Sorozat

Mérges chick flick – Good Girls

Ha valamikor, akkor a Good Girls esetében tökéletesen igaz a régi közhely: jókor, jó helyen. Ezekben az időkben, amikor Hollywood női éppen azt mondják, elég volt, az NBC új sorozatának háziasszonyai ugyanolyan erővel csapnak az asztalra. Pilotkritika.

Pedig milyen jó is a nőknek, hangzik el a pilot epizód legelején. Van szavazati joguk meg minden, nagyjából azt csinálnak, amit akarnak. Jó például Beth-nek (a mindig csodálatos Christina Hendricks – Mad Men: Reklámőrültek), aki négy gyerekét neveli, miközben férje a titkárnővel hetyeg és egyik jelzálogot a másikat terheli a házukra. Nagyon jó Ruby-nak (az isteni Retta – Városfejlesztési osztály) is, aki férjével együtt dupla műszakokat vállal, de még így sem telik rá, hogy beteg kislányuk normális orvosi ellátást kapjon. Náluk már csak Annie-nek (a Vásott szülők lázadó tinijéből lázadó anyává vedlett Mae Whitman) jobb, akit nem csak lecserélt a pénzes férje, de még a gyereket is magának akarja… pusztán mert több pénze van.

Szóval mindenkinek nagyon jó, amíg be nem telik a pohár és a három grácia úgy nem dönt, ezen a helyzeten sürgősen változtatni kell. Így válik kertvárosi drámából egy csapásra a klasszikus exploitation mozik kedvenc zsánere, a jó öreg csajos bosszúmozi. Egy stratégiailag fontos pillanatban még Quentin Tarantino Halálbiztosának legdögösebb betétdala is felcsendül, hogy mindenkinek biztos legyen, ez még csak a kezdet, ezek a csajok még szétrúgnak néhány segget.

Retta és Mae Whitman

Pedig nem ez volt a terv, pusztán saját lábra állni, mindezt egy hétköznapi kis rablás segítségével. Játékpisztolyok, senkinek nem esik baja, és pénz sem olyan sok, hogy bárkit is érdekeljen. Csakhogy ahogy az lenni szokott, a gépezetbe némi porszem került. Először is, a vegyesboltból zsákmányolt pénzről kiderül, hogy egy bandáé, ráadásul az egyik, meglehetősen kanos alkalmazott is zsarolóakcióba kezd. Így aztán mire a csajok kikászálódnak az életüknek nevezett csöbörből, már benne is vannak új életük vödrében.

Első blikkre nincs is ezzel semmi baj, a három színésznő már az első perctől fogva uralja a terepet. Nagyon jól áll nekik ez a felemás szerep és ki is használják minden lehetőségét. Az viszont nem véletlen, hogy ebben a zsánerben nem nagyon születtek sok-sok órásra, mi több, több évre tervezett történetek.

Nagyon nehéz ugyanis fenntartani azt az alapvetést, hogy itt az áldozat vág vissza, vagyis az abszolút esélytelennek látszó jó.

Ez a status quo már az első epizódban meginog, így pedig elég nehéz elhinni, hogy a későbbiekben sikerül majd elkerülni minden csapdát, vagyis hogy a főszereplők megőrizzék erkölcsi fölényüket, azaz ők maradnak címszereplő ,,jó lányok”. Ha viszont nem sikerül, azzal épp a lényege veszik el az egész mondanivalónak. De ez még a jövő zenéje, addig is nyugodt szívvel lehet hátra dőlni és élvezni a „nagytakarítást”, amíg lehet.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.