Hogyan lehet folytatni az életet egy szörnyű megrázkódtatás után? Talpra lehet-e állni egy tragikus veszteségből? Jason Katims szívszorító drámasorozata, a Kedves Edward mélyre ás a traumafeldolgozás és a gyász témakörében, az első három epizód alapján azonban kicsit el is veszik benne.
Egy New Yorkból Los Angelesbe tartó utasszállító repülőgép óriási viharba kerül és lezuhan. A katasztrófának egyetlen túlélője van, a tizenkét éves Edward (Colin O’Brien), aki családjával utazott a fedélzeten. A tragédiát követően nagynénje, Lacey (Taylor Schilling) veszi magához. A nő és férje hosszú ideje szeretnének gyereket, azonban újabb és újabb megpróbáltatásokon mennek keresztül.
Az Ann Napolitano azonos című bestsellere alapján készült
Kedves Edward melankolikus hangvételű tearjerker veszteségről, elmúlásról és elfogadásról.
Főhőse Edward, akit túlélőként egész Amerika „csodagyereknek” tart. Megismerjük a fiú küzdelmét a gyásszal, illetve keserű felnövéstörténetét ebben a számára kiüresedett világban. A sorozat képi világa, a kameramozgások közel visznek hozzá, az ő oldaláról ismerjük meg belső konfliktusait és lelki állapotát. Vele vagyunk jobb és rosszabb pillanataiban egyaránt, látjuk hallucinációit, pánikrohamait. A tragédia ugyanakkor közösséget kovácsol azokból az emberekből, akiknek hozzátartozóik a repülőn ültek. Az ő történeteik különböző szálakon futnak, de egy-egy ponton mégis összekapcsolódnak. Ilyen a gyászolóknak fenntartott segítő csoport, vagy maga New York.
Számos sorozat foglalkozik a trauma- és a gyászfeldolgozás kihívásaival. Ricky Gervais nem meglepő módon fekete humorral nyúl a tematikához. Az After Life – Mögöttem az élet című keserédes sorozatában egy feleségét gyászoló, kiállhatatlan figurát alakít, aki nehéz természetét és gyakran goromba stílusát csillapíthatatlan fájdalmával igazolja.
Ahogyan a Kedves Edward esetében is, van, amikor a veszteség közösséget formál, kollektív traumává válik.
Ilyen a szintén egy repülőgép utasai és hozzátartozói köré szerveződő Manifest, vagy a Rólunk szól, amely három testvér gyásza köré épül, akik próbálják feldolgozni édesapjuk halálát.
A Kedves Edward felkavaró lélektani dráma és társadalmi tabló egyszerre. A mellékszálakon megismerünk például egy szociálisan érzékeny, fiatal fekete nőt, aki nagymamáját veszti el a balesetben és fontolgatja, hogy a nyomdokaiba lépjen a politikusi pályán. Egy terhes nőt, aki szerelmét veszítette el és most a magzattal a hasában egyedül maradt. Egy Ghánából Amerikába érkező férfit, aki elhunyt testvére gyerekének gyámja lesz, vagy a gazdag Dee Dee-t (Connie Britton), aki rájön, hogy halott férje sok mindent elhallgatott előle. Ám, ami olyan sokszínűvé teszi a sorozatot, a hátulütőjévé is válik, legalábbis az első három rész alapján. Ugyanis
a különböző mellékszálak között sokszor elvész a feszültség.
Ann Napolitano úgy írta meg a regényt, hogy a tragédiához képest időben előre és hátra ugrál. Bepillantást enged az utasok fejébe, így főhőse, Edward gondolataiba is. Ezekkel az eszközökkel játszik a pilot epizód is. Mozaikszerűsége feszültséget kelt, a különböző karakterek történetei és az időugrások megtörik a repülőn játszódó, tragédia felé robogó eseményeket, ugyanakkor időnként össze is zavar(hat)nak.
A Fisher Stevens (Palmer, Vakító fények: Főszerepben Carrie Fisher és Debbie Reynolds) által rendezett, felkavaró első rész után a második a gyászolók – beleértve Edwardot is – érzelmeire épül. Közel kerülünk a tizenkét éves fiú zaklatott gondolataihoz, az önvádhoz, a kétségbeeséshez. Ahogy ő nem tud mit kezdeni gyászával, úgy minket is fojtogat a belőle áradó szomorúság. A harmadik epizód azonban elveszti erejét, az első kettőhöz képest szétesik. Az első három részben a képi világ a színészi játék, a rendezés mind a forgatókönyv drámaiságát erősíti, ezzel ellentétben a zeneválasztás sokszor kizökkentően hat.
A szereposztás izgalmas, a fiatal Colin O’Brien hitelesen alakítja a megtört, traumatizált fiút, aki az átélt tragédia és a vállára telepedő terhek ellenére továbbra is még csak gyerek. Taylor Schilling (Narancs az új fekete, Szerencsecsillag) is jó választás az aggódó, gondoskodó nagynéni szerepére. Connie Britton (A Fehér Lótusz, Amerikai Horror Story) remekül alakítja a kétségbeesett, dühös, gyászoló feleséget.
Jason Katims amerikai drámaíró, forgatókönyvíró-producer nem először dolgozik érzelmes történeteken. Ilyenek voltak például a Tiszta szívvel foci, vagy az Így látjuk mi című sorozatok, amelyekben szintén az emberi emóciók állnak a középpontban.
A látottak alapján a tízrészes drámasorozat a továbbiakban sem szűkölködik majd történésekben, már az első háromban is elég feladvánnyal látta el nézőit és karaktereit egyaránt. Így Edwardot is, akinek meg kell érnie ahhoz, hogy szembe tudjon nézni a külvilággal.
A Kedves Edward az Apple TV+ kínálatában érhető el február 3-tól.