Sorozat

Mindannyian Jack Bauer „Dammit!”-jei alól bújtunk ki – 24

24

24Dosztojevszkij szavainak parafrázisa elsőre kissé talán túlzónak tűnhet, de mégsem az: ahogy Gogol az orosz irodalomba, úgy a 24 újszerűsége is hatalmas vérfrissítést hozott az ezredforduló környékén még közel sem ennyire népszerű tévésorozatok világába.

2001-ben ugyanis az amerikai FOX tévécsatorna merész húzást vállalt be: műsorra tűzött egy minden addiginál hosszabbra tervezett (vagyis az átlagosnál – a manapság is népszerű 12-13 epizódnál – több részből álló) sorozatot. A vakmerőség nagyrészt abban állt, hogy tudták: csak egyben rendelhetik meg a 24 epizódot, ami ha nem nyeri el a közönség tetszését, akkor van egy heti egyszeri alkalommal közel féléven át sugározható szériájuk, amit a kutya sem néz. Ráadásul serial, nem is series – a két angol kifejezés közötti különbséget lásd a Gyilkos elmékről írt cikkünkben –, így a függőség kialakulásához fontos, hogy minél előbb bekapcsolódjanak a történetbe a kedves nézők.

Szerencsére azonban jól sült el a dolog. A közönség viszonylag hamar ráharapott Jack Bauer kezdetektől felpörgetett tempójú kalandjára, és a rosszfiús eszközökkel dolgozó jófiú karaktere is kellően kidolgozott volt ahhoz, hogy se túl sablonos, se azonosulásra alkalmatlan ne legyen. Az egy-egy óra – és így egy évad egy teljes nap – történetét elmesélő epizódok, a képernyő közepén számtalanszor felvillanó, másodperceit pittyegtető digitális óra képével ábrázolt valós idő hangsúlyozása ráadásul némi reality-érzettel is átitatta ezt a valóságtól aztán igen hamar elrugaszkodó sorozatot. De erről majd kicsit később.

24_5_evad
Jack Bauer (Kiefer Sutherland) és Mike Novick (Jude Ciccolella) a 24 ötödik évadában

Az első évad története éjfélkor kezdődik, amikor főhősünk, Jack Bauer (Kiefer Sutherland) jóéjtpuszit nyom kislánya, a tizenhét éves Kim (Elisha Cuthbert) arcára, hogy aztán az megléphessen az éjszaka közepén bulizni egy barátnőjével. Sokat nem teketóriáztak tehát a készítők, egyenesen a közepébe ugratták hősünket, aki szövetségi ügynökként – az FBI egy kitalált alosztálya, a CTU (Counter Terrorist Unit – Terrorelhárítási Egység) vezetőjeként – azonnal mindent bevet, hogy felkutassa eltűnt kislányát. A dolgot nagyban nehezíti, hogy mindeközben terroristamerénylet készülődik a legesélyesebb elnökjelölt, David Palmer szenátor (Dennis Haysbert) ellen, akinek megvédése épp Jack feladata lenne. Jacknek tehát döntenie kell: a családját menti (időközben ugyanis feleségét is elrabolják) vagy a hivatásának tesz eleget, esetleg megpróbálkozik egyszerre mind a kettővel?

Nem célom persze, hogy lépésről lépésre leírjam Jack fordulatokban gazdag történetét, ám erre nincs is szükség, hiszen a fentiek így is remekül szemléltetik a 24 egyik legalapvetőbb koncepcióját, méghozzá a hősök – elsősorban persze a főhős – döntéshelyzetbe állítását. A kérdések ráadásul legtöbbször morális vagy etikai jellegűek, mint például a további évadokban is számtalanszor felbukkanó: „Vallathatok-e erőszakosan egy gonosztevőt, akitől információkat szerezve időt nyerhetek, és talán lesz esélyem megakadályozni egy város pusztulását, vagy az alapvető emberi jogok és az ártatlanság vélelme figyelembevételével bízzam az ügyet a bürokrácia lassú malmaira, és ezzel szalasszam el talán az egyetlen lehetőségem a világégés megakadályozására?”. Főhősünk a legtöbb esetben nem agyal sokat a döntésen, inkább terepen edződött katonához méltóan cselekszik: minden eszközt bevet, hogy célját elérje.

