Sorozat

Lombikbébibe mentett gazdasági érdekek – Mellékhatás

A Mellékhatás című új sorozat a szombat esti első rész után jó eséllyel indul a sikerért. Minden azon múlik, a vígjátékokon edződő rendező tudja-e, hogy most egy krimit forgat.

Noha a Mellékhatás az RTL Klub első saját fejlesztésű heti sorozata, a kategóriában már van tapasztalata a csatornának és a nézőnek is. A Válótársak, A Tanár és az Alvilág után itt a negyedik heti sugárzású magyar sorozat.

„Az élet legjobb üzlet.” – mondja az alcím, és valóban: testközelből látjuk, ahogy a milliárdos kormányközeli építési vállalkozó, Ludmann Zsolt (Nagy Zsolt) bármit megtenne a saját gyerekért. Ahogy ő mondja: legyen egy fia, akinek átadja a birodalmat. Kicsit gyanús, hogy nem is az élet, hanem a vagyon átmentése a legfontosabb szempont, de ezt még később meglátjuk. Feleségét, Katát (Tenki Réka) azonban félrekezeli a fiatal, feltörekvő, de kapcsolatai révén már gazdag és befolyásos nőgyógyász, Dr. Széphelyi Zoltán (Adorjáni Bálint), ami meddőséget okoz a nőnél.

Könnyen bukhat az elegáns pesti magánkórház-igazgatói állás, de ismerve Ludmann tempóját, a doktor úrnak inkább az életét kell féltenie. Ebbe a kettősbe érkezik kontrázni Széphelyi fiatal rokona Ózdról, Panácz Anna (Sztarenki Dóra), aki bármit megtesz, hogy pénzt szerezzen elperelt gyermeke visszaszerzésére.

A feloldhatatlan konfliktus tehát leginkább Ludmanné: az eddig mindent elérő vállalkozó és a most elérhetetlennek tűnő cél, a saját gyerek között feszül,

ez az az eredeti gyújtópont, amire épülhet az egész történet. Ez azonban az orvoson és valószínűleg Annán csattan, ez utóbbi szálat az első epizód még csak sugallja. A krimi műfaját pedig a hatalommal korrumpálódó gazdasági körök és a büntetett területekre is eltévedő orvosok feszültsége hozhatja.

Adorjáni Bálint a Mellékhatás című sorozatban

Itt még valaki meg fog halni – adhatunk ilyen tételmondatot az első résznek, és ez önmagában jól érzékelteti, hogy a Mellékhatás forgatókönyve alapvetően több, mint rendben van. Az első egy óra után úgy tűnik, a jól megtalált alapkoncepció mellé átgondoltan sikerült jól lefektetni a szálakat, amik – ha folytatás is megfelelő – a leginkább megfelelő dramaturgiai pontokon fognak egymással kereszteződni. A forgatókönyvíró csapatot az a Gasztonyi Kálmán vezeti, aki a Válótársakban már dolgozott a csatornának, és ami azt illeti, ott is bőven voltak élhető karakterek és működő párbeszédek. Valószínűleg ez itt is megvan.

Az érkező halál érzése azonban közel sem annyira erős

– még ha az utolsó jelenet nagyon rendben is volt –, mint a műfaj hazai etalonjának tartott Aranyélet vagy a szintén a csatornán futó, Ujj Mészáros Károly által rendezett Alvilág esetében. Ezt pedig nem tudom másra fogni, mint a rendező személye. Az Aranyélet előtt Mátyássy Áron már jóval kisebb költségvetés mellett bizonyított az Átokkal és a sok nézőt ugyan el nem érő, a feszültségadagolásban azonban ügyes Víkenddel. Ujj Mészáros pedig az X – A rendszerből törölve tapasztalataival tudott belevágni egy nagyobb projektbe.

Mindehhez képest Kovács Dániel Richárd a Válótársak és A Tanár rendezése után ül be a Mellékhatás rendezői székébe, ami merőben más műfajt képvisel. És noha érezhetően megvannak ennek a sorozatnak is bizonyos előnyei: a szereplők láthatóan jól érzik magukat, a film „eteti magát”, ott tart a képernyő előtt.

A Mellékhatás igazán kiélezett krimi- és akciójeleneteinek sikeressége miatt azonban még izgulhatunk.

Az mindenesetre nem kérdés, hogy az RTL klub zászlóshajónak szánja az új sorozatot még úgy is, hogy húsvét hétvégéjén beveti A Tanár harmadik évadát és a vadonatúj Apatigris című vígjáték-sorozatot is. A Mellékhatáshoz azonban szemmel láthatóan sok mindent összpontosítottak. Nagy Zsolt és Tenki Réka személyében a tavalyi év két fontos mozifilmjének főszereplőjét igazolták le.

Az igazi főszereplő azonban valószínűleg az Adorjáni Bálint által játszott nőgyógyász lesz. Az első rész alapján nagyon meggyőző férfit láthattuk is már sokszor és nem is. Adorjáni filmográfiája és színházi bemutatóinak listája meglehetősen hosszú, igazán átütő szerepe azonban nem volt. A sorozatok kisebb szerepeiben és többnyire Vitézy László népies történeteit feldolgozó tévéfilmjeiben főszerepeket játszó színész a Mellékhatással sokat nyerhet.

Ilyen színészek mellé rendeltek jelentős kulcsszavakat. A nagy költségvetésen túl az egyre jobban nyíló társadalmi ollót és a hatalommal rendre összefonódó gazdasági érdekeket. Ahogy a smasszerekkel orvost verető, politikai okok miatt pszeudo-keresztény építési vállalkozó mondja: „Isten segítségével” ez a sorozat a legjobbak közé kerülhet.

 

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergo[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya