Sorozat

A kedvenc cárnénk – Nagy Katalin: A kezdetek

Miután megismertük Nagy Katalin uralkodásának éveit, az azonos című szériában, itt az ideje, hogy a kezdetekkel is tisztában legyünk. A fiatal Catherine életéről A kedvenc írója, Tony McNamara készített szatirikus sorozatot. A Nagy Katalin: A kezdetek (The Great) első hat része alapján született a kritika.

Tony McNamara nevét Yorgos Lanthimos A kedvenc című filmjének forgatókönyvírójaként ismerhettük meg. Az angol történelem egy szegletének sajátos értelmezésében McNamara jelentős szerepet játszott, ám nem ezért született meg a Nagy Katalin – A kezdetek (The Great) című sorozat. Az eset épp, hogy fordítva történt: a fiatal cárné történetét az író korábban már papírra vetette színdarab formájában, s e mű abszurduma vezetett a kollaborációhoz Lanthimosszal.

A sorozat első hat része alapján bizton kijelenthetem a groteszk éléből mit sem vesztett McNamara fogalmazásmódja, sőt: az abszurd még A kedvencben látottaknál is dominánsabb, ám kevésbé nevetséges. Ennek oka a stílus maró töménysége, mely elsősorban a dekadencia csúcsrajáratásában érvényesül – bár dorbézolásból Lanthimos filmjében sem volt hiány. Az egy este alatt földhöz vágott több száz kristálypohár, a nők elfoglaltságainak tompa egyhangúsága, a szolgálók folytonos megalázása és a féktelen mulatozás A kedvencben látott korabeli táncparódiákkal reprezentált abszurd egyúttal a 18. századi orosz arisztokrácia kritikájaként is szolgál.

Ezen túl kiváló kontrasztanyag a fiatal Katalin (Elle Fanning) bemutatására, aki kezdetben a Kirsten Dunst által megformált Marie Antoinette-et idézi Sofia Coppola rendezéséből.

Egy naiv, osztrák hercegnő, akinek meg kell tanulnia érvényesülni a palotában, s lehetőleg minél hamarabb teherbe esnie. Catherine azonban a francia királynéval teljesen ellentétes utat jár be: nem csúszik bele a züllésbe, ehelyett folyamatosan műveli magát, így a sorsa sem a menekülés, majd az elkerülhetetlen kivégzés lesz, hanem az uralkodóvá válás.

Sztárcár – Nagy Katalin

E karakterfejlődést kiváló ívben ábrázolja a sorozat, amihez Elle Fanning kifinomult és szemtelen játéka is markánsan hozzájárul. A lány ugyan egyre érettebb és tájékozottabb lesz, de a jóhiszeműséget is nehéz kikoptatni a természetéből, melyet remekül átad az ötödik epizód egy jelenete. Katalinnak beszédet kell tartania a nemesek előtt – ez a Helen Mirren főszereplésével készült Nagy Katalin premierjében látott szónoklatát mintázza –, akik ugyanolyan gúnyosan reagáltak erre, mint kollégánk az említett sorozatról szóló kritikájában.

A (majdani) uralkodóról szóló két produkció azonban teljesen eltérő Nagy Katalint mutat be.

Az idős cárnő kegyetlenebb, szabadosabb, mint fiatalabb énje, aki viszont vakmerőbb, mivel nem érzi a veszélyt, amitől a trónon lévő mása szinte paranoiásan retteg. De ahogy az idős Katalin regnálásának éveit bemutató szériában, úgy a The Greatben is elsősorban Catherine nézőpontja érvényesül.

Így férjét, III. Péter cárt igazi karikatúraként alakítja Nicholas Hoult, aki már A kedvencben bemutatta, hogy kiválóan ért a történelmi filmes karaktertípusok kifigurázásához. A cárt semmi más nem érdekli a szexen kívül. Ennek eredménye egy rendkívül kínos háromszög – az ágyasa egyben a legközelebbi barátjának felesége is –, illetve Katalin szeretője is, akit ő maga ajándékoz a feleségének. Peter a dekadencia megtestesítője, mely szóhasználatában is megmutatkozik: az egyébként is gyakran modern szófordulatokat alkalmazó párbeszédeket a cár káromkodásokkal tűzdeli tele. Így ő maga is Catherine oppozícóját képezi, hiszen a fiatal feleség beszédmódja a történelmi filmek stílusát idézi. Ahogy a díszletek és a kosztümök is, melyek minden anakronizmus ellenére is a kor impozáns hangulatát tükrözik.

Ámde a The Great nem valódi történelmi sorozat.

Miképpen azt már a főcímben is előre jelzik: csak időnként igaz a történet, amit látunk. Tehát ebből a szempontból a széria sokkal inkább hajaz a Marie Antoinette-re, mint a Nagy Katalinra, vagy akár A kedvencre. (Hiszen ez utóbbi alapanyaga már alapvetően elég abszurd volt ahhoz, hogy Lanthimosnak ne kelljen túl szabadon kezelnie a múltat.) Sophia Coppola erősen stilizált alkotására a sorozat a főcímében, illetve a – főként egy-egy epizód végén felcsendülő – modern zenehasználatban is utal.

A lazán kezelt történelmi hűség felvetheti a túlzott politikai korrektség vádját is: a sztori túl feminista, és mégis mit keresnek színesbőrűek az orosz udvarban? Csakhogy Katalin vágya a nők taníttatására, útja a trónig nem a „kötelező erős női karakter” téves koncepciójából ered. Ahogyan a különböző etnikumú színészek alkalmazása sem: források szerint az észak-afrikai származású mórok már a 18. századi Oroszország palotájában jelentős szerepet töltöttek be. Ezért annak ellenére, hogy a The Great körvonalait a valóság adja, amit McNamara kiszínezett, ezen aspektusok még épp a kontúrhoz tartoznak.

Miután a cárnő uralkodásának éveit bemutató Nagy Katalin nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a friss, szatirikus The Great pont jókor érkezett. A humoros, mégis sötét stílusban előadott történelemóra épp az a színes, üde folt a sorozatpalettán, amire most szükségünk van.

A sorozat az HBO GO-n elérhető.

Avatar

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya