Sorozat

Mocskos kis titkaink – A Búra alatt első évad

A bura alatt

A bura alattA sorozat, ami Lost akar lenni, de nem kellene erőltetnie: Stephen King kisvárosi horrortörténete erőteljesen indult, a gyenge szereplők és dráma miatt mégis trash lett belőle.

A kétezres években sokan azzal támadták Stephen Kinget, korunk egyik legnagyobb horroríróját, hogy zsenialitása csak addig volt érezhető, amíg tiltott szerek rabságában alkotott. 2009-ben aztán újra felfrissítette olvasóit: megjelent A búra alatt című regénye, mellyel új erőre kapott. A történettel pedig idén a televízió képernyőjén is megismerkedhetünk.

Chester’s Mill pontosan olyan kisváros, mint a többi. Az emberek élik az életüket, az izgalmat csak hétköznapi keretek között ismerik. Ez a helyzet egyik pillanatról a másikra változik meg, amikor egy titokzatos bura kizárja a külvilágot. Az elektrosztatikus képződmény elpusztíthatatlannak, áthatolhatatlannak látszik, és az élet teljesen felborul; a bura egyfajta katalizátorként kezd el működni, és az emberekből az elzártság hatására előbújik a vadállat. Hiába hiszik, hogy ismerik egymást, mert nem csak titkaik vannak, de azok mindaddig nem is lesznek biztonságban, amíg a bura föléjük magasodik és ők nem szabadulhatnak.

Az idén nyáron indult sorozat iránt – akárcsak a könyv iránt – hatalmas volt az érdeklődés, főleg, hogy a pilot nagyon jól ragadta meg a regény felvetését. Voltak, akik húzták a szájukat, mivel néhány dolgot átírtak a cselekményben, azonban a kisvárosi miliő és a bura adta finom természetfölötti hangulat azonnal berántotta a nézők többségét. Mondhatni, a nyitóepizódon erősen érezni lehetett a kingi stílusjegyeket – leginkább ezzel lehet magyarázni a hatalmas érdeklődést.

A bura alatt

Az érdeklődés nem volt egyenletes az első évad zárásáig, de még így is nézetté tette a sorozatot. Ez annak köszönhető, hogy bár nem kell Lost-féle kérdésekre számítani, epizódról epizódra mégis furcsaságok történnek, és az idilltől kezdve haladunk a totális felfordulás felé. Szép lassan előbújnak a kő alól a tipikus negatív karakterek – de mintha mindenkinek lennének rejtegetnivalói. Már a pilot megismertet minket a legfontosabb szereplőkkel: itt van mindjárt egy gyilkos, aki épp rosszkor van rossz helyen, tehát a bura alá szorul, hogy még véletlenül se tudjon eltűnni. A város kiskirályával, Nagy Jim Rennie-vel sincs minden rendben, és a fia is problémás. A sor pedig csak folytatódik.

A Búra alatt legnagyobb érdekessége az lehetne, ahogyan ezek a finoman szólva sem egyszerű karakterek egymással konfrontálódnak, a sorozat ugyanis gyorsan előhozza az emberek nem túl barátságos arcát. A készítők próbálkoztak drámát írni a történetbe, ami valamelyest működik, ám a szereplők egyszerűen gyengék hozzá. Az még hagyján, hogy nem viselkednek logikusan (erre nagyon sok példát lehetne hozni a tizenhárom részből), de a központi karakterekért sem képes izgulni a néző, mert csaponganak, nem cselekszenek logikusan, így nem alakul ki különösebb szimpátia irántuk. Ez akkor válik problémává, amikor az írók olyan helyzetbe juttatják a várost, mint egy járványhelyzet kezelése (de a víz és élelmiszer kérdését is megemlíthetjük).

Ezek a mesterségesen generált kis történetek pedig mindig a rész végére hegyeződnek ki. Ilyenkor klisésen, de legalább megpendül valami, amiért tovább kell nézni a sorozatot, mert lehet akármennyire is trash, mégis látni akarjuk a végét. A Búra alatt nagyon szeretne a Lostra hajazni, de ezt nem biztos, hogy erőltetni kellene: nincs vele egy kategóriában.

A bura alatt

A Búra alatt amolyan bűnös élvezet: tudod, hogy rossz, mégis kíváncsi vagy, és nézed tovább. Nem a karakterek miatt, szimplán csak azért, hogy tudd, mi lesz ebből az egész kavalkádból. Erre viszont azért nehéz várni, mert ugyan berendelték a második évadot (és maga King szerzi majd az első rész szkriptjét), mégis kimondottan blőd cliffhangerrel zárul az első szezon, így érdemes meggondolni, hogy szeretnél-e még időt szánni rá. A „majd idővel kiderül” ugyan sejteti a nagy mesét és magyarázatot, de kíváncsi leszek, hogy hány évadot él meg a krízishelyzetből kanyarintott történet, mely attól biztosan nem fog megtorpanni, hogy a regény valahol véget ér. Főleg, hogy a számokat tekintve elég nagy érdeklődés övezi.

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya