Sorozat

Tinidráma a tőzsdén – Ipar

Az HBO új sorozata, az Ipar (Industry) a tőzsdék és pénzügyi piacok kulisszái mögé ígér bepillantást az átlagemberek számára, azonban a titokzatos világ ellentmondásai helyett csak tinidrámát nyújt.

A 2008-as nagy gazdasági világválság a pénzügyi szektor válságából indult el, és sokáig úgy tűnt a döntéshozók számára, hogy a krízis nem fog begyűrűzni a többi piacra (akár földrajzi, akár ipari értelemben). Nem így történt. A következmények ráadásul nem egy lassú átmenet során érték el a gazdasági többi szereplőjét, hanem gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra. A Lehman Brothers összeomlása után mindössze két héttel (!) az elektronikai eszközöket gyártó General Electric pénzügyi helyzete már megroggyant.

A világ agresszív bosszúszomjjal fordult a pénzügyi világ szereplői felé –

ez a düh a politikában a bankok megregulázásában, a társadalomban az Occupy Wall Streethez hasonló megmozdulásokban, a filmművészetben pedig a pénzpiaci filmek alakjában jelent meg.

A 2008. szeptemberi turbulenciát három film mutatta be eltérő nézőpontokból: a Krízispont egy napba sűrítve, az HBO-s Válság a Wall Streeten történelmi pontossággal, míg A nagy dobás széles merítéssel és a szarkazmus eszközével tálalta a történteket. Mindegyik filmben közös elem, hogy lerántják a leplet a tőzsdék zárt világáról. Az Industry ezen az úton indul el, viszont a felsoroltakkal ellentétben napjainkban (de még a járvány előtt) játszódik. Ezzel a tét jelentősen lecsökkent, hiszen nincs drámai kifutása az eseményeknek. Tőzsdekrach helyett a bonyodalmat egy csapat frissen felvett pályakezdő indítja el.

Ipar (Industry)

A fiatalok központi alakja Harper (Myha’la Herrold), a feketebőrű tehetség, akinek gyanúsan hiányzik a diplomát igazoló papírja, mégis ő tűnik a legrátermettebb munkatársnak. A másik ígéret Yasmin (Marisa Abela), a kimért, koravén huszonéves, aki rendezett családi háttere ellenére ugyanúgy küzd szülei örökségével, mint bevándorló hátterű kollégái. Hari (Nabhaan Rizwan) nem bírja a nyomást, és az első epizód végére kimerültségben meghal. Az újak táborában találunk még egy feketebőrű homoszexuális fiút, egy nagyképű, elithez tartozó kékvérű britet, illetve egy biszexuális, egyszerre laza és törtető srácot.

A fiatalok szemszögén keresztül kezdi el megismerni a néző a képzeletbeli bank belső világát. A fiatalok az első perctől óriási nyomás alá kerülnek: a hathónapos program végére a felvettek felét elküldik a cégtől. Ez azonnal ellenséges hangulatot teremt közöttük, miközben a rideg világban voltaképpen senki másra nem számíthatnak egymáson kívül.

Mert az Ipar szerint a bankokban kizárólag könyörtelen és közönyös emberek dolgoznak.

Az érzelmekhez való viszony osztja fel a karaktereket jókra és rosszakra: aki érez valamit Hari halálakor, ő lesz a pozitív hős, aki pedig érzelmek nélkül reagál, az az antagonista. A leegyszerűsítő megközelítés más tekintetben is uralja a sorozatot. Annyira, hogy rövid idő után egyértelművé válik: az Ipar voltaképpen a Gossip Girl tőzsdei verziója.

Ipar (Industry)

Hiába ígéri a sorozat, hogy bepillantást mutat a bankházak kulisszái mögé, ha a titkok gyakorlatilag pont olyanok, ahogy az ember elképzeli. Szélsőségesen kompetitív légkör, a gyakornokokat kávéfőzéssel csicskáztatják, és rengeteget kell dolgozni – ezeket magunktól is sejtjük, ilyenekhez nincs szükség egy sorozatra. Látszik, hogy a körítés inkább csak a szerelmi drámák hátteréhez kellett. A fiatalok között ugyanis rögtön elindul a flört és a kavarás. És mintha a sorozat készítői szerint ez sokkal érdekesebb lenne azáltal, hogy mindezt Gucci koktélruhában vagy Armani ingben teszik. És tényleg ezerszer látott konfliktusokat nézhetünk: Harper például pont úgy kívülálló, okos, de gyanús figura, mint Ryan volt a Narancsvidékben vagy Dan volt a Gossip Girlben. Azt pedig nem lehet forradalmi újdonságnak venni, hogy ezúttal a különc rosszfiú egy lány.

Az Ipar tehát hatalmas csalódás azok számára, akik a cím alapján azt feltételezik, hogy többet tudhatnak meg a tőzsdék és bankok titkos belső világáról. Tinidrámaként viszont akár még működhet is, ha megtalálja a közönségét – az biztos, hogy nagyon szép színészeket találtak, akiket nagyon szép ruhákba öltöztettek fel. Ebben a tekintetben csak pozitívumokat lehet mondani a sorozatról. Sajnos más elemeire ez nem igazán mondható el.

A cikk az első három epizód alapján készült.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya