Sorozat

És lészen nagy jajgatás egész Gileád földjén… – A szolgálólány meséje (2.évad)

Tavaly mutatkozott be a Margaret Atwood regényéből készült sorozat, A szolgálólány meséje. A könyörtelen és brutális szériában velőtrázó társadalomkritika bontakozott ki a nézők előtt, miközben döbbenetes emberi sorsok fűszerezték az amúgy sem túl szívderítő Gileád Köztársaság világát. Vajon a most érkező második évad is tudja tartani ezt a színvonalat (immár a regényes háttér nélkül) a szolgálólány, és mit tartogat még számunkra az Ő színe előtt?

A szolgálólány meséjének első évada felépített egy komplex világot és igyekezett feltárni azokat az okokat és okozatokat, melyek nyomán a szabadelvű Amerikai Egyesült Államokból megszületett a teokratikus diktatúra, Gileád. A sorozat kiválóan építkezett a különböző szereplők szubjektív visszaemlékezéseiből, miközben a történetet csak fokozatosan, de határozott elvek mentén vitte előre.

A most rajtoló második évad ebből semmit nem ad alább, sőt, igyekszik eddig ismeretlen részletekkel és adalékokkal tovább árnyalni hőseinket és környezetüket. Az első szezonban még csupán hírből ismert kolóniák most a maguk kíméletlen valóságában tárulnak fel, ahol a kegyvesztett szolgálólányok keserves körülmények között bányásszák a radioaktív urániumot. További szereplők háttértörténetét ismerhetjük meg, miközben az Elisabeth Moss alakította June – legyen áldott a gyümölcse – immáron gyermeket várva küzd saját és gyermeke szabadságáért.

A sorozat évadnyitója erős és kemény kezdést nyújt, melyet akár még a Trónok harca alkotóbrigádja is megirigyelne. A társadalomkritika továbbra is hatásos, ugyanakkor nem válik öncélú kikacsintgatássá a néha nagyon direkt utalások ellenére sem. Ez már csak azért is nagy teljesítmény, mert a hasonló  szociológiai disztópiák (pl. a V, mint vérbosszú) meglehetősen egyoldalúan és sablonszerűen mutatják be az elnyomás és elnyomatás mechanizmusát. A Gileád Köztársaság viszont továbbra is teljesen más, mint a V fasizálódott Nagy-Britanniája.

Itt a hatalom továbbra is kiismerhetetlen, és sosem tudni, mikor akar büntetni és mikor nevelni.

Az egyetlen kivétel ez alól June karaktere, aki Elisabeth Moss színészi tudása ellenére sem képes a társaihoz hasonló jellemfejlődést mutatni. Az első két rész viszont már előrevetít számunkra egy olyasfajta elvakult küzdésvágyat, amit nyomokban már az első évad is megcsillantott, így reméljük, hogy a következő epizódokban végre June is jobban beleveti magát a dolgok sűrűjébe és nem hagyja, hogy a körülmények játékszere legyen.

A társadalomkritika továbbra is tartja magát egyfajta liberális olvasathoz (mely szimbólumrendszerében eléggé pregnáns), ugyanakkor nem engedi azt sem, hogy könnyen eladható PC-normatív tartalommal telítse meg a sorozatot. Ez főleg a második epizód homoszexualitással és homofóbiával kapcsolatos pontjain érhető tetten. Ugyanakkor a sorozat elismertségén az igényes megvalósításon túl a felvállalt témák is sokat lendítenek, főleg a Harvey Weinstein és Kevin Spacey bukása utáni időszakban.

A szolgálólány meséjének új évada egy határozott irányt jelöl ki a sorozat számára, de persze az még kérdéses, hogy ezt miként szándékoznak kiaknázni a széria alkotói. Egyik lábbal ugyanis a már kifinomultan prezentált univerzumban kell maradni, másfelől viszont a kiutat is kell keresni a fanatikus tébolyból.

A Gileád Köztársaság disztópikus rendszere viszont még messze jár attól, hogy kifulladjon, és világunk nagyhatalmi folyamatai, úgy vélem, csak megerősítenek minket a történet ijesztő időszerűségéről.

Akit tehát nem riaszt vissza egy sokkoló alternatív jövőkép, annak vigyázó szemét érdemes továbbra is a szolgálólányon tartania.

Az Ő színe előtt…

A második évad április 26-tól látható az HBO GO műsorán.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. A Károli Gáspár Református Egyetemen történelem szakon végzett. Jelenleg az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányos tanulója, főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a sci-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..