Sorozat

A kedvenc cárnénk – Nagy Katalin: A kezdetek

Miután megismertük Nagy Katalin uralkodásának éveit, az azonos című szériában, itt az ideje, hogy a kezdetekkel is tisztában legyünk. A fiatal Catherine életéről A kedvenc írója, Tony McNamara készített szatirikus sorozatot. A Nagy Katalin: A kezdetek (The Great) első hat része alapján született a kritika.

Tony McNamara nevét Yorgos Lanthimos A kedvenc című filmjének forgatókönyvírójaként ismerhettük meg. Az angol történelem egy szegletének sajátos értelmezésében McNamara jelentős szerepet játszott, ám nem ezért született meg a Nagy Katalin – A kezdetek (The Great) című sorozat. Az eset épp, hogy fordítva történt: a fiatal cárné történetét az író korábban már papírra vetette színdarab formájában, s e mű abszurduma vezetett a kollaborációhoz Lanthimosszal.

A sorozat első hat része alapján bizton kijelenthetem a groteszk éléből mit sem vesztett McNamara fogalmazásmódja, sőt: az abszurd még A kedvencben látottaknál is dominánsabb, ám kevésbé nevetséges. Ennek oka a stílus maró töménysége, mely elsősorban a dekadencia csúcsrajáratásában érvényesül – bár dorbézolásból Lanthimos filmjében sem volt hiány. Az egy este alatt földhöz vágott több száz kristálypohár, a nők elfoglaltságainak tompa egyhangúsága, a szolgálók folytonos megalázása és a féktelen mulatozás A kedvencben látott korabeli táncparódiákkal reprezentált abszurd egyúttal a 18. századi orosz arisztokrácia kritikájaként is szolgál.

Ezen túl kiváló kontrasztanyag a fiatal Katalin (Elle Fanning) bemutatására, aki kezdetben a Kirsten Dunst által megformált Marie Antoinette-et idézi Sofia Coppola rendezéséből.

Egy naiv, osztrák hercegnő, akinek meg kell tanulnia érvényesülni a palotában, s lehetőleg minél hamarabb teherbe esnie. Catherine azonban a francia királynéval teljesen ellentétes utat jár be: nem csúszik bele a züllésbe, ehelyett folyamatosan műveli magát, így a sorsa sem a menekülés, majd az elkerülhetetlen kivégzés lesz, hanem az uralkodóvá válás.

Sztárcár – Nagy Katalin

E karakterfejlődést kiváló ívben ábrázolja a sorozat, amihez Elle Fanning kifinomult és szemtelen játéka is markánsan hozzájárul. A lány ugyan egyre érettebb és tájékozottabb lesz, de a jóhiszeműséget is nehéz kikoptatni a természetéből, melyet remekül átad az ötödik epizód egy jelenete. Katalinnak beszédet kell tartania a nemesek előtt – ez a Helen Mirren főszereplésével készült Nagy Katalin premierjében látott szónoklatát mintázza –, akik ugyanolyan gúnyosan reagáltak erre, mint kollégánk az említett sorozatról szóló kritikájában.

A (majdani) uralkodóról szóló két produkció azonban teljesen eltérő Nagy Katalint mutat be.

Az idős cárnő kegyetlenebb, szabadosabb, mint fiatalabb énje, aki viszont vakmerőbb, mivel nem érzi a veszélyt, amitől a trónon lévő mása szinte paranoiásan retteg. De ahogy az idős Katalin regnálásának éveit bemutató szériában, úgy a The Greatben is elsősorban Catherine nézőpontja érvényesül.

Így férjét, III. Péter cárt igazi karikatúraként alakítja Nicholas Hoult, aki már A kedvencben bemutatta, hogy kiválóan ért a történelmi filmes karaktertípusok kifigurázásához. A cárt semmi más nem érdekli a szexen kívül. Ennek eredménye egy rendkívül kínos háromszög – az ágyasa egyben a legközelebbi barátjának felesége is –, illetve Katalin szeretője is, akit ő maga ajándékoz a feleségének. Peter a dekadencia megtestesítője, mely szóhasználatában is megmutatkozik: az egyébként is gyakran modern szófordulatokat alkalmazó párbeszédeket a cár káromkodásokkal tűzdeli tele. Így ő maga is Catherine oppozícóját képezi, hiszen a fiatal feleség beszédmódja a történelmi filmek stílusát idézi. Ahogy a díszletek és a kosztümök is, melyek minden anakronizmus ellenére is a kor impozáns hangulatát tükrözik.

Ámde a The Great nem valódi történelmi sorozat.

Miképpen azt már a főcímben is előre jelzik: csak időnként igaz a történet, amit látunk. Tehát ebből a szempontból a széria sokkal inkább hajaz a Marie Antoinette-re, mint a Nagy Katalinra, vagy akár A kedvencre. (Hiszen ez utóbbi alapanyaga már alapvetően elég abszurd volt ahhoz, hogy Lanthimosnak ne kelljen túl szabadon kezelnie a múltat.) Sophia Coppola erősen stilizált alkotására a sorozat a főcímében, illetve a – főként egy-egy epizód végén felcsendülő – modern zenehasználatban is utal.

A lazán kezelt történelmi hűség felvetheti a túlzott politikai korrektség vádját is: a sztori túl feminista, és mégis mit keresnek színesbőrűek az orosz udvarban? Csakhogy Katalin vágya a nők taníttatására, útja a trónig nem a „kötelező erős női karakter” téves koncepciójából ered. Ahogyan a különböző etnikumú színészek alkalmazása sem: források szerint az észak-afrikai származású mórok már a 18. századi Oroszország palotájában jelentős szerepet töltöttek be. Ezért annak ellenére, hogy a The Great körvonalait a valóság adja, amit McNamara kiszínezett, ezen aspektusok még épp a kontúrhoz tartoznak.

Miután a cárnő uralkodásának éveit bemutató Nagy Katalin nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a friss, szatirikus The Great pont jókor érkezett. A humoros, mégis sötét stílusban előadott történelemóra épp az a színes, üde folt a sorozatpalettán, amire most szükségünk van.

A sorozat az HBO GO-n elérhető.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com