Sorozat

Lesz wellness? – Kilenc idegen

A Kilenc idegen címe nem árul zsákbamacskát: kilenc ismeretlenről szól, akik véletlenül épp ugyanabban a világtól elzárt wellnesshotelben szállnak meg. Itt azonban nem pancsolás és napozás vár rájuk, hanem tíz kőkemény nap, ami alatt szembenéznek legbelsőbb félelmeikkel és démonaikkal, a szálló rejtélyes vezetője pedig nem válogat az eszközökben, hogy elérje az újjászületésüket. A kritika az első három epizód alapján készült.

Ki ne vágyna egy jó kis vakációra távol mindentől? Se technológia, se stressz, csak medencék, koktélok és egzotikus étkek, amely révén búcsút inthetünk (ha csak rövid időre is) a minket felmorzsoló való világnak. Ám ha az ember kikapcsolódna, messziről kerülje el a Tranquillumot! Ez az elszigetelt hely lehet, hogy átformál, de abban nem biztos, hogy van bármi köszönet. A pszichedelikus főcím már önmagában figyelmeztető jel lehetne, de ha a hotel vezetője bármikor kijelenti, hogy „Mostantól az enyém vagy”, fel kell húzni a nyúlcipőt.

Liane Moriarty Kilenc idegen (Nine Perfect Strangers) című regénye és a Tranquillumba érkező, megannyi traumát rejtegető vendégek története megihlette David E. Kelley-t, aki a Hatalmas kis hazugságok és a Tudhattad volna után ismét Nicole Kidmannel vágott neki az adaptálásnak. A lúdbőröztető, thrilleres közeg ezúttal is adott, számos titok vár felfejtésre, mindezt pedig megkoronázza Kidman a hotelt vezető, földöntúli Mashaként.

Nem az ausztrál színésznő azonban a minisorozat sztárja, pontosabban nem az egyetlen: a Hulu nem takarékoskodott a szereplőgárdát illetően.

A szállóvendégek között köszönthetjük Melissa McCarthyt, Michael Shannont, Asher Keddie-t, Grace Van Pattent, Luke Evanst, Regina Hallt, Bobby Cannavalét, Melvin Gregget és Samara Weavinget is. Tekintve, hogy a Kilenc idegennek a szereplői állnak a középpontjában, mindannyiukra jutnak is erősebb jelenetek, amit meg is hálálnak. Klisésnek indulnak, de hamar megtelnek élettel, jellemmel és jobban-rosszabbul titkolt fájdalommal.

A Tranquillum vendégeit gondosan válogatták össze – nemcsak a casting során, hanem a történet szerint is. Ami elsőre véletlennek tűnik, hamar kiderül róla, hogy emberi kéz van a dologban. Pontosabban Masha keze, aki mindent látó, mindent tudó guruként választja ki a vendégeit, mert a démonaik kiegészítik egymást. A tíznapos wellnessturnus sokkal inkább csoportos kísérlet, a kérdés már csak az, hogy Masha milyen messzire megy el velük szemben.

Van bőven kísérleti egér, akivel játszhat. Frances kiégett író, akinek a magánélete és a karrierje is összeomlóban, míg Tony egy lecsúszott kábítószerfüggő. A Marconi család a fiuk halálát nem tudja feldolgozni, míg az Instagram-sztár Jessicának a házassága nem működik Bennel. Carmelnek dühkezelési gondjai vannak, Lars pedig titkos céllal érkezik a hotelbe – ő egyértelműen többet tud, mint a többiek. Ez máris kilenc karakterre jutó történeti szál, és emellé még Masha is becsatlakozik a saját rejtélyeivel: egy ismeretlen fenyegeti. A titkok felgöngyölítése jelenti a sorozat fő vonzerejét.

A csoport igazi puskaporos hordó, épp ez teszi olyan izgalmassá az interakcióikat, és ezzel együtt érdekessé a sorozatot.

Jonathan Levine rendező ügyesen tart az egyensúlyt: hagyja kibontakozni a szereplőket, de mindig időben vált, megőrizve ezzel az események ritmusát. Ugyanezt csinálja, amikor oldottabb és traumatikusabb szituációk között lavíroz. Van esélyünk elmélyedni a személyes tragédiákban, de akkor is remekül működnek a szereplők, amikor viszonylag jókedvűen évődnek egymással – sőt, ez utóbbi csempész fényt a sorozatba.

Az események java ugyanis nem könnyed, hiszen a főszereplők mind szörnyű tragédiákkal birkóznak, amelyek szép lassan kerülnek teljes mértékben felszínre. Masha nem kifejezetten tapintatos, ha a brossurában ígért újjászületésről van szó. Nem köntörfalaz, nem finomkodik, egyenesen belegyalogol a traumákba akár egy rakat idegen előtt is, mindezt azonban földöntúli eleganciával csinálja.

Ezt a mentalitást tükrözik a hotel rekreációs tevékenységei is. A vendégeknek rendszeresen elemzik a vérét, és az állapotukhoz igazított ételeket, koktélokat kapnak. Az egyik percben közösen reggeliznek, meditálnak vagy zsákfutó versenyt tartanak, a másikban a saját sírjukat ássák meg, hogy belefeküdjenek, esetleg éhen kiküldik őket a vadonba, hogy éljék túl valahogy estig – mindezt Masháék ködös, ezoterikus halandzsába öltöztetik. Szó se róla, szállóba érkezők tényleg haladnak is valamerre egyéni útjukon, de az a jövő zenéje, hogy a végén jól is járnak-e vele.

A harmadik epizódra felvetődik a kérdés: Masha képes lesz végig nyeregben maradni, vagy ez a kilenc idegen még az ő képességeit is meghaladja?

Legyen azonban Nicole Kidman bármilyen éteri jelenés is, az első részek alapján a karaktere nem elég tartalmas ahhoz, hogy megérdemelten vegye el a figyelmet a sokkal izgalmasabb vendég-vendég jelenetektől. A forgatókönyv próbálja őt is a középpontban tartani, de a David E. Kelley vezette szerepei közül Masha a legsúlytalanabb. Kiemelem, hogy ezt csak három epizód alapján szűrhettem le – örülnék, ha a sorozat később rám cáfolna, de egyelőre Kidmannél mindenki érdekesebb, még a Mashával szokatlan viszonyban lévő hotelsegédek is.

Az első három rész alapján a Kilenc idegen érdekes miniszéria, de kiemelkedőt semmilyen téren nem mutatott. Jól összerakott, tisztességes, szórakoztató munka, remek színészekkel, amelynek az epizódjai jó egyensúlyt tartanak a rejtélyes-személyes és a nyomasztó-emelkedett tengelyen. Kisebb szépséghiba, hogy épp csak lefutott az HBO A Fehér Lótusza, ami nagyon hasonló alapfelütéssel dolgozott, de kár lenne amiatt kihagyni ezt a sorozatot.

Vida László

Vida László a Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudományi szakának újságíró specializációján végzett. Szakterülete a sci-fi, a fantasy, a képregényfilmek és bármi, aminek videojátékokhoz van köze.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés