Sorozat

Michael után – Szeplőtelen Jane (5. évad)

Szeplőtelen Jane, azaz Jane the Virgin visszatért egy utolsó évadra, hogy elvarrja a nyitva hagyott szálakat. Például azt az utolsót, ott az előző évad végén, ami hideg zuhanyként ért minden rajongót…

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Mit tudhat egy Észak-Amerikába klónozott dél-amerikai szappanopera – bocsánat, telenovella -, hogy még olyanokat is képes megnyerni magának, akik egyébként azonnal hidegrázást kapnak az amnéziával, a hirtelen felbukkanó ikertestvérekkel, a nagy családi titkokkal és persze rengeteg romantikával átitatott műfajtól? Mit tudhat, hogy díjakat kap a szakmától, a kritikusoktól és a nézőktől? Ha azt mondanám, hogy azért, mert a Szeplőtelen Jane egy önironikus szappanopera, az nem lenne teljesen igaz. Mint ahogyan az sem, hogy az új környezetbe átültetés segített. Pedig azért egy kicsit mindkettő igaz, de talán az a legjobb, hogy ha metaszappanoperának nevezzük.

Egy szappanopera, ami a szappanoperáról szól, miközben rendre elferdíti annak elemeit úgy, hogy közben ki is játssza azokat.

Így van az, hogy a Szeplőtelen Jane pont annyira nem szappanopera, mint amennyire az. Jane Gloriana Villanueva (Gina Rodriguez, akit tavaly az Annihilationben is láthattunk) a férjének tartogatja a szüzességét, ám egy véletlen malőr következtében megtermékenyül az időközben nemzőképtelenné vált főnöke gyermekével. Ezután aztán jön amnézia, felbukkan a titkos ikertestvér, kiderülnek nagy családi titkok, és persze rengeteg a romantika is, de Jane számára a legnagyobb eldöntendő kérdés: Michael a vőlegény vagy Rafael, a gyermeke apja?

Mindeközben persze egy Latin Szerető Narrátor kalauzolja a nézőt (Anthony Mendez minden ízében tökéletes hangján), nem kevés önreflexióval bontva le a negyedik falat telenovella és a néző között. Közben Jane nagy kérdését nem ő, hanem a műfaj struktúrája válaszolja meg, Michael meghal. No persze ez nem jelenti azt, hogy Rafael számára innen már egyenes az út, de amikor már mégis, a telenovellák istene ismét közbeszól –

és ez volt az a pillanat, ami minden rajongónak bevitt egy gyomrost az előző évad fináléjában: Michael él. Vagy mi?!

Az új, és egyben utolsó szezon ebből a katartikus jelenetből indít. Igen, Michael visszatért, s bár azt most nem fogom elárulni, hogyan, de ezzel a húzással az írók sikeresen kipipálták a telenovellák két ordas nagy kliséjét. De persze itt most a Szeplőtelen Jane-ről van szó, így az új Michaelnek, vagyis Jasonnek teljesen más szerepet szántak az alkotók, mint hinnénk. Szóval nem, Jane nem kezd el újra vívódni élete két férfija között – legalábbis az első epizód történései nem ebbe az irányba mutatnak. Persze a hatása tagadhatatlan, de ezt Jane egy viccesen kaotikus nagymonológban szinte teljesen lezárja, hogy aztán így üljön fel a múlt nosztalgiavasútjára, amiből hamar rájön, mit is jelent neki a jelen.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne maradnánk események és pláne meglepetések nélkül.

Michael, bocsánat, Jason visszatérte nem az új szezon egyetlen színfoltja – bár nyilvánvalóan ő a fő történetszál legfontosabb eseményeinek katalizátora. Mellette azonban újra színre lép Petra bűnöző exe, a jó öreg Milos is. Ez aztán arra kényszeríti Petrát, hogy akárcsak Jane, ő is újraértékelje a múltat, hogy annak tükrében lássa a jelent.

Egy szó mint száz, visszakaptuk a régi jó Szeplőtelen Jane-t a maga arcpirító szappanopera-közhelyeivel, a jó kis egysorosaival (az epizód legjobbja: – Szeretlek! – Tudom., majd a következő jelenetben valaki teljesen más: – A kedvenc filmed a Csillagok háborúja volt.), meg mindennel, amit szeretünk benne. De mit is beszélek, aki eddig nézte, úgysem hagyja ki. Aki pedig még nem látta, nos, az az ő baja.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.