Sorozat

Szerepcsere – Nagy Katalin: A kezdetek (2. évad)

A Nagy Katalin A kezdetek a második évadához ért és szerencsére elmondhatjuk, hogy az Elle Fanning és Nicholas Hoult párosának főszereplésével készült sorozat képes volt megújulni és fejlődni úgy, hogy közben nem veszített a világának abszurditásából.

A Tony McNamara által megálmodott groteszk, fekete humorú és abszurd orosz cári udvar a Nagy Katalin A kezdetek (The Great) második évadának elején romokban hever. A káosz, törmelékek és gyászos hangulat pontosan tükrözi Katalin (Elle Fanning) lelkiállapotát is, akivel ott találkozunk, ahol a történet az első szezonnal véget ért: éppen feláldozta szerelmét, Leót az orosz trónra jutás érdekében. A puccs azonban nem megy olyan könnyen és nem elég egyetlen, óriási áldozatot hozni ahhoz, hogy pont kerüljön a végére. Ezt Péternek (Nicholas Hoult) csakugyan meg kell tanulnia – míg Katalin élete első szerelmének elvesztését és az azzal járó bűntudatot igyekszik feldolgozni, addig a lassan egyre inkább sarokba szorított Péter hónapok óta nem evett egy jót. Így történik hát, hogy fél év csatározás után végre az egykori osztrák hercegnőé lesz a cári korona és a sorozat (a karaktereivel együtt) elkezdheti feltérképezni ezt az új dinamikát.

És mivel a széria csak egy alkalmanként igaz történet, ezért nem kell félnünk attól, hogy McNamara megfosztja a nézőket a sorozat sikerét garantáló Fanning-Hoult páros konstans civakodásától azáltal, hogy ragaszkodva a történelmi hűséghez megöli a Hoult által mesterien megformált III. Péter cárt. Nem, ehelyett Katalin a palota egy szárnyába száműzi férjét alkalmazkodva a helyi szokásokhoz néha egyfajta szexrabszolgaként használja őt. A tisztalelkű naivaként megismert Katalin azonban nem csupán ennyiben vette át az oroszosságot: ugyan még mindig naivan tekint a világra (szent meggyőződése, hogy bevezetheti a felvilágosodás korába Oroszországot), egyre könyörtelenebb lesz és egyre inkább szomjazik a hatalomra. Bár az ő személyisége még nem ért el arra a pontra, hogy gyakorlatilag mindenre a gyilkosság lenne a válasza – a korábban abszolút békepárti Orlóval (Sacha Dhawan) szemben –, mostanra már Katalin is megtanulta, hogy az oroszok lingua francája az erőszak, amit az évad végére folyékonyan kezd beszélni.

Fanning pedig légies könnyedséggel változik a világra nagy szemekkel pislogó hercegnőből hataloméhes cárnővé, miközben végig megtartja a nézőt a maga oldalán.

Ezzel szemben Péter a második szezonra – azzal együtt, hogy továbbra is ő a sorozat humorának egyik megbízható forrása – ostoba agresszorból szerethető idióta lett. Egy hamisítatlan himbo, aki meglepően haladó gondolkodású nézeteket vall, őszintén szerelmes Katalinba és a végletekig tiszteli őt. És míg Katalin kezd átváltozni azzá a Nagy Katalinná, akit az azonos című szériában Helen Mirren alakít, azaz: egyre szabadosabb és kegyetlenebb, addig Péter egy lazább, kedvesebb, egyszersmind feministább verziója lesz az egy évaddal ezelőtti önmagának. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy Péter rájön a valódi életcéljára: nem cár akar ő lenni, hanem férj, aki otthon marad az újszülött gyerekkel, amíg a feleség dolgozik.

Péter nagyívű személyiségfejlődésére egyébként szükség is van, hiszen Leo kiiktatásával hiányozna a The Great központi szerelmi szála – McNamara történetvezetése és Hoult szeretnivaló játéka pedig Katalinnal együtt a nézőt is meghódítja és szurkolunk azért, hogy a cári pár egymásra találjon. De nemcsak a volt cár karaktere halad előre: a legkisebb mellékszereplők is tesznek kisebb-nagyobb lépéseket a változás felé, így Grigor és Marial, Elizabeth néni, de még a svéd királyi pár is.

Az alakulás és a haladás ugyanis a mostani évad fő motívuma.

McNamara szépen megalapozott világa már nem követeli meg az univerzumépítést, ismerjük annyira, hogy a karakterek játszóterévé változhasson. Senki sem toporog egyhelyben; a szereplőkkel együtt maga Oroszország is fejlődik. Ezt tükrözi az is, hogy ezúttal nem a teherbeesés tartja lázban a cári udvart, hanem Katalin várandóssága (ami egyben egyfajta biztonsági hálót nyújt is neki), az évad és a palota életének csúcspontja pedig a kis trónörökös születése. Egyedül az abszurd, groteszk hangvétellel nem csavar nagyobb fokozatra, megmaradunk a korábban felépített szabályrendszeren belül. Még akkor is, amikor a szezon legbotrányosabb karaktere érkezik, hogy felrázza a palota életét, méghozzá Gillian Anderson személyében. A színésznő a Szexoktatásban megismert énjének eltúlzott és kifordított változatát hozza – zseniálisan. Anderson Katalin édesanyját alakítja, s egyben ő az egyetlen, aki az alapvetően karakterközpontú második évad cselekményét igazán bonyolítja.

A The Great folytatása megmaradt annak a vicces, bizarr és végletekig szórakoztató történetnek, amit tavaly megismertünk, azonban nem ismétli önmagát, sőt, képes a jól felépített világát logikusan, de egyúttal fordulatosan tovább görgetni úgy, hogy a végére megbizonyosodjunk arról: Elle Fanning és Nicholas Hoult párosából nem elég csupán két évad.

A Nagy Katalin – A kezdetek (The Great) második évada az HBO GO-n nézhető meg. 

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com