Az Egyesült Államok legrégebbi, s talán legnevesebb közkórházában, a New Amsterdam falai között nem pénzben mérik az életet, és a róla készült új sorozat nem is felejti el ezt percenként hangsúlyozni. Pilotkritika.
Ha valami, akkor az amerikai egészségügy mindig kiváló téma egy-egy társadalmi látlelet megfilmesítéséhez. Ha van pénzed, meggyógyítanak, ha nincs, így jártál. Nagyjából ezzel összegezhető a politikai szurkálódásnak (is) tökéletes téma, ami azért legalább annyira demagóg, mint amennyi igazságot tartalmaz.
Persze az amerikai egészségügynek is megvannak a maga kis oázisai, mint amilyen a New Amsterdam, az ország legrégebbi közkórháza, ahol nem kell fizetni az orvosi ellátásért. Természetesen ez és a hozzá hasonló intézmények is pénzből működnek, amit valahonnan elő kell teremteni. Ebbe áll bele a sorozat újonnan kinevezett igazgatója, Dr. Max Goodwin (A Feketelista Ryan Eggoldja, akit mostanában a Csuklyások – BlacKkKlansman című filmben láthatunk a hazai mozikban).
Az ő filozófiája az, hogy az orvos érdek nélkül gyógyít – ehhez kap egy megható háttértörténetet is –, így első körben ki is rúg egy rakás túlszámlázó orvost, és bevezet egy sor újítást, mindezt „az egészség mindenkié” égisze alatt. A demagógiamérő már itt kattogni kezd, mikor bevágtat a hős lovag a fehér lován, pedig ez még csak a kezdet,
a társadalmi célú hirdetés inzertet nagyjából az egész bevezető epizódra ki lehetne tenni.
Van itt minden: fehér doktornő, akivel a bőrszíne miatt akar szakítani a fekete doktor; pszichológus, aki a munkakörén kívül is hegyeket mozgat meg a betegeiért. Van afrikai beteg, akit az ISIS csalt tőrbe és küldött az Államokba, de vannak illegális latin bevándorlók is, és akad olyan, aki a gyámügyi rendszer áldozata. Kész szerencse, hogy a hős lovag mindenhol ott van, mindenhol igazságot tesz, miközben a szívfacsaró háttértörténet mellé kikerekedik egy még annál is könnyfakasztóbb jelen.
Egy nap alatt megoldódik a világ minden problémája, kész csoda, hogy nem kopogtat be a Béke Nobel-díj ítélőbizottsága Dr. Goodwin ajtaján. Szirupos? Az, nagyon is az. Demagóg? Kétségtelen.
A bökkenő az, hogy mégis működik, a műfaj rajongói ezt is szeretni fogják.
Miért ne tennék, mikor benne van minden, amit egy kórházsorozattól elvár a kórházsorozatok szerelmese. Érdekes esetek, dráma, elképesztő pörgés, még több dráma, ráadásul megspékelve mindez jó karakterekkel, akik simán elviszik hátukon a show-t. Goodwin lehet akármilyen valószerűtlen figura, Ryan Eggold sármjával és lazaságával lehetetlen nem azonosulni vele. Ugyanez igaz a Tyler Labine játszotta önzetlen, a valóságtól kevésbé elrugaszkodott pszichológusra, a bölcs és megfontolt indiai orvosra vagy a fentebb emlegetett évődő szerelmespárra.
Szimpatikus az egész gárda, és miattuk megéri az a jó néhány homlokráncolás. Azoknak legalábbis mindenképpen, akiknek nem elég A jó doktor, a Grace klinika vagy a 9-1-1.