvá kezd fejlődni már az első két epizódban. Talán ez a sorozat egyik leggyengébb pontja,

az elénk táruló bandaháború ugyanis annyira megalapozatlan és erőtlen, hogy szinte nem is érezzük a súlyát.

Ennél a már említett startupos vonal is sokkal izgalmasabb, de – merész húzásként – az alvilággal kacérkodó, azzal kisebb-nagyobb ügyletekbe keveredő tinédzserek is több színt visznek a történetbe, mint a kakaskodó nagyfiúk.

A potenciál azonban mindenképp megvan a sorozatban, a sikerre pedig az író személye és az aktualizált történet lehet garancia. A skandináv bűnügyi filmek palettáját legalábbis mindenképpen színesíti az Instant dohány, és mint ilyen, egyáltalán nem tűnik rossz ötletnek a Netflix feldolgozása.

Kritikánk a sorozat első két része alapján készült.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés