Sorozat

Felhágni a csúcsra – Mary & George

Túlfűtött szexualitás, gyönyörű kosztümök, a brit történelem egy izgalmas szelete és Julianne Moore. Ezt kínálja a Mary & George, a Sky és az NBC új minisorozata, amely első pillantásra a mostanában egyre népszerűbb trendet lovagolja meg. De többet hoz-e a csupasz szépségnél?

Legyen szó teljesen fiktív (A Bridgerton család) vagy bizonyos értelemben valós történelmi időkre támaszkodó (Nagy Katalin) alkotásról, a kortárs kisképernyős kosztümös darabok jó része támaszkodik a hol explicitebb, hol visszafogottabb módon bemutatott szexualitásra. És noha az újkor udvari berkeiben folyó züllöttségnek és szabadosságnak megvan a történelmi alapja, rizikósabb vállalás erre építenie egy drámának szánt sorozatnak, mint romantikus vagy kiemelkedően vicces testvéreinek.

A Mary & George talán éppen ezért igyekszik több oldalról is megtámogatni, ha nem is teljesen kiegyensúlyozni a „test csak test” felkiáltással bevezetett aktushullámot nők és férfiak között; minden felállásban.

A hét részes alkotás a 17. század első negyedébe invitálja a nézőt: Angliában járunk, ahol I. Jakab, Skócia, majd Anglia királya híres arról, hogy gyönyörű fiatal férfiakkal veszi körbe magát. Akinek sikerül (leg)belsőbb köreibe férkőznie, annak garantált a cím, a gazdagság, a hatalom és a biztonság. Már amennyit ez utóbbi jelentett egy olyan korban, ahol az erőszak és az agresszió oldotta fel a konfliktusok nagy részét.

A címszereplő Mary (Julianne Moore) második fiát, George-ot (Nicholas Galitzine) szeretné mindenáron ebbe az udvarba juttatni, hogy gyermekei és persze önnön jövőjét is bebiztosítsa. Kerül, amibe kerül; ha a fia testébe és lelkébe, ám legyen.

Persze a fiatal George-ot sem kell félteni, aki eleinte ugyan ódzkodik attól, hogy Franciaországban tanulja ki az udvarhoz méltó illemet, hamar ráébred, milyen hatalom is van a kezében, és azt mire használhatja. A sorozat azonban hiába próbálja egyértelműen azt bemutatni, hogyan is hat a fiúra és szinte mindenkire Mary kegyetlen, alattomos és mégis mesteri természete, amely révén idővel szinte bármit el tud érni, a kép koránt sem ilyen tisztán mutatkozik meg a néző előtt.

A Mary & George meglepően sokáig időz el az úton, amely odáig vezette a Villiers, később Buckingham család szégyentelen tagjait, hogy kis túlzással teljes befolyással legyenek a brit birodalom élén ülő – és táncoló, éneklő, szexelő – I. Jakabra.

Ez az út pedig – hiába adja az alkotás a szereplők szájába, hogy tudatos döntések soráról van szó – annyira döcögős, hogy helyenként egészen kibillenti a hatalom dinamikáját. Mary és George koránt sem annyira erősek és fontosak, mint amennyire ők ezt szeretnék. Az első vagy a második epizódban mindezt érzékeltetni még erénye is lenne a sorozatnak; azonban szinte a legvégső jelenetig ez marad a levegőben.

Vannak alkotások persze, amelyek érzelmi többletet adnak és a karakterek mélységét erősítik azzal, hogy esetlenséget vagy kudarcot jelenítenek meg, ez esetben viszont sokkal inkább gyengébb forgatókönyvnek hat a végeredmény, mintsem üdvözülendő alaposságnak. Mintha maga a sorozat sem tudná eldönteni, hogy kinek és milyennek is szeretné beállítani a szereplőket.

Lehetne persze azzal védeni a megoldást, hogy hús-vér emberek révén természetes az esetenkénti karakterellenes megnyilvánulás, de mivel a Mary & George jócskán a maga szája íze szerint formálja a történelem egyes elemeit, így bátrabbak és határozottabbak lehetettek volna a készítők a főbb karakterek terén is.

És bár Julianne Moore-t természetesen most is öröm nézni, még ő sem tündököl teljes pompájában.

Hiába a csodaszép kosztümök, a kiváló smink és az egyébként vonásaiban érdekes és összetett anyai karakter, aki legalább olyan könnyedséggel tipor át saját gyermekein, mint azokon, akik kárára próbál számukra jobb jövőt biztosítani, az alkotás cserben hagyja a színésznőt.

Sem kegyetlenségének, sem szeretetének nincs akkora mélysége, hogy az igazán kiemelkedővé tegye Mary-t vagy a sorozatot. A helyzeten pedig a George-ot alakító Nicholas Galitzine sem javít. A színész kétségkívül tehetséges ugyan, és illik rá a szépségével feltörekvő fiú szerepe, akinek ambíciói szinte vetekednek anyjáéval, mégsem tudja ő sem kihagyhatatlan darabbá tenni az alkotást.

Amennyire azonban a főszereplőket nem engedi a script teljesen kibontakozni, annyira jól működik egy-egy mellékszereplő. Mary első fia, John (Tom Victor) sokkal érdekesebb figura a sorozatban. A törékeny és beteges kinézetű férfiban brutalitás és erőszak lakozik, amely teljesen meggyötörtté teszi őt az évek alatt. A Mary szeretőjét alakító Niamh Algar kiváló a ravasz és erkölcstelen prostituált szerepében, aki szinte az első pillanattól kezdve morális dilemmában találja magát. Elítéli és elborzasztja Mary személye, saját kényelme és a nő iránt érzett furcsa vonzalma azonban felülkerekedik a maréknyi tisztességén.

Az I. Jakabot alakító Tony Curran is hibátlan, ahogy nüanszt visz a király megformálásába. Jakab hol szeszélyes hősszerelmes, hol erőszakos állat, hol pedig briliáns államfő, aki egyszerre képes szeretni és gyűlölni valakit. Curran gyönyörűen jeleníti meg, milyen is az, amikor a hatalmi pozíciók ennyire ki vannak terítve az asztalon, mégis felkavarja őket az emberi érzelem.

A Mary & George legékesebb köve egyértelműen I. Jakab karaktere és megformálása. A sorozat általa hoz igazi komplexitást a történetbe és a karakterek közötti dinamikába. Kár, hogy nem erre épült az egész alkotás.

Mert így egyszerre kapunk szinte átlagos karaktereket, akiket láthattunk már ennél sokkal jobban megírva (pl. Glenn Close a Veszedelmes viszonyokban) és olyanokat is, akikért érdemes volt elkészíteni a Mary & George-ot. Összességében azonban nem igazán nyújt újat a minisorozat. A mai világ kontentáradatában a történelem szerelmeseinek ez nem lesz elég hű és mély, míg Julianne Moore rajongói ennél sokkal jobb filmekkel ünnepelhetik a színésznőt. Marad egy korrektül összerakott mű, szép emberekkel, túlzottan sok szexuális tartalommal és egy fájóan alacsony minőségű CGI szarvassal egy vadászatot bemutató jelenetben.

A Mary & George március 8-tól látható a SkyShowtime-on.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com