Fókuszban Sorozat

Mindannyian Jack Bauer „Dammit!”-jei alól bújtunk ki – 24

24

24Dosztojevszkij szavainak parafrázisa elsőre kissé talán túlzónak tűnhet, de mégsem az: ahogy Gogol az orosz irodalomba, úgy a 24 újszerűsége is hatalmas vérfrissítést hozott az ezredforduló környékén még közel sem ennyire népszerű tévésorozatok világába.

2001-ben ugyanis az amerikai FOX tévécsatorna merész húzást vállalt be: műsorra tűzött egy minden addiginál hosszabbra tervezett (vagyis az átlagosnál – a manapság is népszerű 12-13 epizódnál – több részből álló) sorozatot. A vakmerőség nagyrészt abban állt, hogy tudták: csak egyben rendelhetik meg a 24 epizódot, ami ha nem nyeri el a közönség tetszését, akkor van egy heti egyszeri alkalommal közel féléven át sugározható szériájuk, amit a kutya sem néz. Ráadásul serial, nem is series – a két angol kifejezés közötti különbséget lásd a Gyilkos elmékről írt cikkünkben –, így a függőség kialakulásához fontos, hogy minél előbb bekapcsolódjanak a történetbe a kedves nézők.

Szerencsére azonban jól sült el a dolog. A közönség viszonylag hamar ráharapott Jack Bauer kezdetektől felpörgetett tempójú kalandjára, és a rosszfiús eszközökkel dolgozó jófiú karaktere is kellően kidolgozott volt ahhoz, hogy se túl sablonos, se azonosulásra alkalmatlan ne legyen. Az egy-egy óra – és így egy évad egy teljes nap – történetét elmesélő epizódok, a képernyő közepén számtalanszor felvillanó, másodperceit pittyegtető digitális óra képével ábrázolt valós idő hangsúlyozása ráadásul némi reality-érzettel is átitatta ezt a valóságtól aztán igen hamar elrugaszkodó sorozatot. De erről majd kicsit később.

24_5_evad
Jack Bauer (Kiefer Sutherland) és Mike Novick (Jude Ciccolella) a 24 ötödik évadában

Az első évad története éjfélkor kezdődik, amikor főhősünk, Jack Bauer (Kiefer Sutherland) jóéjtpuszit nyom kislánya, a tizenhét éves Kim (Elisha Cuthbert) arcára, hogy aztán az megléphessen az éjszaka közepén bulizni egy barátnőjével. Sokat nem teketóriáztak tehát a készítők, egyenesen a közepébe ugratták hősünket, aki szövetségi ügynökként – az FBI egy kitalált alosztálya, a CTU (Counter Terrorist Unit – Terrorelhárítási Egység) vezetőjeként – azonnal mindent bevet, hogy felkutassa eltűnt kislányát. A dolgot nagyban nehezíti, hogy mindeközben terroristamerénylet készülődik a legesélyesebb elnökjelölt, David Palmer szenátor (Dennis Haysbert) ellen, akinek megvédése épp Jack feladata lenne. Jacknek tehát döntenie kell: a családját menti (időközben ugyanis feleségét is elrabolják) vagy a hivatásának tesz eleget, esetleg megpróbálkozik egyszerre mind a kettővel?

Nem célom persze, hogy lépésről lépésre leírjam Jack fordulatokban gazdag történetét, ám erre nincs is szükség, hiszen a fentiek így is remekül szemléltetik a 24 egyik legalapvetőbb koncepcióját, méghozzá a hősök – elsősorban persze a főhős – döntéshelyzetbe állítását. A kérdések ráadásul legtöbbször morális vagy etikai jellegűek, mint például a további évadokban is számtalanszor felbukkanó: „Vallathatok-e erőszakosan egy gonosztevőt, akitől információkat szerezve időt nyerhetek, és talán lesz esélyem megakadályozni egy város pusztulását, vagy az alapvető emberi jogok és az ártatlanság vélelme figyelembevételével bízzam az ügyet a bürokrácia lassú malmaira, és ezzel szalasszam el talán az egyetlen lehetőségem a világégés megakadályozására?”. Főhősünk a legtöbb esetben nem agyal sokat a döntésen, inkább terepen edződött katonához méltóan cselekszik: minden eszközt bevet, hogy célját elérje.

