Fókuszban Sorozat

Módszerek váltása – Eszmélet

Eszmélet

Szomorú képet fest a rendszerváltásról 30 évvel később egy cseh filmsorozat. Az HBO Eszmélet című hatrészes kémtörténete mindent megmutat, ami nem a bársonyos forradalom, az új világgal érkező új rend azonban részben illúzió marad.

Az HBO és a csehszlovák történelem már nem először alkot közösen. Néhány évvel ezelőtt Jan Palach, az önmagát Prágában politikai okokból felgyújtó egyetemista történetében mutatták meg a kisember viszonyát a történelemmel. Az Olthatatlan égő fáklyaként mutatott példát minden nézőnek. Ivan Zachariás filmje már közel sem ennyire patetikus. A pátosz egyébként sem az ő stílusa: korábbi HBO produkciója, a Pusztaság hasonlóan vészjósló. Ezúttal a rendszerváltás idején járunk, vagy ahogy Prágában mondták: a bársonyos forradalomban.

Éppen most harmincéves a csehszlovák rendszerváltás. A sokáig forrongó indulatok 1989. november 17-én egy nagy tüntetésben csúcsosodtak ki, aminek vége a rendszer megbuktatása és új szabad választások kiírása lett.

Erről szólnak a történelemkönyvek, és talán erről szól legkevésbé a sorozat, ami valós történelmi események között mesél el egy kitalált történetet.

Marie és Viktor Skala 12 éve Londonban élő csehszlovák házaspár, akik a változás szelére 1989 őszén hazatérnek Prágába. Egy különös autóbaleset után azonban a férfinak nyoma vész, és mint a rendszer valaha volt ellenségét, egyszerre három titkosszolgálat keresi, miközben persze furcsa dolgok derülnek ki. A jelenetek többségének súlya a női főszereplőn, Tatiana Pauhofován nyugszik. A sorozat érzelmi töltetét ugyanis az adja, hogy Marie egyre közelebb merészkedik a politikai frontvonalhoz férje megtalálása érdekében.

Eszmélet

A sorozat november 17-én debütál a hálózatban világszerte és itthon is. Korábban részleteket mutatták be az idei Karlovy Vary-i és a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, az ottani reakciók alapján joggal várhattunk egy igényes, egyéni hangvételű alkotást.

A hatrészes minisorozat legnagyobb előnye, hogy úgy tud történelmileg hű maradni, hogy nem az események legfontosabb pontjaival, a híradóból unásig ismert jelenetekkel operál. Maga a novemberi tüntetés például csak egy előzetes párbeszédben és egy nagyon rövid híradórészletben jelenik meg. Mindezzel érzékelteti a sorozat lényegét: a geopolitikai helyzet annyit nem változott, mint amennyire nagy politikai jelentősége van egyébként a rendszerváltásnak. A filmen látható néhány hónap bizonyos szempontból alig különbözik egymástól. A KGB és az MI5 (értsd: kelet és nyugat) ütközőzónájában lévő régió továbbra is érdekterület a politikai sakkjátszma minden szereplőjének.

Úgy is mondhatjuk: az Eszmélet szerint csak a módszer változott, a rendszer maradt.

A sorozat az elején azért igényel némi türelmet. Ha valamiben gyenge, az az, hogy miközben más társai, többek között a BBC Bodyguard című opusza, az első jelenettől fogva be tudják húzni a nézőt, addig itt szép türelmesen meg kell várnunk, amíg megismerjük az összes szereplőt, és az alkotókkal együtt felépítjük múltjukat.

Idővel azért beindul a szekér. Megjelennek a kémfilmek tipikus fordulatai, a csendes háttérbeszélgetések és lehallgatások, a jól kitervelt gyilkosságok és hirtelen leszámolások, és persze a lehető legkevesebb nyilvános pisztolylövés. Mindez a 30 évvel ezelőtti kosztüm- és díszletvilágban, ahogy ezt a fajta alaposságot a csatornától a Csernobilban már megszoktuk.

Tisztességes kémtörténetet tett tehát össze az HBO csehországi csapata, ami valószínűleg odakint és idehaza is egyaránt bátor vállalkozás lenne. Mert képzeljük el, ha egy hazai produkció valamelyik rendszer váltó miniszter múltjában kezdene el kutakodni: a szocialista rendszer titkosszolgálatának volt-e vajon tagja, esetleg a londoni években szervezték be?

Idehaza ugyanis elmaradt a szembesülés. 10 évvel ezelőtt, a rendszerváltás utáni elmúlt 20 évről volt ugyan egy kisebb volumenű TV szkeccsfilm-sorozat, egy antológia Hajónapló címen, de ilyen mértékű végiggondolása modernkori történelmünk legfontosabb időszakának még várat magára.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..