Sorozat

Próbarepülés: Superman tatája és a jövő menekültjei

Sorozatok első részeit teszteltük: a SyFy csatorna Superman nagypapájának történetével igyekszik bővíteni a képregényes univerzumot (Krypton), az ABC legújabb sci-fijében pedig rejtélyes menekülteket mos partra a víz (The Crossing).

THE CROSSING

Az egész világot megmozgató szomorú, ugyanakkor hatalmas kül- és belpolitikai viharokat kavaró kérdését az ABC csatorna egy tudományos fantasztikumba oltott csavarral tálalja: egy amerikai kisvárosban több száz halottat és egy maroknyi túlélőt vet partra a tenger. Mint kiderül, ezek az emberek menekültek, és arra is hamar megkapjuk a választ, hogy a hatóságok miért nem találtak hajóroncsokat vagy bármely más jármű maradványait.

Azért, mert a menekültek amerikaiak, a pusztító háború elől való szökésük nem térben, hanem időben valósult meg. A távoli jövőben egyre inkább átveszi a hatalmat egy emberfeletti emberfaj, amely módszeresen elkezdi kiirtani a „hagyományos” embereket, ám néhányuknak megadatott a lehetőség, hogy elkerüljék ezt a sorsot és visszatérjenek a 21. század hosszú békéjébe.

Az alkotók (Dan Dworkin és Jay Beattie) olyan sorozatokon szocializálódtak, mint az Összeesküvés (The Event), a Mélység fantomja (Surface) vagy a Döglött akták (Cold Case), így, különösen az első kettő ismeretében senkit nem fog meglepetésként érni a The Crossing sem. A nagy rejtélyt, és vele együtt legalább három kisebbet ügyesen vázol fel az első epizód, legalábbis elég érdekesen ahhoz, hogy meg akarjuk nézni a folytatást is. Az univerzálisabb mondanivaló nyilvánvaló, az amerikai elnök bevándorláspolitikája kap itt fricskát, hisz itt amerikaiak menekülnek amerikaiak elől, ugyanakkor a pilot epizód írói a személyes drámákra és a karakterek közötti kapcsolatrendszerre is ügyeltek.

A levitézlett kisvárosi seriff (Steve Zahn – Treme), a határozott FBI-ügynök (Sandrine Holt – Kártyavár) és a jövőből jött „csodanő” (Natalie Martinez – A búra alatt) egy jó kis triót alkot, de a mellékszereplők is jól lettek összeválogatva ahhoz, hogy fenntartsák a sorozat dinamikáját. Mert természetesen a nem túl bonyolult üzeneten túl a The Crossing elsősorban szórakoztatni akar, és bár a spanyol viaszt nem találja fel, azt gond nélkül hozza, amit egy országos tévén futó sci-fitől elvárhatunk.

Verdikt: Az ilyen sorozatok esetében mindig félő, hogy az esetleges kasza miatt befejezetlenül marad a történet, de ha valakit ez nem zavar és hiányzik neki egy országos közönségre kalibrált sci-fi, az ne habozzék… (Németh Barna)

The Crossing

KRYPTON

A Superman-univerzum úgy tűnik, kiapadhatatlan forrást ad a képregénysorozatok alkotóinak: a kryptoni hős kalandjai 1952-ben indultak a tévében az Adventures of Supermannel, majd 1993-ban a Lois és Clark: Superman legújabb kalandjaival folytatódtak. De ez nem volt elég a kisképernyőnek: az ifjú acélember 1961-ben a The Adventures of Superboyban jelen meg először, 1988-ban a Superboyban tért vissza, hogy aztán 2001-ben minden idők legsikeresebb Superman-szériájában induljon világhódító útjára: a Smallville tíz évadot élt meg. Úgy tűnhet, nem maradt már sok a témában – szerencsére Clark Kentnek vannak rokonai. 2016-tól az unokahúg kalandjait követhetjük a Supergirlben, néhány napja pedig már a nagypapi is beköszönt a SyFy szériájában, a Kryptonban.

Kicsit tartottam tőle, mit kínálhat nekünk a nem túl jó hírű SyFy, ráadásul a Nolan zseniális Batman-trilógiáját és a szégyenteljes Batman Superman ellen – Az igazság hajnalát is jegyző David S. Groyer neve sem jelentett éppen garanciát a sikerre. Szerencsére komoly baj nem történt, egy korrekt nyitóepizóddal indult neki Superman nagyapjának sztorija.

A történet közel 200 évvel Superman születése előtt játszódik, és tökéletesen illeszkedik az utóbbi évek Superman filmjeinek kerettörténetébe. A Kryptont irányító hatalmasságok tagadják, hogy lenne élet a bolygójukon kívül, a népességet pedig tudatosan szabályozzák. Seg-El (Cameron Cuffe) nagyapját éppen azért ölték meg, mert azt állította, a kryyptoniak nincsenek egyedül az univerzumban. Unokája testközelből bizonyosodhat meg igazáról, amikor egy földi időutazó, Adam Strange (Shaun Sipos) figyelmezteti, a bolygója veszélyben van, mert a Föld hősét, Supermant elpusztítani vágyó Braniac (Blake Ritson) az acélember őseinek elpusztítására tör.

A történet elég érdekesen indul, az alkotók az alapkonfliktuson kívül bevezetik a nézőt a kryptoni politikába is, ami ad némi pluszt az egyébként erősen akcióorientált nyitánynak. A látványvilág – mely szintén sok ponton illeszkedik az egészestés filmek világához – korrekt, a jelmezek azonban meglepően egyszerűek és átgondolatlanok. Ettől eltekintve nincsen komolyabb gond a pilottal – a nagy kérdés, hogy tudja majd a folytatás fenntartani az érdeklődést, és hogyan emel be majd ismert motívumokat a korábbi képregényekből és mozgóképes feldolgozásokból.

Verdikt: Nem rosszabb, mint bármelyik éppen futó képregénysorozat – Superman rajongóinak biztosan élvezetes lesz az áthallások kutatása. (Molnár Kata Orsolya)

Krypton
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com