Sorozat

Kisemberek vs. világháború – Lángoló világ

A Lángoló világ (World on Fire), a BBC új történelmi minisorozata arra vállalkozik, hogy hétköznapi emberek szemszögéből mutassa be a II. világháborúnak nevezett világégést. Pilotkritika.

Normandiai partraszállás és más, sorsdöntő csaták. Hitler, Churchill és a háború más, közismert alakjai. Holokauszt, ellenállók, veszélyes küldetések. Ha a II. világháborúról van szó, az esetek nagy többségében ezen témák közül válogatnak a filmesek, ami teljesen jogos, de azért jó látni, hogy alkalomadtán nem feledkeznek meg arról a sok-sok millió emberről,

akik civilként, teljesen átlagos, hétköznapi emberként szenvedték végig azt a néhány évet, míg lángolt körülöttük a világ.

A BBC most erre vállalkozott a Lángoló világgal: egy angol buszsofőr (Sean Bean) és a gyerekei, egy sznob úrihölgy (Lesley Manville – Fantomszál) és fia, a Varsóban dolgozó tolmács (Jonah Hauer-King – Howards End). Egy lengyel pincérnő (Zofia Wiczlach – The Romanoffs) és a családja, egy amerikai újságírónő (Helen Hunt – A kezelés), egy orvos és egy francia szaxofonos (Parker Swayers – Southside with You).

Fotó: Ben Blackall

Ők a központi karakterei ennek az országhatárokon átívelő történetnek, ami 1939-ben veszi kezdetét. A Sean Bean játszotta Douglas Bennett lánya, Lois (Julia Brown) azt várja, hogy végre hírt kapjon szerelmétől, a tolmácstól. A férfi azonban szerelmi viszonyban van egy helyi pincérnővel, miközben egy újságírónő nyaggatását hallgatja, hogy vegye el a lányt és meneküljenek. Ugyanez az újságírónő, aki saját szemével látta a németek „akcióit” a lengyel-német határon, a Párizsban élő orvos unokaöccsét is próbálja meggyőzni, menjen vissza Amerikába.

Mindenki érzi a veszélyt, látja a változásokat, de valahogy mégsem történik semmi.

Sokan testközelből tapasztalják meg a helyzet komolyságát, de vagy legyintenek rá („Á, Párizs túl messze van, itt nem lehet baj!”) vagy túl kicsik ahhoz, hogy érdemben változtatni tudjanak. A sorozatnak ez az egyik legérdekesebb felvetése, a kisemberek ignoranciája és a kisemberek tehetetlensége. A mit érdekel engem, ha egyesek kart lengetve bohóckodnak hozzáállás pont annyira része ennek, mint a hasztalan megmozdulások: a demonstrációk és a hiábavaló magánakciók.

A baj csak az, hogy mindez nagyban is igaz. A lengyelek abban bíznak, hogy majd a nyugati szövetségeseik segítenek nekik, de azok csak nem jönnek. Ebből fakad az első epizód másik fontos üzenete: a diplomácia, a bürokrácia és a politika csődje. Hogy miért kell megvárni a nagyon nagy bajt, miért nem lehet megelőzni azt? Mindenki látta Hitler tevékenységét, mindenki érezte, milyen hatással van Európára, mégsem tett senki semmit.

A sorozat nagyon szépen boronálja össze ezeket a folyamatokat, a kisemberek személyes tragédiáit a nagypolitikai történésekkel. Ami viszont egyelőre nem sikerült, az az, hogy a dolgok mélyére nézzen. Kicsit az az érzésem, hogy az alkotók nem érezték elég edzettnek a közönséget ahhoz, hogy túljussanak néhány sztereotípián. Ennek persze az az oka, hogy túl sok karaktert mozgat, túl sokat ugrál egyik helyszínről a másikra. Túl hektikus ahhoz, hogy a szereplőket igazán közel hozza. Pedig lenne lehetőség, mert mindegyikükben sokkal több van, mint amennyit a felvezető epizód megmutat.

Ugyanez igaz az események hamiskás sztereotipizálására is, „a lengyeleknek biciklije van, a németeknek pedig tankjaik” klisék hangoztatására. Ha ezeken túl tud majd lépni a széria, akkor nem lesz semmi baj. Mint mondtam, a lehetőség adott: a színészek jók, a látvány – habár a büdzsé nem bírja el az extrém nagy tömegjeleneteket – határozottan decens, és a történet érzelmi oldala is működik.

A Lángoló világ idehaza 2019. november 10-től látható az Epic Drama csatornán.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com