24_3_evad
Jack Bauer és módszerei (Kiefer Sutherland és James Badge Dale)

Nem ezek a kérdésfelvetések azonban a sorozat egyetlen mozgatórugói. A számos párhuzamos szál – melyek meglétére rendszeresen emlékeztetnek a készítők egy-egy osztott képernyős montázs segítségével – közül az egyik minden esetben valamilyen politikai szereplő, vagy a hozzá valamilyen módon kapcsolódó személyek történetét meséli el, méghozzá nem is akárhogyan. Az egyes oldalakon politikai thriller műfajmegjelöléssel illetett sorozat egyrészt rászolgál erre a zsánermeghatározásra, másrészt pedig őszintén és nyíltan beszél olyan háttérfolyamatokról, melyekről nem igen hallhatunk a tévéhíradókban. A már emlegetett első évad szenátora például megtudja, hogy kampánypénzét valójában néhány befolyásos üzletembernek köszönheti, akiknek azonban cserébe vannak bizonyos elvárásaik vele szemben. Ez az a pont, ahol vagy összeesküvés-elméletet kiáltunk, vagy átesve a ló túloldalára elkezdünk minden egyes szót véresen komolyan venni, de bárhogy is vélekedjünk a látottakról, az biztos, hogy ez a fajta szerkesztésmód izgalmassá és érdekfeszítővé teszi a sorozatot. Azt persze hozzá kell tennünk, hogy bármennyire is törekednek egyes epizódok a valóságérzet felkeltésére, egy idő után minden nézőben kételyek merülnek fel, ha másért nem, a mindent túlélő, már-már szuperhőssé faragott főszereplő személye miatt.

A politikai vonal tehát később is megmarad, sőt sok esetben meg is erősödik, mint például a rajongók zöme által legszínvonalasabbnak tartott ötödik évadban, melyben az USA akkori elnöke, Charles Logan (Gregory Itzin) kétes húzásaival – és Jack Bauer elleni fellépésével – már-már főszereplőjévé válik a történteknek. Persze akinek ellenségei vannak – és Jacknek a bürokrácián kívül mindig akad valamilyen egzotikus nemzetiségű terroristacsoport az ellentétes oldalon –, annak segítőtársak is kellenek. A 24 nyolc évada során többször is eljátszották a készítők, hogy olyan emberekről, akik látszólag Jack mellett álltak, kiderült, hogy beépült terroristák, valamint fordítva is, ellenséges viselkedésű személyekből váltak végül bajtársak. A lényeg, hogy valaki még egy ilyen szuperügynök mellé is kell, aki fedezi, információval vagy másfajta támogatással látja el.

24_7_evad
Chloe és férje, Morris O’Brian (Mary Lynn Rajskub és Carlo Rota)

Az eddigi epizódok többségében ezt a fő segítő posztot Chloe O’Brian (Mary Lynn Rajskub) töltötte be, aki akkor is belsős infókkal látta el főhősünket, amikor az már régen száműzetésben élt. Merthogy ilyen is volt a 24 története során, sőt, Jack több amerikai nagyváros mellett egészen Sangaláig (egy fiktív afrikai országig) eljutott egy hosszabb epizód, a hatodik és hetedik évadot átkötő 24: A szabadulás erejéig. Érdekes egyébként, hogy számtalanszor felröppent a pletyka, hogy mozifilmet terveznek forgatni a népszerű sorozatból, ám ez többszöri kezdeményezés ellenére a mai napig nem valósult meg. Az előbb említett hosszabb rész – mely a maga 82 percével leginkább tévéfilmnek tekinthető – is tulajdonképpen csak azért készülhetett el, hogy fenntartsa a rajongók érdeklődését a hetedik évad egyéves csúszása miatt. A csúszásnak mellesleg több oka is volt, Rajskub gyermeket várt, Sutherland börtönben ült, és a forgatókönyvírók is épp ekkor (2007-2008-ban) sztrájkoltak. A viszontagságok azonban nem tántorították el a készítőket, és leforgattak még két szezonnyi részt a rajongók nagy örömére.

Az Egyesült Államokban most premieren lévő, hazánkba pedig május 26-án érkező új évad (vagy inkább fél évad, hiszen csak 12 részből áll) is eredetileg mozifilmnek indult, ám úgy látszik, maga a koncepció nem engedi az egészestés megfilmesítést. A 24: Live Another Dayt (a magyar keresztségben kapott 24: Élj egy új napért címet csak így zárójelesen van szívünk leírni) mindenesetre hatalmas várakozás előzte meg, és az első visszajelzések alapján a rajongók is teljes mértékben elégedettek Jack Bauer újabb kalandjának kezdetével, melyben visszatér a fentebb említett segítő, Chloe O’Brian is. Meglátjuk, de minden esetre nagyon szorítunk Jacknek, na meg a készítőknek, hogy ne tiporják sárba az egyik legnagyobb XXI. századi akcióhős renoméját.

Avatar

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya