Sorozat

Hadd rágom le a szépségpöttyöt az arcodról! – La Révolution

Mi van, ha a francia forradalom nem úgy történt, ahogy eddig hittük? Ha egy, az arisztokráciában terjedő különös fertőzés borította volna lángba az egész országot? A La Révolution újragondolta a történelmet azért, hogy a kékvérűség egészen új értelmet nyerjen.

Képzeljünk el egy holdvilágos, burjánzó kertet, benne pedig a sejtelmes ködben lépdelő madame-ot. Hatalmas, krinolinos szoknyája lágyan súrolja a pázsitot, rizsporos parókáján ékkövek, arca hófehér a púdertől. A La Révolution sorozat is ilyen csábító messziről és félhomályban. Gyönyörű beállítások, gazdag látványvilág, akciódús jelenetek. Majd ahogy közelebb merészkedünk a madame-hoz, megérezzük a kínosan sok parfüm ellenére a szoknyájába rejtett bidé bűzét, meghalljuk a libákéra emlékeztető gágogását, és meglátjuk a hold krátereihez hasonló arcocskáját. Ó, micsoda szemfényvesztés, ahogy a kiszámítható fordulatokat, a ripacs főgonoszokat és a sekélyes karaktereket akarták palástolni! Mon Dieu!

When Will La Révolution Season 2's Release Date Be On Netflix? | Small Screen

Két évvel a forradalom kitörése előtt járunk egy francia vidéki városban. Rejtélyes módon tűnnek el fiatal lányok, a nép egyre kevésbé bírja már a sok sanyargatást, és az arisztokráciában rejtélyes kór terjed. Mielőtt elszabadulna a pokol, egy fegyházorvos, Joseph Guillotin felfedezi – egy különösen brutális gyilkosság kapcsán –, hogy a soha nem látott fertőzés miatt kékké változik az emberek vére. Nyomozásba kezd a gyilkosnak kikiáltott személy ártatlansága védelmében, miközben sorsa összefonódik az ellenállókéval és egy felvilágosult nézeteket valló grófkisasszonyéval. Mindketten kénytelenek lesznek elfogadni, hogy a holtak nem mindig maradnak élettelenek, és a grófkisasszony rémálmoktól gyötrődő, siketnéma húga tényleg megjósolja mindenki vesztét.

A Netflix nagy költségvetésű, európai, természetfölötti sorozata ugyan első pillantásra látványos, de a nagy, kosztümös tévésorozatok vagy filmek pompáját nem éri el. Pont a felsőosztály fényűző élete adja meg a XVIII. századi produkciók igazi ízét. A sok cicomát kontrasztba lehet állítani a nép éhezésével. Itt ugyan részesei lehetünk a kastélybeliek életének, a jelmezek és díszletek kanyarban sincsenek egy Versailles-sorozat vagy a Marie Antoinettefilm részletgazdagságával.

A La Révolution inkább az erőszak és a vérengzés részletezésében igyekezett kitűnni, de valahogy az is lelketlen lett, ezerszer látott megoldások tömkelegével.

Amikor már előre ki lehet találni, hogyan fogják vizuálisan megoldani az adott mészárlást, ott nem lehet túl színes a paletta. De bárcsak pár pillanattal lehetne előrelátni az eseményeket! A csavarosnak szánt fordulatokra részekkel korábban rájöhetünk.

French Netflix Original Series 'La Révolution' Coming in October 2020 - What's on Netflix

Az ilyen sorozatoknál gyakran felmerül a bűnös élvezet lehetősége, de ahhoz egy kicsit több kellett volna, hogy ne bűnös időpocsékolásnak érezzem. Annyi jó, kosztümös dráma van még a világban, és én pont ezt nézem… Aki korhű és a megszokott stílusú, forradalmi időkről szóló műre számít, az jobb, ha másba kezd bele.

Kihagyott lehetőség egy ilyen gazdag alapanyagot elhajítani és csupán kiüresedett körítésnek használni a forradalmat, lecsupaszítva gonosz gazdagokra és jó szándékú szegényekre.

Persze ha csak agyatlan kikapcsolódásra vágyunk, egy kis véres marcangolásra parókás élőhalottaktól, megfűszerezve régi kosztümökkel, felpörgetve modern akciójelenetekkel, akkor egy rossz szót sem szólhatok. A Büszkeség és balítélet meg a zombik remekül vegyítette a horrort és a jó öreg Jane Austen világát. Ott mert mókázni a történet, hiszen nem akart többnek látszani, mint ami.

La Révolution: Everything there is to know about Netflix's new french series | Vogue Paris

Persze akad izgalmas szereplő, a süketnéma kislány a sorozat nagy erőssége. Guillotin is szerethető, az erőszak világában kedvesen csetlő-botló karakter, hiába tudjuk, hogy a nyaktiló bájos szerkezete köthető a személyéhez. Ám a legtöbb szereplővel esélyünk sincs kialakítani érzelmi kötődést, annyira papírvékony a jellemzésük. Az kevés egy női karakternek, hogy felvilágosult módon együttérez a szegényekkel, annak ellenére, hogy nemesi származású. Másnál sem személyiség, hogy megerőszakolták és megkínozták. Az sem jellemvonás, hogy valaki éhezik és szegény. Ezek aspektusok, amelyekből ki lehet indulni és bővíteni a szereplők személyiségét. Már ha lenne ilyenjük, de nincs.

Akárhogy kiabálják véres zászlót lengetve, hogy „Le az elnyomással!” és „Éljen a szabadság!”, ha csupán kartonfigurák masíroznak és dőlnek el, így nehéz patrióta érzelmeket táplálni.

A negatív szereplőkről már nem is beszélve. Mesefilmszerűen tartják gonoszan begörbítve néha ujjaikat, és grimaszolnak, ahogy a rossz emberektől elvárjuk egy rajzfilmben.

Hiába a fényűzés, az érdekesnek induló rejtély, a különös vírus, amely felülírja a történelem folyását, akárhogy dagasztják a misztikumot vudu varázslattal. Hacsak nem leled puszta örömöd a kosztümös belezésben és élőhalottas arcrágásban, akkor ma este nem ezzel a madame-mal fogsz hajnalig táncolni.

A sorozat a Netflixen látható.

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya