Sorozat

Kilátás az emberi szemétdombról – 3%

A nagyszerű Isten városa Oscar-jelölt operatőrének (César Charlone) vezényletével, Pedro Aguilera útmutatása mellett készült el a Netflix első, brazil gyártású sorozata: a 3% egy disztópia, amelyben a felső tízezerbe jutás a cél.

Most persze azon nyomban az Éhezők viadalát kéne említenem, ami végérvényesen a filmvilágra szabadította a young adult forradalmárok sokaságát, és bár a 3% sok esetben tényleg próbál is megfelelni a divathullámnak, mégis egy földhözragadtabb verzióját képviseli ennek a zsánernek. Első blikkre persze nem így tűnik, hiszen amikor felvonul a politikai korrektség jegyében összeválogatott ifjak serege (fekete, fehér, latino, mozgáskorlátozott, stb) egy pofonegyszerű alapötlet miatt, rögtön villogni kezd a „tizenkettő egy tucat” feliratú vészjelző, de miután kiderül, hogy a szerényebb költségvetést  kreativitással pótolták, némiképp elszakadunk a futószalagon gyártott termékek világától.

De miről is van szó? A nem túl távoli jövőben az emberek nagy része kiábrándító körülmények között él, chippel megjelölve, gettókban. A maradék 3% azonban törődik velük, így minden huszadik életévét betöltött fiatalnak lehetősége nyílik átesni egy procedúrán, és aki megfelel az elvárásoknak, maga is a felső tízezer világába költözhet. Mindenkit a saját érdemei és teljesítménye alapján ítélünk meg, szól a hangzatos ígéret, és az első fordulónál talán még el is hisszük ezt. Logikai játék, békés, tényleg csak ész kell hozzá. Mire azonban véget ér az első rosta, pontosan kirajzolódik a jól ismert helyzet: nem mindig az érdem számít.

Innen talán már nem nehéz ráismerni a jelenre az egyre jobban szétnyíló ollóval, a leszakadó társadalmi rétegekkel, a politikusok hangzatos propagandaszövegeivel és a jobb élet reményében megvezetett tömegekkel. Bár a 3% metaforarendszere nem túl kifinomult (a hőn áhított ígéret földjét például úgy hívják, Offshore), mégis jól reprezentálja mindazt, amit szeretne.

Ahogy halad előre a történet, úgy ismerjük meg egyre jobban a szereplők motivációit, a kiválasztási folyamat mibenlétét, és ezzel együtt lesz egyre tisztább a kép, így formálódik újra a régi közhely: az ember bármire képes, a természetes szelekció nem mindig érdem alapján válogat. A néző fejében persze hamar szöget üt a gondolat, hogy ha ez így megy, akkor a kiválasztott 3%-nak jó, ha a negyede érdemli meg, hogy ott legyen. Persze ez a gondolat is csak erkölcsi kérdés, azt pedig mindig a hatalom írja (vagy legalábbis szeretné), és mivel a sorozat a korábbi nyertesek, azaz az Offshore vezetőinek világába is betekintést enged, azt is látjuk, hogyan íródik mindez.

Szerencsére a széria alkotói jól kezelték ezt, igyekeztek az érem minden oldalát megmutatni, jól időzített csavarokkal irányítani a nézőt abba az irányba, hogy minden döntés mögött valami történet áll, azaz az első pillantásra rossz vagy jó nem feltétlenül az. A 3% úgy sugall, hogy nem sugall, legalábbis nem a megszokott fekete-fehérben láttatja a dolgokat. Megmutatja, hogy a papíron szépen csengő eszméket felülírja az emberi tényező. Így jutunk el a jelenből ehhez a jövőképhez, és a legszomorúbb ebben az egészben, hogy a többség jóváhagyásával tesszük mindezt. Szomorú, de emberek vagyunk. Száz százalékban…

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya