Fókuszban Sorozat

Miért nem a Drót a világ legjobb sorozata? – Drót

Egy közepesen izgalmas sorozat egy évtizeddel ezelőtt úgy kitágította a szériák korlátait, mint előtte kevesen. A Drót talán azért nem lehet a világ legjobb sorozata – bármennyien is állítják ezt, lásd: TIME, Chicago Tribune –, mert a nézőjétől intelligenciát, tájékozottságot, nyitottságot és empátiát vár el. Cikksorozatunkat egy spoilermentes írással kezdjük.

Baltimore-ban egy mindenre elszánt nyomozó (Dominic West) az etikai és szolgálati szabályokat felrúgva keresztül viszi tervét, hogy felállíthasson egy megfigyelőcsoportot a helyi drogmaffia leleplezésére. A Különösen Súlyos Ügyek Osztálya ezt követően öt évadon át küzd a bürokráciával és a bűnözökkel annak érdekében, hogy ne az utcai dílerek, hanem az igazi tettesek kerüljenek rács mögé.

Nem túl izgalmas sztori, nem igaz? Pedig bátran megkockáztatom, nincs olyan sorozat vagy film, ami a Dróthoz fogható szélességgel és mélységben mutatná be a nyugati típusú jogállamok és a demokráciák társadalmának legégetőbb problémáit. A félelmetesen alapos, már-már stilizált dokumentumfilmnek vagy teleantropológiának (vagy épp szocioszériának) nevezhető Drót főhőséhez hasonlóan rengeteg szabályt hágott át, de nélküle ma olyan népszerű szériák se léteznének, mint például a Trónok harca.

Az egyszemélyes projektként indult sorozat megalkotója David Simon, aki a The Baltimore Sun újságírójaként térképezte fel azt a hihetetlen széles társadalmi közeget, amelynek ellentmondásait utána lényegében öt évadon keresztül szemlélteti. A Drót középpontjában álló Baltimore Gyilkossági Osztályról előbb könyvet írt (Homicide: A Year on the Killing Streets), majd elkészült a különböző eseteket bemutató TV-sorozat is az NBC-n (Homicide: Life on the Streets), amely 1993-tól 1999-ig futott. Utána viszont már a fő művének is helyt adó HBO sugározta a The Corner c. hat részes minisorozatot, amely 2000-ben ebben a kategóriában elvitte a legjobbnak járó Emmy-díjat.

The Wire1

David Simon így jutott el az akkoriban a Maffiózókkal az egész tévés műfajt megújító csatornához, amelynek éppen szüksége volt egy rendőrös sorozatra. Az első évadban azonban még igen kevesen – beleértve a csatorna vezetését – lelkesedtek a szériáért. Nem csoda, a Drót ugyanis finoman szólva lassan indul be, a címadó telefonos lehallgatás maga is az első évad kilencedig jelenetéig csak beszéd tárgya. Ez azonban úgy már korántsem meglepő, ha előtte azt látjuk, a rendőrség írógépen dolgozik…

De pont ezekben áll a sorozat különlegessége. A valóságban, ahogy azt a néző is sejti, egyáltalán nem az a csillivilli laboratórium létezik, amit az ekkoriban hihetetlen népszerűséggel futó CSI-okban mutattak. A rendőrség szervezeti felépítésének ellentmondásai az első évad egyik legfontosabb témáját adják, már itt látszódik az, hogy a bürokrácia mennyit árt közvetlenül a bűnüldözésnek. Ezzel párhuzamosan és legalább ugyanilyen részletességgel bemutatják a megfigyelteket is, a drogkereskedők legalacsonyabb szintjétől (ők a sarkokon álló terjesztők) a vezető maffiózókig.

Ami pedig észvesztően különleges, hogy nem lehet egyértelműen állást foglalni közöttük. Itt nincs jó és rossz oldal, az ilyen tengely mentén történő morális értékítélet lehetősége azonnal összeomlik. Nem az emberek rosszak: a tetteik, döntéseik hibásak, vagy pusztán megkérdőjelezhetők. A rendkívül összetett és valóságos karakterekkel komplex gondolkodásra késztetik a nézőt. Különleges szereplőket ismerünk meg kezdve a paternális drogfüggőtől a dílereket kiraboló homoszexuális bűnözőn át a kisebbségi komplexusos kikötői dokkmunkásig – róluk egy különálló cikkben emlékezünk meg. Hozzá kell tenni, hogy a harmadik évadra már közel kétszáz karaktert ismerünk, az első részek alatt nehéz befogadni a sok különböző figurát, akik ráadásul folyamatosan hivatkoznak egymásra. Tapasztalatból mondom, érdemes jegyzeteket készíteni hozzá.

Nem segít az sem, hogy nem összegzik az előző részek tartalmát az egyes epizódok előtt, illetve a sorozat intrójában sem mutatnak ilyet (igaz, az stílusos, hogy helyette Tom Waitstől dolgozzák fel ötféleképpen a Way Down in the Hole-t). Állandóságot képez legalább a rendőrség és a drogkereskedők harca, noha utána a különböző évadokban mindig újabb és újabb állami szakterületet vesznek górcső alá. A bevezető évad után következik a kikötői és szakszervezeti seftelés, aztán a polgármesteri hivatal, majd az oktatás, végül a média. Hitelessége és valódisága folytán kegyetlen kritikával illetik az egész várost, miközben szinte megmagyarázhatatlanul a rajongói is maradnak Baltimore-nak.

A rendkívüli mértékű életszerűség tehát a Drót legnagyobb erénye és egyben legnagyobb hátránya is a nézők megnyerése kapcsán. Hiszen a valóságban a váratlan fordulatok nem egyszerre történnek, emiatt viszont az egyes epizódok utolsó pillanataiban csak elvétve láthatunk cliffhanger-eket. Valószínűleg a készítők is tudták, hogy ezt a szériát nem a csavaros történet miatt nézi az ember, hanem a hangulata, az életszerűsége miatt – ezért nem törekedtek az előző részek tartalmának összegzésére, a csattanókra, a szereplők bemutatására. Szerintem igazuk lett, mert hiába nem könnyű sorozat a Drót, bárki bármit mond, szerintem akkor is ez a világ legjobb sorozata.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..