Sorozat

Metaiskola – Balfékek

balfekekA Balfékek (Community) tipikusan az a sorozat, amely egy szűk réteg körében irdatlan méretű rajongás célpontja, a széles közönség viszont nem is ismeri, még ha Amerikában országos csatornán is vetítik.

Hiába került már a második évad során kultstátuszba, a Community készítőinek nyaka körül folyamatosan szorul az a bizonyos hurok. A jelenleg is futó negyedik évad premierjét többször is el kellett halasztani, mivel az NBC nem sok reményt látott már a show futtatásában. Az írók és legfőképpen a rajongók heves nyomására viszont kapott még egy esélyt a stúdiótól, igaz, a fő kreatívnak, Dan Harmonnak távoznia kellett az írói gárda éléről.

De mitől is lett kult ez a sorozat? Egy biztos, a Port.hu-n található leírást senki ne vegye figyelembe, mert ha az ott leírtak tennék ki a történet vezérfonalát, már az első évad sem érte volna meg a másnap reggelt. Bár igaz, hogy a pilot epizód Jeff Wingerre, a kirúgott, hiú ügyvédre koncentrál, a továbbiakban az összes szereplő szinte azonos erejű reflektorfényt kap. A sztori egy mindenki számára nyitott közösségi iskolában, a Greendale Community College-ben játszódik, ahová főként azok az emberek jelentkeznek, akik nem tudják, mit kezdjenek az életükkel, vagy egyszerűen csak a társadalom szélére sodródtak. A központi hét karakter már az első héten egymásra talál, és ad hoc jelleggel (és Jeff Winger hódítási szándékainak keresztbe téve) megalakítják saját tanulócsoportjukat. Innentől fogva elválaszthatatlanok, igaz, nem csupán az önkényes közösségépítő igényük kielégítése vezérli őket, hanem a sorozatkarakterként való viselkedés is.

Ez nem azt jelenti, hogy az írók nem tudtak papírra vetni néhány természetesnek tűnő figurát, sokkal furfangosabbak voltak: a tanulók (főleg a kissé hibbant kocka, Abed) olykor tudatosan úgy viselkednek, mintha egy film vagy sorozat főszereplői lennének. A második évadtól kezdve szinte minden egyes epizódban elhangzik egy halványan arra utaló mondat, hogy egyikük sem valódi, illetve hogy egy megírt cselekmény részesei. A legszembetűnőbb példák közt említeném Abed, a legkultikusabb figura felismerését, miszerint a hét jóbarát karaktere az évek (évadok) során egy több szempontból is fejlődött, és hogy egyes kapcsolatok iránya már az első tanévben meg volt alapozva. Az i-re a pontot pedig a műfaji epizódok teszik fel: a készítők egy-egy nagyobb hangsúlyú epizódot különböző zsánerek eszközeivel töltik tele, ezzel is tisztelegve a műfaji film intézménye előtt.

Az egyik legemlékezetesebb epizódban például a főiskola egy hatalmas paintballcsatában vesz részt, amely a posztapokaliptikus filmek minden egyes jól működő kliséjét felvonultatja (ezen a Community-rajongó által készített traileren jól láthatók ezek az elemek). Akkora sikere lett a Modern Warfare című műfaji kitekintésnek, hogy később westernt, háborús dokumentumfilmet, zombifilmet, musicalt és sci-fit is készítettek annak mintájára. Talán mondanom sem kell, hogy ezek szállították a legemlékezetesebb és filmrajongók számára legkatartikusabb epizódokat.

És ezek csupán a legszembetűnőbb példák. A szemfüles néző rejtett utalások tömkelegét fedezheti fel a sorozatban. Akad például olyan, egész epizódon át húzódó cselekményszál, ami minden jelenetben egy másik cselekmény hátterében történik, és ha nem figyelünk oda kellőképpen, egy későbbi részben elejtett félmondatra csak a szemöldökünket tudjuk ráncolni értetlenkedve. Valószínűleg nincs olyan ember, aki első megtekintésre észrevesz és megért minden egyes poént, és épp ebben rejlik a készítők zsenialitása, a sorozat időtállósága. Kockák készítették nem csak kockáknak, de ők azok, akik igazán rákaphatnak erre a finom „metaízre”.

balfekek

Természetesen önmagukon kívül egy rakás filmre és sorozatra is utalást tesznek a szereplők és a készítők, többek között a Ponyvaregényre, a Holt költők társaságára, az Esőemberre és számos (mit számos, temérdek) más címre, illetve folyamatosan visszatérnek a Ki vagy, doki? és a Született szingli című szériákat érintő poénok. Mindezt okosan és frissen tudják előadni, még ha néha egyszerűbb formában is tálalják őket, mondhatni igyekeznek minden nézőhöz szólni, több-kevesebb sikerrel: a végéig úgyis csak a legnagyobb „filmbuzik” maradnak, akikből remélhetőleg épp annyi össze tud gyűlni csütörtök esténként a tévé előtt, hogy Abed hőn áhított, a sorozatok egyik minimum céljának számító „sixseasonsandamovie”-ja (hat évad és egy mozifilm) megvalósulhasson.

A sorozat februárban elindult negyedik évadára elköszönő sorozatatya, Dan Harmon aligha pótolható, némi visszaesés érzékelhető is az első néhány epizódban, de a rajongóknak van miért bizakodniuk, mert bűn lenne ezt a hét kiválóan megformált, rengeteg potenciállal felvértezett karaktert (vagyis hatot, mert Chevy Chase nézeteltérések miatt elhagyja a show-t) játékidő nélkül hagyni. Ráadásul a meleg iskolaigazgatót alakító Jim Rash, az Utódok forgatókönyvéért Oscart bezsebelő színész szerepe is folyamatosan mélyül, és a Másnaposokból ismert stand-up comedys Ken Jeong karakterét is sikerült frissíteni, miután a sorozat közepén kissé kifullasztották. Csak Abedet tudom ismételni: hat évad és egy mozifilm.

balfekek

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya