Fókuszban Sorozat

Miből lesz a profilozó? – Mindhunter

Mindhunter

A Kártyavár után David Fincher újra sorozatot rendez. A Mindhunter az FBI sorsfordító időiben játszódó túsztárgyaló Netflix krimi. Beszédben felveszi a versenyt a Social Network – A közösségi hálóval, bűnözői lélektanban pedig a Hetedikkel. Pilotkritika.

Ami leginkább megmarad a Mindhunter 60 perces pilotjából, az a kellemetlen halványkék világítás a rendőrőrsön, ami ügyesen váltakozik a melegebb színekkel operáló személyes szerelmi szál közben. A káprázatos képi megvalósítás persze nem véletlen. A fiatal Erik Messerschmidt nevét meg kell jegyezni, Fincher gyakori operatőre, Jeff Cronenweth helyett most ő, eddigi stábtagja a képi világ legfontosabb embere. Mozivászonra való minőségben jön tehát Holden Ford különleges ügynök (Jonathan Groff) különleges története.

1977-ben járunk, a kriminológia új profilozó módszerei még gyerekcipőben járnak. Holden Ford feltörekvő ifjúként ismerkedik az új területtel, amit egy akkor átlagos amerikai rendőrőrsön – de még az FBI idősebb kollégái is – meglehetősen kétkedve fogadnak. Mi teszi gyilkossá az elkövetőt? Mik befolyásolják az embert, hogy aztán bűntettét – legyen akár egyszeri elkövető vagy sorozatgyilkos – megtegye? Mit + miért = kicsoda? Ez az új jelszó, vagyis ha egy gyilkosság körülményeihez megtaláljuk az odavezető motivációt, könnyen leszűkíthetjük a lehetséges elkövetők számát.

Mindhunter

Az ilyesféle profilozás és pszichológiai háttér vizsgálata merőben szokatlan volt még az 1970-es években. Ebbéli kétségeiket nem átallnak kifejezni a vidéki rendőrőrs ennél nyersebb kommunikációhoz és megoldási lehetőségekhez szokott, többnyire több évtizede a pályán lévő kollégái sem. Ennél komolyabb elutasítás a nyomozási módszerek fejlesztésére már csak akadémikus körökből érkezik. A fejlődésre tudásszomjjal vágyó Ford még tovább is képzi magát, de az egyetemi tanárok sem hallgatják meg. Az epizód végére érkezik a felmentés: Ford egy Los Angeles-i veteránban, Bill Tenchben (Holt McCallany) találja meg a szövetségest.

A pilot 80 %-ban keresi még a helyét, az utolsó 10 percre azonban tele lesz tervekkel.

Hogy a Mindhunter ne csak egy újabb túsztárgyaló-profilozó akciófilm-sorozatot kapjunk, a legtöbb epizódot rendező David Fincher lehet a garancia.

Némileg itt is megtapasztalni korábbi munkáit: a Hetedik személyiségelemzését, a Social Network – A közösségi háló társadalmi beágyazottságát, a Holtodiglan már-már naturális krimi jellegét, hozzátéve, hogy ez utóbbihoz hasonlóan azért itt is több izgalmat vártunk volna. Bár ha az előkészített patronokat sikerül sorra ellőni, azért nem kell félteni.

Mindhunter

A történelmi korba helyezés elteszi a filmet a koordináta rendszerben. Vietnam és Watergate után vagyunk, egy hitében megrengetett demokrácia és egy jelentősen felforgatott nemzeti tudat. Mást jelent most amerikainak lenni, mint a ’60-as évek közepén. Hogy kihasználja-e ezt a történelmi kort a sorozat – egyáltalán akar-e ezzel foglalkozni -, vagy inkább megmarad a hűvös krimik izgalmasan hátborzongató világánál, a későbbiek során biztosan kiderül.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..