Sorozat

Ahol a fűszálakat is centire mérik – Little Fires Everywhere

A Little Fires Everywhere egy intrikákkal megtűzdelt melodráma, amiben két, különböző családmodellben élő anya feszül egymásnak.

Az utóbbi évek amerikai filmgyártásában, a politikai korrektség nyújtotta biztonságban feltűnt egy kétarcú karaktertípus, a white savior. Ez egy olyan fehér szereplőt jelöl, aki mérhetetlen önzetlenséggel felkarolja a fekete szereplő sorsát. Természetesen a fekete karakter büszkeségből először ellenkezik, majd végül elfogadja a segítséget. Ezen történetek etikai dimenziói enyhén szólva kényesek, hiszen a felszínen az egyenlőséget propagálják, holott valójában a régi mintákat megörökítve morális fölénybe helyezik a fehér szereplőket. A Little Fires Everywhere látszólag ugyanezt a narratív sémát követi, de elég hamar irányt vált ahhoz, hogy másról tudjon szólni.

A Hulu minisorozata egy intrikákkal felturbózott melodráma, ami hibái ellenére érdekes kérdéseket vet fel anyaságról és különböző családdinamikákról. A történet Celeste Ng azonos című regényén alapszik, Reese Whiterspoon és Kerry Washington vezető producerekként támogatták a sorozatot, míg végül Liz Tigelaar adaptálta televízióra.

A szövevényes cselekmény, a burjánzó mellékszálak és flashbackek értelemszerűen felpörgetik a sorozatot, de az a fránya mennyiség kontra minőség probléma rányomja a bélyegét a filmélményre.

Még az apró konfliktusok és félreértések is erős drámai bevonódást követelnek meg a nézőtől és ez bizony fárasztó tud lenni. A jó hír, hogy Whiterspoon és Washington között jól működik a munkakémia.

A történet java 1997-ben játszódik, egy Shaker Heights nevezetű, gyanúsan tökéletes kisvárosban. Egy olyan helyen, ahol a pázsit rendezettsége reprezentálja a családi harmóniát és a háziasszonyok könyvklubokat tartanak, hogy nyugodtan borozgathassanak. A sekélyességre épült birodalom jeles képviselője Elena Richardson (Reese Witherspoon), újságíró, 4 gyerekes szuperanya és feleség, aki biorobot módjára éli mindennapjait.

A kisváros csendes életét egy új család beköltözése zavarja meg.

Mia Warren (Kerry Washington) egyedülálló anyaként neveli tinédzser lányát, Pearlt (Lexi Underwood), örökösen vándorló üzemmódban, nehézkes anyagi körülmények között. Mia művészként keresi kenyerét, fotókat, intermediális alkotásokat készít és elutasítja a kötöttségeket. Elena, látva Mia helyzetét, kiad neki és lányának egy lakást. Bár gyerekeik hamar összebarátkoznak, Elena és Mia, mint a tűz és víz, úgy oltják és szítják egymást.

A Little Fires Everywhere felütésében továbbá egy misztikus szálat is útjára engednek a készítők. Richardsonék kastélyszerű otthonát porig égették és lévén, hogy „kicsi tüzek voltak mindenhol”, a rendőrség szándékos beavatkozást sejt a háttérben. A kérdés mindössze az, hogy ki lehet a rosszakaró? A közösség friss különce, Mia? Vagy Elenáék lázadozó tinije, Izzy (Megan Stott)? Vagy egy harmadik, láthatatlan ellenség lehet a háttérben?

A sorozat nem mulasztja el, hogy két főhősnőjét árnyaltan építse fel. Elena Richardson távolról nézve a merev Mrs. Amerikai Álom nőképét veszi magára, azonban ahogy belegabalyodunk hétköznapjaiba, nem pusztán eltúlzott pragmatikusságára és kontrollmániájára lehetünk figyelmesek. Igaz, a borfogyasztását unciára kiméri és még a szexuális élete is naptárt követ, Elena egy „mindhalálig” anya, aki szüntelenül azon van, hogy gyerekeinek mindent megadjon. Jól tudja, hogy a kapcsolatok kiépítése, a hamis mosoly és a hibátlan frizura (kevés kivétellel) elengedhetetlen az érvényesüléshez. Igen, Witherspoon karaktere nagyban hasonlít a Hatalmas kis hazugságokban játszott nőre, és nyilvánvaló, hogy az egész sorozat mögött ott van az HBO sorozatának sikere.

Ezzel szemben Mia az ösztönösség és a spontaneitás mintaképe. Izgalmas, szenvedélyes és független nő, aki bátran fittyet hány a szőrszálhasogató szabályokra, normákra. Megfelelési kényszere kizárólag magára korlátozódik, tetteinek javát a művészete iránti ambíció diktálja. Bár veszettül szereti lányát, nála a munka kiemelt helyen szerepel. Ezt ő is érzi, ezért a történet előrehaladtával fokozatosan lemond egyéni terveiről gyermeke javára.

És akkor most próbáljuk meg kisakkozni, hogy ki a „jobb” anya! A keresztrímek módjára, Izzy megkedveli a szabadelvű Miát, míg a bohém életbe belefáradó Pearl a rendszerszerető Elena felé kezd húzódni.

A melodráma jegyeihez híven, a Little Fires Everywhere ellentétpárokat kreál, de nem éppen a jó-rossz tengelyén.

Elvégre mindkét nő nevelési praktikája hellyel-közel működik, csak teljesen más szituációkban. Amilyen kecsesen operálnak a készítők Elena és Mia karaktereivel, úgy laposodnak el körülöttük a mellékszereplők. A számok hatalma ez, hiszen a megannyi mellékszál és fordulat nagy létszámot követel.

A Hulu sorozata leköti a figyelmet attól függetlenül, hogy hajlamos a túlkapásokra (még több bonyodalom, még több dráma) és gagyi zenei montázsok beékelésére, amelyekben a szereplők a távolba néznek aggodalommal. A készítők nem keveset köszönhetnek Whiterspoon és Washington elkötelezett párosának, akik macska-egér játékukkal bármikor felkavarják az állóvizet. A Little Fires Everywhere szerencséjére nem arra vállalkozik, hogy megmondja a tutit a jó anyáról és a tökéletes családról. Lehetséges alternatívákat vonultat fel olyan figurák számára, akik azon méláznak, hogy vajon a szomszéd fűje nem zöldebb-e. Pedig a valóság az, hogy az a fű nem csak ugyanolyan zöld, de ebben a kisvárosban ugyanolyan magas is!

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla

Farkas Boglárka Angéla a kolozsvári Sapientia EMTE fotó-film-média szakán végzett 2019-ben. Jelenleg a Sapientia mesterszakán filmtudományt hallgat, valamint a Babeș-Bolyai Tudományegyetem alkalmazott médiatudományok mesterszakán tanul. Írásai a ’tekercsen kívül a Filmtetten is megjelennek. Szereti a szerzői és az indie filmeket, továbbá nagy rajongója a coming-of-age történeteknek és a látványon túlmutató sci-fiknek.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..