Sorozat

Magyar Filmszüret: A Szomszédoktól az Aranyéletig – néhány szempont az egyre javuló hazai sorozatpiacon

szomszedokNémileg talán összefügg a mozifilmek néhány évvel ezelőtti klinikai halálával az az örömteli mellékhatás, hogy az elmúlt néhány évben igenis megnövekedett a minőségileg is elfogadható magyar sorozatok aránya. A platformok számának megnövekedésével és a versenyképes szórakoztató csatornák megerősödésével lehetőségek születtek, amikkel a gyártócégek éltek is. Az eheti Magyar Filmszüreten megvizsgáljuk azt is, hogyan jutottunk el a Szomszédoktól az Aranyéletig.

Mintegy axiómaként is állítható, hogy színésznek leginkább a folyamatos gyakorlás segít akár a színpadon, akár a kamerák előtt. Ebből a szempontból is igen érdekes volt megnézni az elmúlt évek sorozattermését. Ha kisebb volumenben és csendesebben is, de valódi bumm történt a hazai sorozatgyártásban is, minden évben exponenciálisan nő a magyar gyártású anyagok száma. Ezekből szemezgetünk most.

Igazi áttörést az jelentett, amikor a hazai tévék is átálltak a heti rendszerességgel vetített, 50 perces műfajra a korábban megszokott teleregényekről (Életképek – igen, ez a Szomszédok utánérzés), 25 perces műfajról (Pasik, Egy rém rendes család Budapesten), szitkomokról.

Bukások – avagy minden kezdet nehéz

A hazai tévék hamarabb tanulták meg a sorozatkészítés alapjait, minthogy megtanulták volna annak megtalálni a megfelelő célközönséget, vagy olyan profi marketingtevékenységet tenni mögé, ami segíti az eladást.

A 2011 februárjában vetített Casino az RTL Klub fejőstehene szeretett volna lenni. Mondhatni, biztosra mentek: a rendező Szurdi Miklós, akinek Família Kft. című sorozatán egész generáció nőtt fel. Szereplői pedig többek között a bármikor bevethető Szabó Győző, az idősebb korosztályt megszólítani hivatott Voith Ági és a Köntörfalakkal frissen legjobb színésznek választott Elek Feri voltak. A gazdag kaszinótulajdonos és puccos háttere erejében talán még maguk az alkotók sem hittek, bevetették hát Bordán Lili, Herrer Sára és Trokán Nóra női bájait. Mindez kevésnek bizonyult, a csatorna 3 epizód után nem kívánt tovább foglalkozni a kaszinók kulisszatitkaival.

Hacktion5evad_003

Valószínűleg ennél is kevesebben nézték, mégis sokkal tovább bírta a köztévé krimisorozata, a Hacktion. A Megafilm és az MTVA közös munkája hiába ért meg 6 évadot, valamiért mégsem találjuk a Hacktion rajongói telefonkönyvet. Pedig az alkotókkal még itt sem volna gond: Fonyó Gergely és Orosz Dénes mint rendezők több saját játékfilmben is át tudták ütni a kritikus szintet. Oroszlán Szonja, Hujber Ferenc, Gubík Ági vagy később Anger Zsolt is garancia lehetett volna, a produkció mégsem talált helyet magának a hazai hall of fame-ben.

Már-már politikai ügy is lett a szintén a közmédiában futó Marslakók történetéből. Jáksó lászló produceri munkája mellett három rendező dolgozott a filmen, köztük a legismertebb vezető rendező Rozgonyi Ádám volt, aki korábban az Angyalbőrben, a Kisváros és a Barátok közt munkálatain is dolgozott. Az online szerkesztőség életét bemutató napi sorozat legismertebb színésze az a Valentin Titánia volt, aki nem sokkal előtte futott be Made in Hungária egyik főbb szerepében. Mind a nevek ismertsége, mind a megvalósítás minősége kevésnek tűnt.

Budapest, 2012. február 20. Valentin Titánia színész, Jáksó László kreatív producer, Böröcz István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap (MTVA) vezérigazgatója és Mazányi Eszter színész felvágja az MTVA Marslakók címû, március 4-én, az m1 mûsorán induló sorozatának tortáját a produkció sajtótájékoztatóján, a Raleigh Stúdióban. Az új sorozat egy internetes újság szerkesztõségének mozgalmas életét dolgozza fel. Mellettük áll (b-j) Schlanger András, Hováth Lajos Ottó, Boronyák Gergely és Gémes Antos színészek, valamint Halkó Gabriella producer. MTI Fotó: Kallos Bea

Méltatlanul ismeretlen

Az évtized kezdetén érezhető volt egy minőségi váltás, ami annak közepére be is tudott érni akár újonnan induló sorozatokkal, akár meglévők felfuttatásával. Mielőtt azonban ezekre térnénk, érdemes szólni néhány olyanról, ami több figyelmet vagy epizódot is megért volna.

Némileg a Filmtekercs történetével is összefügg az éppen friss filmszemle díjas elsőfilmes rendező, Mátyássy Áron Átok című sorozatkísérlete, amely a balatonfelvidéki családi történet színét és fonákja egyaránt bemutatja. (Egy filmforgalmazói pályázaton ismerkedett meg szerkesztőségünk a sorozattal.) Az Utolsó időkben műfaji filmes képességeit megcsillogtató rendező az éppen meghalt tisztes családapa hátrahagyott piszkos ügyeinek, eltitkolt szeretőjének és gyerekének ügyét tárja elénk. Győri Márk képei, Bánsági Ildikó (anya) és Hevér Gábor (fiú) rutinos játéka mellett a később megérkező második és harmadik évadra feszült krimit és feltörekvő tehetséges fiatal színészeket kapunk. Vajon tudnánk ma bármit is Vilmányi Benettről, Tasnádi Bencéről vagy Kurta Nikéről, ha nem lett volna a balatonfelvidéki krimisorozat? Éppen a főszereplő, az unoka Lucát alakító Németh Alexandra nem folytatta eddig színészi pályáját. Mivel Mátyássy az Utolsó idők és a tavaly őszi Víkend között nem készített mozifilmet, élhetünk a gyanúperrel: az Átoknak komoly szerepe van abban, hogy ő lett az Aranyélet társrendezője.

