Sorozat

Ha nincs Drót, ez is megteszi – Miénk a város

A Drót alkotója, David Simon visszatér Baltimore-ba a rendőrség kontra drogok tematikájához, és bár a Miénk a város (We Own This City) nem lesz a világ egyik legjobbja, de a rajongók és a téma iránt érdeklődök nem lesznek elégedetlenek.

Baltimore napjainkban az egyik legkevésbé biztonságos város az Egyesült Államokban, a bűnözés mértékében szinte azonos helyen szerepel Detroittal vagy New Orleans-szel – a korábban híresen veszélyes városok, mint New York vagy Chicago a közelébe se ér. A válságos állapotok okai nem térnek el különösebb mértékben az évtizedek óta ismertektől, ha egy szóban kéne összefoglalni, akkor az a kábítószer lenne. 1971-ben még Nixon tette széles körben ismertté a „drogok elleni háború” (war on drugs) kifejezést, amely azóta is az amerikai drogpolitika meghatározása – nos, csaknem fél évszázad távlatából kijelenthetjük, hogy a háborút a drogok nyerték. A kábítószer és az ellene tartó harc rendkívül súlyos sebeket ejtett az amerikai társadalmon, az egyik legfrissebb tünete ennek a Black Lives Matter néven ismertté vált jelenség a rendőri túlkapásokról.

A Miénk a város vállalása az, hogy a vonatkozó folyamatokat összekapcsolva ad teljes képet a társadalmi válságról.

Az állatorvosi ló a Fegyvernyomozati Munkacsoport (Gun Trace Task Force). A baltimore-i rendőrség osztályának hét tagját ítélték el 2017-ben korrupció és drogkereskedelem miatt, a vádlottak összesen csaknem 100 év letöltendő büntetést kaptak. A Miénk a város hat részben meséli el a nyomozás történetét párhuzamos szálakon keresztül. Az FBI két ügynöke a rendőröket, egy másik, helyi hatóság a drogokat követte, velük párhuzamosan pedig egy jogvédő a túlkapásokat vizsgálta. A tettesek vezetője, Wayne Jenkins (a sorozat húzóneve, Jon Bernthal) ugyanis erőszakot nem kímélve végezte egyébként viszonylag sikeresen a munkáját, csak közben a pénz és a drogok egy részét is lenyúlta. Maga a nyomozás ráadásul Freddie Gray halála utáni évben zajlott. A 25 éves férfi rendőri túlkapás következtében hunyt el igazoltatása után néhány nappal.

Miénk a város (We Own This City)

A párhuzamos szálak különböző idősíkon játszódnak, így a Wayne Jenkins első munkanapjától az ítélethirdetésig tartó játékidő összesen 14 évet évet ölel fel. A négy-öt történetszál és a sok időbeli ugrás kissé nehézzé teszi a befogadást. Ugyanakkor pont ez az átfogó, több területre, személyre és társadalmi csoportra kiterjedő szemlélet az, ami kiemeli a sorozatot az átlagból.

A Miénk a város sokat markol, de azt többé-kevésbé jól megfogja.

Rendkívül pesszimista következtetései pont azért hitelesek, mert rendszerszintű jelenségekre világít rá: a drog elleni háború az évek alatt a rendőrök és a legalsó társadalmi csoport közti harccá vált. Az erőszakszerv iránti bizalom elpárolgott az állampolgárok részéről, a szakadék folyamatosan tágul. A szélsőségek felerősödésében és az ellentétek fenntartásában pedig a hatalom érdekeltté vált a poláris amerikai politika működési jellege miatt. A súlyos mondásokat apránként adagolja a Miénk a város, leginkább a jogvédő szálában domborodik ki az általános társadalmi értékítélet az egész jelenség felett. Végkicsengése így annak ellenére válik pesszimistává, hogy közben ez a történet egy sikeres nyomozásról szól, ahol a bűnösök rács mögé kerülnek, a gonoszokat megbüntetik. Merthogy a probléma ezzel nem oldódott meg.

A Black Lives Matter témájában a súlyos és megalapozott következtetései révén rendkívül messzire eljut a Miénk a város, csak A Central parki ötöknél (When They See Us) és A gyűlölet, amit adtálnál éreztem hasonlót. És mégis: sajnos David Simon új alkotása összességében csalódás. A Miénk a város ugyanis sajnos nem képes nagy elődje, a Drót nyomába érni. Tegyük gyorsan hozzá: nem is volt túl sok esélye.

Miénk a város (We Own This City)

A 2002-től 2008-ig szintén az HBO-n futott Drótot ugyanis sokak (köztük én magam is) a világ egyik legjobbjának tartják – lapunk hasábjain spoilerek nélkül és spoilerekkel is értekeztem erről. Őszintén szólva a mai napig nem értem, hogy 20 évvel ezelőtt hogyan jöhetett létre a Drót: ki és miért adott pénzt egy ismeretlen színészekkel és amatőrökkel forgatott baltimore-i történetre. Mai szemmel nézve felfoghatatlanul lassan építkezett a sorozat, pl. a címben megnevezett lehallgatás egészen a tizenkét részes első évad kilencedik (!) epizódjáig nem történik meg. A széria ráérősen mutatja be főhőseit, és bőven szán időt arra, hogy a karaktereket árnyalja. Ezért bár döbbenetesen sok szereplővel operált, nem volt átláthatatlan. A türelmes néző jutalma egy olyan összetett kép volt az amerikai társadalom gerincéről, amelyet igazán azóta se láttam egyetlen sorozatban sem.

A Miénk a várost egyszerűen túl sok elem kapcsolja a Dróthoz ahhoz, hogy elkerülhető legyen az összehasonlítás.

Azonos az alkotó (David Simon), a közeg (Baltimore és a rendőrség) és a téma is (drogháború), hasonló a hangulat, a stílus, sőt több színész is visszaköszön az eredetiből. Az összevetésből pedig egyértelműen a Miénk a város jön ki vesztesen. Ha a Drót csak egy évadig élt volna, akkor is fele olyan hosszú lenne az aktuális széria. A hiányzó részek pedig pont azok a nüanszok, a főhősök életének apró részletei, amelyek miatt két évtizeddel ezelőtt az eredeti annyira hiteles, szerethető, mély és emlékezetes volt. Következtetései így kevésbé voltak leegyszerűsítettek, állásfoglalása puhább, ezáltal valósabb volt.

A kapcsolódási pontok miatt pedig a Miénk a város, bár látványosan próbálja ez elkerülni (pl. a Black Lives Matter-szál behozatalával), sajnos nem sokkal több egy nosztalgiasorozatnál a Drót-rajongók számára. Jobb és tartalmasabb, mint kortársai, és szerencsére nem járatja le az ősét, ahhoz viszont nem elég kiemelkedő, hogy új rajongókat megszólítson.

A Miénk a város az HBO Max kínálatában érhető el.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com