Sorozat

Nem szokványos sorozat nem szokványos második évada – American Horror Story: Asylum

asylumNem kétséges, az American Horror Story első évada elkötelezett híveket szerzett, akik kíváncsian várták a folytatást. A kérdés csak az volt, hogy a második évad meg tudja-e ugrani a meglehetősen magasra dobott lécet.

A kihívás valóban komoly volt, hiszen a széria első évada 2011 egyik legmagasabb nézettségét hozta a kábeles sorozatok közül a 18 és 49 év közötti nézők körében, és a kritikai visszhangok is pozitívak voltak. Persze tegyük hozzá rögtön, nem ez az a stáb, amelyiket különösebben zavarba hozna a siker. Egyébként is, az alkotók nyilvánvalóan már a kezdetektől fogva több évadban gondolkodtak.

Ryan Murphy és Brad Falchuk még a Glee forgatási munkálatainak megkezdése előtt nekiláttak az American Horror Story forgatókönyvén dolgozni. Az alapkoncepció egy olyan horror-antológia létrehozása volt, aminek minden évada egymástól teljesen független rémtörténet-puzzle. Az első évad a Murder House alcímet kapta, aminek meglehetősen hatásosra sikerült záróepizódja után rögtön elkezdődött a találgatás, hogy vajon mi áll majd a második évad középpontjában. Az alkotók jó érzékkel használták ki a nézők kíváncsiságát és ügyesen adagolták a két évad közötti holtidőben az infókat, amelyekkel nem mellesleg időnként elég tisztességes meglepetéseket okoztak. Többek között ennek is köszönhető, hogy a második évad nyitóepizódjának nézettsége minden addigi eredményt felülmúlt.

Ez az évad az Asylum alcímet kapta, ami egyértelműen mutatja, hogy az események fő mozgatórugója ezúttal az őrület. A helyszín ennek megfelelően egy elmegyógyintézet, a Briarcliff, amelynek lakói és dolgozói rettenetes titkokat rejtegetnek. Akárcsak az épület falai. A történet kiindulópontja pedig Kit Walker, a vérengző gyilkos ideszállítása, ami jócskán felborítja az intézet napi rutinját.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=E00BPNKubKs

A helyszínválasztás ebben az esetben is ütős. A hatvanas évekbeli őrültekházától alapból kirázhatja a nézőket a hideg. Murphy és csapata pedig ez alkalommal is szép csokrot válogattak össze népszerű horror-sztereotípiákból. Találkozhatunk utalással Hannibal Lecterre, ufókkal, szexuális defektusokkal küzdő őrült tudóssal, ijesztő terápiákkal, ultraprűdségbe burkolózó kéjsóvár apácákkal, angyalarcú gyilkosokkal, és sok minden mással. Ezzel tulajdonképpen az előzmények ismeretében túl nagy meglepetést nem szállít az Asylum, ám hiányérzetet sem. Minden rész hatalmas dózisban adagolja a klasszikusokból összeollózott, ám már-már pofátlanul feltupírozott horrorjelenségeket és mindezt itt is egy külvilágtól kvázi teljesen elzárt helyen. Ami viszont újdonság, hogy ebben az esetben a rémület alapjait elsősorban nem a természetfeletti szolgáltatja, hanem az ember.

A történetre jellemző sajátos jellegű „újrahasznosítás” a színészek szintjén is megjelenik, hiszen rengeteg az első évadból már ismerős arccal találkozhatunk az Asylum-ban. Evan Peters, aki a Murder House-ban Tate-et alakította, most Kit Walker szerepében látható, Zachary Quinto, aki korábban egy mellékszerepben tűnt fel, itt Oliver Thredson pszichológust formálja meg. Sarah Paulson is egy jóval fajsúlyosabb szerepben borzolja a kedélyeket. Jessica Lange pedig ismét nagyszerűt alakít, ami ez alkalommal a Golden Globe-díjért folyó versenyben (csak) egy jelölést hozott számára. A régiek mellett azért feltűnik néhány új arc is, többek között Joseph Fiennesé, aki egy hatalomra és hírnévre vágyó főpapot játszik.

A sorozat vizualitása az előző évad által kijelölt  nyomasztó és ingergazdag mederben mozog, villódzó, hirtelen vágások és ütős díszletek jellemzik, amelyek között vígan tobzódhatnak a kiforgatott-kifacsart rémségek. Ez pedig, úgy tűnik, ismét nagyon bejött a nézőknek, mint ahogy az egész évad, hiszen habár összességében az valamivel alacsonyabb nézettséget hozott, mint Murder House, a számok még így is döbbenetesen magasak.

Végeredményben az Asylum, mint ahogy a legtöbb jól sikerült folytatásnál szokás, rátesz egy lapáttal az előzőre. Hozza a Murder House színvonalát, sőt brutalitásban és ravaszan kisakkozott kegyetlen fordulatokban még túl is tesz azon. Persze itt igazából nem is „folytatásról” van szó, hanem egy teljesen új rémtörténetről, amit hasonló elgondolás szerint raktak össze. Rendkívül ügyes és szokatlan húzás, ami hosszú távon jóval kevesebb kényszermegoldást és kimerült karaktert sejtet.

A harmadik évad az Egyesült Államokban előreláthatólag 2013 őszén startol. Annyit már lehet róla tudni, hogy  boszorkányokról fog szólni és az előző évadokból már ismerős színészek mellett feltűnik benne az Oscar-díjas Kathy Bates is. Hazánkba egyébként sajnálatosan későn jutott el sorozat, az első évadot ez év május 31-én kezdte vetíteni a Viasat 6. Horror-rajongóknak és adrenalinfüggőknek kötelező darab!

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya