Sorozat

Katasztrófahelyzet – Into the Night

24 óra, és vége, eljön a teljes kihalás. Az Into the Night maréknyi túlélője erre a szcenárióra mond nemet, és megkezdődik a rohanás… bele az éjszakába.

Ha leszámítjuk a mindenféle vulkánokból előtörő óriáspókok támadását és a műfaj hasonszőrű képviselői által vizionált agyrémeket, a katasztrófafilmek nagy részének azért van valós alapja. Meteorbecsapódás, földrengés, tűzvész, árvíz, klímaváltozás – mind adott, bármelyik bármikor bekövetkezhet. Nyilvánvaló, hogy amikor az Into the Night stábja nekiállt a sorozat felvételeinek – és pláne megírásának -, még fogalmuk sem lehetett arról,

hogy a bemutató idején a fél világ le lesz zárva egy járvány miatt.

De persze nem is kellett, hogy fogalmuk legyen, hisz az általános emberi reakciók pontosan ugyanazok minden hasonló helyzetben. És pontosan ugyanaz igaz a valóságban, ami egy fiktív történetben. A világ egy nagy falu, ezt mi magunk is megtapasztalhattuk az elmúlt hónapokban (azok is, akiknek ez eddig nem volt nyilvánvaló), és pontosan ezt tapasztalja meg a Brüsszelből Moszkvába indulni készülő repülőjárat néhány utasa. Mindegy, hogy valami New Yorkban vagy Pekingben történik, bő 24 órán belül ott lehet Madridban, Fokvárosban vagy igen, egy Nógrád megyei kis faluban is.

A Netflix új sorozatában ez a világpusztító esemény most nem egy járvány, hanem egy kozmikus esemény, a Nap diszfunkciója okozza gyilkos sugárzással azonnal elpusztítva minden életet a Föld napos oldalán. Ezzel azonban nincs vége, hisz a sugárzás a napfelkeltével halad körbe a bolygón, vagyis egy nap leforgása alatt teljes és totális pusztítást hagyva maga után. Ennyi idő alatt esélytelen, hogy bármilyen óvintézkedést vezessenek be, vagy hogy egyáltalán értesítsék az embereket. Egy NATO-alkalmazott, Terenzio (Laurent Capelluto – Visszajárók) is véletlenül hall a dologról, majd rögtön a repülőtérre rohan, és szó szerint elfoglalja a fentebb említett járatot, egyetlen utasítást adva a pilótának:

mindegy, hova megy, csak szálljon bele az éjszakába.

Az első két epizód ezt az alapszituációt bontja ki, némi akció-thriller színezetet adva a katasztrófa/sci-fi vonalnak. Előtörnek az alapvető emberi attitűd legjellemzőbb reakciói a tagadástól kezdve a harcias ellenálláson át az összeesküvés teóriája mögé bújásig. Van, aki inkább hazamenne a szeretteihez, másoknak viszont pont ez ad új életcélt, hisz a cél maga az élet. Mivel az utasok sok különböző országból származnak, az összezártság és az idegőrlő helyzet persze előhozza a vallási és kulturális különbségeket, sztereotípiákat, az előítéletből fakadó gyanakvást.

Aztán eljön az a pillanat – az első leszállás után, mikor mindenki meglátja a szanaszét heverő halottakat -, amikor bekövetkezik az elfogadás. A pillanat, amikor általában megbicsaklik az ilyen történet. Aztán mi van, mi következik, újabb kétórányi menekülés? Nos, az Into the Night még ha nem is tökéletesen, de viszonylag ügyesen oldja meg ezt a problémát. Apró foszlányokat tudunk meg a szereplők életéből. Kis pillanatképeket arról, hol szakította meg a kataklizma az életüket. Ettől még persze egyikük sem lesz háromdimenziós, de nem is ettől kell azzá váljanak.

Ahogy az egyikük mondja, teljesen mindegy, mi van a múltban, az a lényeg, mit teszünk a jelenben.

És ez egy ilyen esetben teljesen jogos, hisz egy szélsőséges helyzetben mindegy, hogy valaki jóságos családapa volt korábban vagy egy hétköznapi strici. A sorozat vezető alkotója, Jason George (Narcos, Az alelnök) emellett teszi le a voksát, és az évad középső részét így vezeti el a fináléig. Jönnek az újabb és újabb akadályok, helyzetek, amiket meg kell oldaniuk a szereplőknek. Ez persze leginkább arra jó, hogy a cselekmény végig pörgő maradjon, de azért a különböző szituációkra adott reakciók a fontosabb szereplőknek némi személyiséget is adnak. Annyit legalábbis, hogy legyen kinek szurkolnunk, legyen kit utálnunk vagy legyen kit sajnálnunk.

Szóval ennyit ad az Into the Night, bő három és fél órás szórakozást, amely idő alatt tényleg csak ritkán lankad a figyelem. Emellett, ahogy írtam, megkapjuk a kötelezőt, de újat nem sokat.

A sorozat a Netflixen látható.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya