Sorozat

Nem tudsz te semmit, SyFy! – Nightflyers

Nightflyers

A SyFy csatorna eddigi legdrágább sorozatában, a George R.R. Martin Hugo-díjas novellájából készült Nightflyersben minden létező rossz megtörténik egy űrexpedíció legénységével. A koncepció még jó is lehetne, a megvalósítás azonban téves.

Jon Snow nem tud semmit, és a SyFy se. Legalábbis semmit sem tanult az HBO-tól abban az értelemben, hogy hogyan kell egy kalandsorozatot kezdeni, építgetni, csiszolni.

A tudományos fantasztikumra szakosodott csatorna 2016-ban jelentette be, hogy sorozatot készít George R.R. Martin Éjvadászok című novellájából, amiből egyébként 1987-ben már készült egy B-kategóriás egészestés film. A terjesztésben a Netflix is besegít, úgyhogy elég nagy hírverés övezte a Nightflyerst, ami a végeredményt látva még akár rossz PR-ként többet árt, mintha csak szimplán elsüllyesztették volna a sorozatot.

A történet a XXI. század végén játszódik, amikorra a Földnek már jelentősen elfogytak a tartalékai. Ezért az eredetiben egy viszonylag kicsi, a szériában viszont egy aránylag nagy expedíció keretében egy csapat földi elindul az egyetlen biztató jel felé, amit egy idegen életforma sugároz.

Nightflyers első öt perce még szuper: egy nő vészjelzést küld el az űrhajóból, de a felvétel közben rátámad egy őrült férfi.

A dulakodás után a nő kerekedik felül, kilöki az űrbe a felvételt, majd egy elektromos körfűrésszel elvágja a saját torkát. Nem sokkal később kiderült, hogy az öngyilkos karakter valójában az expedíció pszichiátere, aki azért utazik a hajón, hogy kordában tartsa a telepatikus képességgel bíró L-1 nevű fickót. A támadó pedig a csapat xenobiológusa. A legénységtől a tudósok felé alapból bizalmatlansággal tekint, és már maga az indulás, a Föld vonzáskörzetének elhagyása is nem várt nehézségekbe ütközik. A csapások folytatódnak: L-1-et rögtön be kell nyugtatózni, az egyik tudós majdnem belehal egy sima zuhanyzásba, a legénység egyik tagja pedig felgyullad. A hajó titokzatos kapitánya is inkább gyanús, mint bizalomgerjesztő.

Mégse áll össze az egész. A feszültségkeltő jelenetek értelmetlenek, üresek és megalapozatlanok, az egész expedícióból hiányzik az átgondoltság. És a sorozatból is. Nem az a baj, hogy a karakterek nem szimpatikusak, hanem hogy semmilyenek. Furcsa, hogy a Nightflyers többször megidézi képekben a 2001: Űrodüsszeiát, de mintha Kubrick klasszikusát csak felszínesen nézték volna a készítők. Nem jön át az űr és a mesterséges intelligencia hideg embertelensége.

Nightflyers

Más tekintetben pedig mintha mindent összeeresztettek volna: a kiszámíthatatlan földönkívülieket, a Stephen King világát megidéző telepatikus karaktert, az űrhajó belső feszültségeit, a hologram formájában mutatkozó kapitányt.

Hiába azonban a sok veszély, egyik sem félelmetes, inkább tipikus és ismert.

Nemcsak az Űrodüsszeiából, de a Trónok harcából sem tanultak a készítők. Jeff Buhler, a sorozat kreátora nem értette meg (vagy nem hagyták neki, ugyanis az eredeti megbízott, Daniel Cerone félidőben kreatív okokra hivatkozva kiszállt), hogy az explicitás önmagában nem elég, a karaktereket és az univerzumot fáradtságos munkával, de építeni kell – de a nézők vevők erre!

George R.R. Martin egy egész világegyetem megteremtésébe kezdett bele ezzel a novellával Ezer világ címmel. A csatorna tudatosan hagyta ki a maradék 999-et. Fatális tévedés volt ez abban a korban, amikor még a Lego-rajzfilmeknek is saját univerzumuk van.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya