Fókuszban Sorozat

A halott rend – Isten bárányai

Az Isten bárányai, az HBO új minisorozata három apáca és egy pap történetét meséli el valahol az isten háta mögött. Egy történetet, amelytől minden és mindenki megváltozik.

Hullámok korbácsolta hatalmas sziklaszirt magasodik a tengerben, melyet apály idején – mintegy köldökzsinórként – keskeny földsáv köt egy távoli városhoz, ám dagálykor ez eltűnik, totális elszigeteltségre és elhagyatottságra ítélve a magányosan égre meredő sziklát. A világtól elfeledve, ezen a távoli sziklaszirten éltek egykor az Ágnes rend apácái, akikből mostanra már csak hárman maradtak. Ám Margharita (Ann Dowd), Iphigenia (Essie Davis) és Carla nővér (Jessica Barden) a kertjükben eltemetett nővéreikről sem feledkeznek meg, minden megszületett bárányuk régen meghalt apácák neveit viselik, akik nyájként reinkarnálódva élnek tovább velük.

A három istenfélő katolikus apáca éppoly jámbor, szelíd és alázatos, mint a bárányaik. Gyógynövényeket termesztenek, imádkoznak, este pedig sötét tündérmeséket mesélnek egymásnak. Ám az évtizedek óta mozdulatlanságra kárhoztatott életüket egyszer csak fenekestől felforgatja egy váratlan látogató érkezése. A püspök elkapatott titkáraként a nyegleség és nagyképűség jegyeit jócskán magán viselő fiatal Ignatius atya (Sam Reid) a lakatlannak hitt sziget felmérésére érkezik, mivel a püspöknek nagyratörő tervei vannak annak hasznosítására. Első találkozása a frusztrált, döbbenettől szavakat sem találó apácákkal nem sok jót ígér számára – és a filmdráma beigazolja, hogy nem is téved nagyot.

A modern világból érkező Ignatius atya sportkocsijával és mobiltelefonjával meteorként csapódik be az három apáca ősi – véres állatrítusokat sem nélkülöző – megrekedt életformájába.

A nővéreket illető gúnyos megjegyzéseivel és ellentmondást nem tűrő parancsolgatásával eleinte úgy tűnik, ő lesz a nyerő, ám a dolgok másként alakulnak. A pap és az apácák között mindjárt a találkozásuk kezdetén kirajzolódó ellentmondás két csomópont körül kristályosodik ki: az Ignatius atyát is jellemző katolikus gőggel az egyház rég felszámoltnak, tehát semmisnek tekinti az Ágnes rendet, így formálva jogot a világ szeme elől eldugott sziklára, melyre pénzes látogatóknak „csodaváró” kirándulásokat tervez a püspök. Ám a szigetért folyó vitán túl, egymásnak feszülésüknek mélyen gyökerező szexuális indítékai is vannak: Margharita és Iphigénia nővér személyes sorsukban megélt, elvakult férfigyűlölete szegeződik szembe Ignatius atya egyháza által beléoltott prűd nőgyűlöletével. S a szikla birtoklásáért folytatott harc mellett a nemek ezen ádáz csatája egészen hajmeresztő történések sorát nyitja meg az elhagyatott sziklaszirt tetején.

Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit!” – hirdette Keresztelő Szent János, utalva Jézus eljövendő szenvedéseire. S valóban, az Isten bárányai című négyrészes ausztrál minisorozat egy különös és mélyen felkavaró megváltástörténet, melyben lassan adagolva kibontakozik a három nővér sorsa éppúgy, mint Ignatius atya személyes története. A film végére már senki sem az, aki valaha is volt, a sziklaszirten zajló történések során komoly jellemfejlődésen megy át minden szereplő, s – annak ellenére, hogy apácákról és papról lévén szó – akadnak, akiknél a maszturbálás e lelki átváltozásban fontos szereppel bír.

A szereplőkkel fiatalon megtörtént életesemények önmagukban is érdekesek, ám igazán izgalmassá e történetek ismert mesékbe oltásával válik,

melyeket az esti kötögetés mellett adnak elő egymásnak, beleszőve saját, véresen megélt traumáikat. Ily módon A szépség és a szörnyeteg, Piroska, Csipkerózsika, Hófehérke, Jancsi és Juliska, na meg a Tékozló fiú hősein keresztül a saját sorsukat is archetípussá, a kollektív tudatalattiban megjelenő típussá alakítják. Segítik a nézőt ezek megértésében olyan szimbólumok, mint a tartósságot és halhatatlanságot jelképező kőszikla, a jámborságot és szelídséget sugalló bárányok, a történet alakulásában fontos szereppel bíró kagyló, mely a korai kereszténység egyik jelképeként a beavatás és a szeretet jelentését hordozta, avagy a bárányok gyapjából nyert fonál, melyből esténként saját történeteiket kötögetik bele a pulóvereikbe, s amelyre – mintegy a sors rendezőelveként – felfűződnek a dolgok.

Az Isten bárányai című sorozat, amellett, hogy egy döbbenetes megváltástörténet, kifejezetten egyházellenesnek tekinthető. A rendező az épp nyilvánosságra került gyermekmolesztálási ügyeket eltusolni igyekvő püspököt élveteg, álnok embernek láttatja, egyik papját akár gyilkolásra is kaphatónak, a katolikus egyházat pedig elüzletiesedett, korrupt szervezetként mutatja be, melyről végezetül Ignatius atya szenvedéstörténete rántja le a leplet. Az egyáltalán nem állítható, hogy a rendező hagyományos felfogásban tekintene a Bibliára, ám a katolikus egyházhoz viszonyulva,

mindenkinek magának kell eldöntenie, miként fogadja az extravagáns értelmezést.

A három apáca közül kiemelkedően szuggesztíven játszik az eszelős Margharita nővért alakító Ann Dowd, akiről elég talán annyit mondani, hogy A szolgálólány meséjében ő Lydia, a kegyetlen felvigyázó. Mellette a fiatal papot alakító Sam Reid játéka teszi igazán emlékezetessé a sorozatot.

És ez akkor is így van, ha az események alakulásában akad jó néhány szemet szúró logikátlanság, és a befejezés épphogy nem a giccs határát súrolja.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..