Sorozat

Úgy szeretlek, majd megeszlek ­­– Nagy Katalin: A kezdetek (3. évad)

Mindannyiunk kedvenc cárnője újra visszatér, hogy az egykori Nagy Katalint egy újabb évad erejéig forgassa a sírjában. A Nagy Katalin: A kezdetek 3. évadában a szerelem és az orosz nép szolgálata közötti lavírozás pedig nehezebb, mint bármikor.

A cikk az első epizód alapján készült.

Ahogyan a második évad végén, a harmadik évad elején is a szakadék szélén áll a cári udvar. Nagy Katalin cárnőt (Elle Fanning) egy félresikerült puccs, a hűtlensége miatt szinte halára döfött III. Péter (Nicholas Hoult) iránt érzett bűntudat és legjobb barátja árulása marcangolja, ráadásul Oroszország egyre távolabb áll attól, hogy Európa kulturális fellegvára legyen. A naiv álmodozóból erőskezű diplomatává avanzsáló cárnő rájött, hogy elképzelései nem biztos, hogy egyeznek a nép elvárásaival, férjével való viszonya pedig heves undorból ugyanolyan intenzív szerelemmé alakult.

Nem csoda hát, hogy az új évad első részében az ifjú párt egy 17. századi, sámáni képességekkel megáldott párterapeuta kanapéján látjuk viszont. Az orosz cár és cárné többek közt próbálja feldolgozni, hogy Péter lefeküdt Katalin anyjával, a cárnő pedig cserébe egy késsel rontott neki férje hasonmásának, amit az igazi Péter az első döféstől az utolsóig végig is nézett.

A csak „alkalmanként igaz” széria eleinte erősen idézte Sofia Coppola Marie Antoinette-jének világát, de kitört a puszta hommage béklyói alól és egy igazán szerzői szériává nőtte ki magát. A Nagy Katalin: A kezdetek egyszerre politikai szatíra, melodráma, romantikus komédia és felnövéstörténet, ez az egyveleg pedig egyre abszurdabb berkekbe tereli a két főhős és a cári udvar lakóinak sorsát. A harmadik évad felütésében kidomborodik a főszereplő legerősebb belső konfliktusa, ami egyszersmind a sorozat dramaturgiai mozgatórugója is: a személyes kapcsolatok és a birodalom kormányzása közti ellentét.

Katalin tulajdonképpen sok modern, dolgozó nő archetípusa: fontos neki a szakmai érvényesülés, de tudja, hogy emellett feleségként és anyaként is helyt kell állnia.

Ez pedig korántsem könnyű feladat, ha az embernek nem kevesebb a célja, mint megreformálni a züllés szélén álló 18. századi orosz birodalmat. Az egykori osztrák hercegnő már otthonosan mozog a palota sok orgiát látott termeiben, az eltartott kisujjú intellektusból egy, a nép által többé-kevésbé elfogadott uralkodóvá válik. Katalin karakterfejlődését remekül bemutatja az első két évad, a harmadik kihívása pedig minden bizonnyal ennek az ívnek a befejezése lesz.  

Péter és Katalin egzaltált viszonya remek táptalaja volt a konfliktusnak és a humornak, szenvedélyes szerelmük láttán a hardcore Bridgerton-rajongók is elismerősen bólogatnának. De mi lesz így, hogy viszonyunk egy érett, sok konfliktust átvészelt, mély szerelemben gyökerező házassággá érett? Vagy lehet, hogy mégsem tudják elfelejteni azt, amit egymással tettek? Katalin a félresikerült puccs révén legfontosabb csatlósait vesztette el, a liberális tanácsos Orlo végképp elfordul tőle, a vérre éhes, de vajszívű Velementov pedig nem találja a helyét az udvarban. Ráadásul egyetlen igazi bizalmasa, Marial sem kap második esélyt árulása után, így hát

Katalin egyetlen barátja a férje lesz, aki talán ugyanannyiszor tett tanúbizonyságot hűséges szerelméről, mint kiszámíthatatlan és befolyásolható természetéről.

Akármerre fordul a kocka, egy biztos: Fanning továbbra is kisujjból kirázza a művelt és ravasz uralkodót, aki a tűzön is képes átmenni azért, hogy megmentsen egy birodalmat, ami nem akarja, hogy megmentsék, Hoult pedig valósággal lubickol a kimért, az infantilis, az agresszív, de mégis elbűvölő Péter szerepében.

A harmadik évad első részének végén Péter és Katalin egy-két párterápiás ülésen, barátaik megvesztegetésén és néhány egyéb apró konfliktuson túl gyermekük, Paul és két sörétes pisztoly társaságában sétálnak az erdőben egy szebb jövőről ábrándozva, mit sem sejtve arról, hogy Katalin a bokorba lőve eltalál valakit, akinek hiánya gyengíti egy új Oroszország létrehozásának reményét. A kedvencet és Lanthimos új filmjét is jegyző Tony McNamarától bármi kitelik, kíváncsian várjuk a folytatást.

A Nagy Katalin: A kezdetek 3. évada május 13-tól látható az HBO Max-on.

Incze Kata

Incze Kata 2018-ban végzett a kolozsvári Sapientia filmkészítés szakán, mester tanulmányait is ott folytatta. Jelenleg diplomafilmjét készíti, rendezőasszisztensként dolgozik és rendszeresen publikál a Filmtetten is. Szereti a hollywoodi reneszánszt, az amerikai független filmeket és mindent, amiben sokat beszélnek és mégis izgalmas.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com