24_3_evad
Jack Bauer és módszerei (Kiefer Sutherland és James Badge Dale)

Nem ezek a kérdésfelvetések azonban a sorozat egyetlen mozgatórugói. A számos párhuzamos szál – melyek meglétére rendszeresen emlékeztetnek a készítők egy-egy osztott képernyős montázs segítségével – közül az egyik minden esetben valamilyen politikai szereplő, vagy a hozzá valamilyen módon kapcsolódó személyek történetét meséli el, méghozzá nem is akárhogyan. Az egyes oldalakon politikai thriller műfajmegjelöléssel illetett sorozat egyrészt rászolgál erre a zsánermeghatározásra, másrészt pedig őszintén és nyíltan beszél olyan háttérfolyamatokról, melyekről nem igen hallhatunk a tévéhíradókban. A már emlegetett első évad szenátora például megtudja, hogy kampánypénzét valójában néhány befolyásos üzletembernek köszönheti, akiknek azonban cserébe vannak bizonyos elvárásaik vele szemben. Ez az a pont, ahol vagy összeesküvés-elméletet kiáltunk, vagy átesve a ló túloldalára elkezdünk minden egyes szót véresen komolyan venni, de bárhogy is vélekedjünk a látottakról, az biztos, hogy ez a fajta szerkesztésmód izgalmassá és érdekfeszítővé teszi a sorozatot. Azt persze hozzá kell tennünk, hogy bármennyire is törekednek egyes epizódok a valóságérzet felkeltésére, egy idő után minden nézőben kételyek merülnek fel, ha másért nem, a mindent túlélő, már-már szuperhőssé faragott főszereplő személye miatt.

A politikai vonal tehát később is megmarad, sőt sok esetben meg is erősödik, mint például a rajongók zöme által legszínvonalasabbnak tartott ötödik évadban, melyben az USA akkori elnöke, Charles Logan (Gregory Itzin) kétes húzásaival – és Jack Bauer elleni fellépésével – már-már főszereplőjévé válik a történteknek. Persze akinek ellenségei vannak – és Jacknek a bürokrácián kívül mindig akad valamilyen egzotikus nemzetiségű terroristacsoport az ellentétes oldalon –, annak segítőtársak is kellenek. A 24 nyolc évada során többször is eljátszották a készítők, hogy olyan emberekről, akik látszólag Jack mellett álltak, kiderült, hogy beépült terroristák, valamint fordítva is, ellenséges viselkedésű személyekből váltak végül bajtársak. A lényeg, hogy valaki még egy ilyen szuperügynök mellé is kell, aki fedezi, információval vagy másfajta támogatással látja el.

24_7_evad
Chloe és férje, Morris O’Brian (Mary Lynn Rajskub és Carlo Rota)

Az eddigi epizódok többségében ezt a fő segítő posztot Chloe O’Brian (Mary Lynn Rajskub) töltötte be, aki akkor is belsős infókkal látta el főhősünket, amikor az már régen száműzetésben élt. Merthogy ilyen is volt a 24 története során, sőt, Jack több amerikai nagyváros mellett egészen Sangaláig (egy fiktív afrikai országig) eljutott egy hosszabb epizód, a hatodik és hetedik évadot átkötő 24: A szabadulás erejéig. Érdekes egyébként, hogy számtalanszor felröppent a pletyka, hogy mozifilmet terveznek forgatni a népszerű sorozatból, ám ez többszöri kezdeményezés ellenére a mai napig nem valósult meg. Az előbb említett hosszabb rész – mely a maga 82 percével leginkább tévéfilmnek tekinthető – is tulajdonképpen csak azért készülhetett el, hogy fenntartsa a rajongók érdeklődését a hetedik évad egyéves csúszása miatt. A csúszásnak mellesleg több oka is volt, Rajskub gyermeket várt, Sutherland börtönben ült, és a forgatókönyvírók is épp ekkor (2007-2008-ban) sztrájkoltak. A viszontagságok azonban nem tántorították el a készítőket, és leforgattak még két szezonnyi részt a rajongók nagy örömére.

Az Egyesült Államokban most premieren lévő, hazánkba pedig május 26-án érkező új évad (vagy inkább fél évad, hiszen csak 12 részből áll) is eredetileg mozifilmnek indult, ám úgy látszik, maga a koncepció nem engedi az egészestés megfilmesítést. A 24: Live Another Dayt (a magyar keresztségben kapott 24: Élj egy új napért címet csak így zárójelesen van szívünk leírni) mindenesetre hatalmas várakozás előzte meg, és az első visszajelzések alapján a rajongók is teljes mértékben elégedettek Jack Bauer újabb kalandjának kezdetével, melyben visszatér a fentebb említett segítő, Chloe O’Brian is. Meglátjuk, de minden esetre nagyon szorítunk Jacknek, na meg a készítőknek, hogy ne tiporják sárba az egyik legnagyobb XXI. századi akcióhős renoméját.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..