Atok-jelenet2

Még a Casinónál is kevesebbet élt meg Kapitány Iván műve: a Szájhősök, a pesti éjszakai életben játszódó zenés-komikus-táncos sorozat elsősorban azzal tudott sokat mondani, hogy valójában nem akart semmit. A filmen ritkán látott Debreczeny Csaba jó választás volt, éppen azért, mert a hangulathoz mérhető módon friss volt a vásznon. Az itthon népszerű zenei slágerek vonzóbbá tehették volna, de a 18-49 év közötti korosztályban elért 35 ezres nézettség végleg megpecsételte sorsát a sorozatnak, ami valószínűleg egy kis odafigyeléssel nagyobb sikert ért volna el.

2010-es évek: a magyar sorozatgyártás reneszánsza

A hazai érdeklődést – néhány év távlatából ez már jól látszik – a szisztematikusan felépített és a piacra bevezetett HBO sorozatok hozták meg. Az idei a hatodik ősz, hogy valamelyik saját gyártású, a mostanit leszámítva külföldi licensz alapján hazaiba átültetett történetet kapunk. 2011 és 2013 a romantikus dramedy Társas játék, 2012 és 2014 pedig a pszichológus és páciensei magánbeszélgetéseit feldolgozó Terápia (első és második évad) előkészítésével telt az amerikai mozicsatorna hazai irodáiban. Itt érezhettük először, hogy minden a helyén van. Mozikból ismert rendezők (Fonyó Gergely, Herendi Gábor, Gigor Attila, Enyedi Ildikó), jó nevű és magas szakmai színvonalú forgatókönyvírók (Divinyi Réka, Tasnádi István) és válogatott színészgárda, régiek és újak Pokorny Liától Martinovics Dorinán és Szabó Kimmel Tamáson át Mácsai Pálig és Kurta Nikéig; hogy a csatorna már-már arcának tekinthető Thuróczy Szabolcsot ne is említsem. A hazai HBO sorozatok legfőbb erénye hús-vér szereplői és jól kitalált és megírt történetek voltak, de amíg az említett két sorozatot néha-néha még joggal érte az elitizmus vádja (szereplői ritkán tették lábukat a Nagykörúton kívülre), a budai maffiacsalád tündöklését és bukását bemutató Aranyélet már nemcsak meg mer, hanem meg is tud merítkezni a piszkos pesti alvilágban. Az Aranyélet 1. évada már nem nemzetközi HBO licensz, de valamennyire még követ egy eredeti finn sorozatot, a hamarosan debütáló 2. évad azonban már teljesen elszakad minden társától. Szakmai szempontok mellett azonban fontos kiemelni a magas marketing minőséget: az HBO sorozatai nemcsak gondosan előkészített filmtermékek, hanem biztos piackutatás eredményei is.

Van élet azért a tengerentúli három betűn túl is: a hazai tévék körül érdemes megemlíteni a Megafilm egyre eredetibb sorozatait. A szintén 6. évadát megélő Munkaügyek szuper szereplőgárdája legjobb pillanataiban az Office hangulatát idézi. Litkai Ggergely szitkomszerű poénjai jól állnak Mucsi Zoltán, Elek Ferenc, Kovács Lehel, Mogács Dániel, Molnár Piroska és a többiek szájában, történetei pedig jól tükrözik a hazai bürokratikus hétköznapokat. Ehhez hasonló, méltatlanul korán elkaszált kezdeményezés volt a Fapad, ami a fehérjebizniszből hirtelen a légitársaság ügyeibe átugró kétes hírű vállalkozó stiklijeit mutatja be. Anger Zsolt isteni játékával egymaga elvinné a show-t, de jól karikírozott jelenetei és a rendező, Zomborácz Virág semmihez nem hasonlítható stílusa megadja a saját hangot. Illetve megadta. Úgy tűnik, idehaza ez a fajta humor nem divat.

Megemlíthetünk még az elmúlt években alapvetően jó kritikai visszhangot és változó közönségsikert szerző sorozatokat: Dyga Zsombor Egynyári kalandjának célközönsége a gimnazisták és az egyetemisták, a Csak színház és más semmi Miklauzic Bence és Nagypál Orsi dirigálása mellett a hasonló című vígjáték variációja egy színház kulisszatitkai mögött; Rudolf Péter történelmi tablója, a Kossuthkifli pedig inkább az idősebb és/vagy konzervatívabb rétegek sorozata lehetett. Az RTL Klub Válótársakja már megélt egy évadot, de várjuk a következőt, Az én kis falum azonban csak most debütál. A vidéki hangulatot árasztó és remek karaktereket bemutató előzetes alapján ezt is várni fogjuk. Az idei év nagy bummja jobb jövőt sejtet.

https://www.youtube.com/watch?v=ccZk9ux7Kww

(Október végén 1956-os forradalom és Zsigmond Vilmos emlékére magyar témájú tematikus hetet tart a Filmtekercs: a Magyar Filmszüret keretében a hazai filmélet aktualitásaihoz kapcsolódóan kritikákkal, elemzésekkel, toplistákkal és interjúkkal készülünk.)

[author_bio author=”ryzsy”]

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..