Fókuszban Sorozat

Nincs esküvő, csak egy temetés – Four Weddings and a Funeral

A Hulu új romantikus komédiája, a Négy esküvő és egy temetés sorozatadaptációja a „maga alatt vágja a fát” kifejezés tökéletes illusztrációja lett.

Első pillantásra minden a régi: főhősünk késve ébred, mantraként dalolja, francba. Ő Maya (Nathaniel Emmanuelle), aki a szenátorjelölt Ted Spencer (Tommy Dewey) mit sem sejtő felesége elől menekül. Legjobb barátnője, Ainsley (Rebecca Rittenhouse) esküvője miatt hazatér Londonba. A probléma az, hogy gyengéd érzelmeket táplál iránta a leendő férj, Kash (Nikesh Patel). Környezetük sem számít kellő támasznak, hiszen az egyetemi haveri kör tagjai életét és a csapat belső harmóniáját is kikezdi a hazugságok szövevényes hálója. 

A Hulu egyetlen, rövidke beszéd adaptációját szállította Négy esküvő és egy temetés címszóval.

Az 1994-es filmben a második házasságkötésen násznagyként felszólaló Tom (James Fleet) gyötrelmes stand-upját. Az ominózus jelenet és a sorozat közti hasonlóságok alapja a gyenge és izzadságszagú poénok, röhejbe (és nem komikumba) hajló abszurditás és a lírai gondolatiság teljes hiánya. A különbség pedig a narratívában keresendő, hiszen míg előbbi annak egy eleme, addig utóbbi önmagában az. 


Richard Curtis neve egybeforrt a romantikus komédia fogalmával. Az
Igazából szerelem és az Időről időre író-rendezője nemcsak jól bánik a szerelmi történetekkel, de láthatóan át is érzi őket, ami munkásságának és magának a zsánernek is a legfontosabb követelménye. A Négy esküvő és egy temetés nem azért vált a műfaj klasszikusává, mert tabudöntögető társadalomkritikával támad, vagy mert paradigmaváltó nézetet hangoztat a legerősebb emberi kapocsról, hanem épp azért, mert egyszerű. A szó legnemesebb értelmében, hiszen ezerszer látott fordulatokra épül, és hisz abban a bizonyos első látásban. A közhely és a naivitás esszenciális eleme Hugh Grant és Andie MacDowell kalandjának, és ők ezzel teljes mértékig tisztában is vannak. Így inkább az esőben csókolóznak, hiszen „ha már bőrig áztak, akkor ennél vizesebbek már úgysem lehetnek”. 

A klisé szó pedig csakis akkor nyer pejoratív értelmet, ha egy történetben való tudatos alkalmazása helyett csupán egy írói székrekedést orvosol.

Az új szériának fel is írt a körzeti doki egy dupla dózist, csak a biztonság kedvéért: a brit-amerikai nézeteltérések által fűtött bagázst felváltotta egy politikailag korrekt banda. Félreértés ne essék, a pakisztáni pénzember (Kash) önmegvalósítási kálváriája szépen kidolgozott, de az apja, Haroon (Harish Patel) nyugatosodási vágyának megszállottsága inkább szánalmas, semmint keserédes. Ha a 10 perces játékidejéből 9-et nem arra áldozna, hogy azt szajkózza, mennyire hiányzik a kultúrája, akkor talán el is érné a célját. Rajtuk kívül ott van még Craig (Brandon Mychal Smith), a nagyra nőtt színesbőrű gyerekből hirtelen lett felelősségteljes férfiember és párja, a patyolatfehér Instagram-prosti, Zara (Sophia La Porta). A kertvárosi „aranyásók„ mintapéldánya, Gemma (Zoe Boyle) minden utálatot megérdemel, noha tény, hogy karaktere minimálisan ugyan, de árnyalódik az idő előrehaladtával.


A csapongó forgatókönyv és üresen hagyott karakterek felszínességét
Az alelnökön is munkálkodó Tristram Shapeero vezette rendezői stáb igyekszik korrigálni. Néhány önreflexív kikacsintás vagy éppen popkulturális utalás valóban jól működik, sőt drámai pillanataiban fontos kérdéseket feszegetnek, mint a multikulturalizmus vagy a közösségi média megfeleltetési kényszerének problémakörét. A baj nem is igazán e téren keresendő, hanem a marketingben. 

Korunk egyik legerősebb hívószava a remake, ezt kihasználandó a Hulu egy régi klasszikus újragondolásaként kívánta eladni szériáját.

A Négy esküvő és egy temetés cím használatával és Richard Curtis bevonásával átvágtak sok ezer rajongót, akik egy az eredetihez hasonló, őszinte és bájos romkomot vártak. Az emberi érzelmek, a szerelem és a gyász értékének megtartását egy új kontextusban. Ehelyett egy kiábrándító látlelet kaptak az elmúlt negyed évszázad érzelmi változásáról, ha úgy tetszik, impotenciájáról. 

Aki annak idején egy csóró, de jóravaló, hősszerelmes volt, mára egy nős férfival hetyegő karrierista lett, és körülötte az egykor barátok, akik egykor még tűzbe tették kezüket egymásért, mostanra belevesznek az üzenőfal értesítései között. És a szerelemmel, ami éveken át, négy esküvőn és egy temetésen keresztül is beteljesületlen maradt, míg végül testet öltött. És ami mára egy tucatvígjáték pilotepizódjának cliffhangerévé degradálódott…

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..