Sorozat

Nő a magasban – Mildred Pierce

Mildred Pierce története meseszerű. Ez a – nem egyértelműen pozitív – állítás magában hordozza a magányos farkas főszereplő minden felemelkedését és bukását. A ’30-as évek viharos idejét mutatja be az első film noirok egyike és az HBO tavalyi minisorozata is. Kate Winslet és a nők jogai 5 részben.

Női egyenjogúságért küzdő aktivista-e Mildred Pierce vagy a szerelmet és a biztonságot kereső törékeny nő? Elítélendő-e viselkedése és tettei, amely nem hagy helyet életében a férfinek, vagy éppen hogy kiszolgáltatott, hiszen egyedülálló nőként mégis mire is számíthat. Egyszer sem mondja ki a film, hogy az asszonynak a tűzhelynél a helye, de picit mindig keresi és velünk keresteti a fogást, mi teszi nővé a nőt a ’30-as években, méghozzá gazdag nővé a világválság kellős közepén. És ha már gazdag, megveheti-e a boldogságot azon a sok pénzen?

Mert erről van szó: a Mildred Pierce-nek az ötrészes minisorozat első fejezetének első jelenetében egyszer elege lesz férje kicsapongó életéből, ivásból, nőkből. „Mostantól más életünk lesz” – lehetne akár a tételmondat is, és talán fel sem fogjuk a helyzet komolyságát innen, a XXI. századból, csak gépiesen mantrázzuk: bizony a nőknek nehezebb a helyzete. Ez az adukártya szerencsére sosem kerül elő, s nem nyomatik le a torkunkon a sötét középkor, amelyben még maga volt a földi pokol egy nőnek egyedül, két gyerekkel. Persze, az ma is, de ahogy tudjuk már ma is, hogy a szerelemhez és a szakításhoz is kettő kell, tisztában voltak ezzel a háború előtti kor asszonyai is.

Ez a Mildred Pierce egyik legnagyobb erénye. Az HBO 2011-es minisorozata az azonos című 1945-ös film noir remake-je, csak amíg a Casablancát is jegyző Kertész Mihály rendezte eredeti alkotás egyetlen mozifilm, addig az ismételt verzió tévében és öt részben ment. Amíg gyilkossággal indít a film noir, addig a sorozatból ez a szál kimarad, csak a „körítést” látjuk. És amíg az 1940-es években a feminizmus egzotikum volt, a mai sorozat gerince lehetne. De nem lett, s talán jobb is így, hiszen pont ez a tény tehette Mildred karakterét hitelessé, oly feszítően ellentmondásossá, egyben sokrétűvé.

Mindez a legtöbb szereplőről elmondható. Bert Pierce (Brían F. O’Byrne), Mildred férje ugyan egy csirkefogó, mégis szeretni való, az új szerető Monty Beragon (Guy Pearce) hűvösen elegáns stílusa néha magával ragadó, máskor hátborzongatóan titokzatos. Veda Pierce (Morgan Turner / Evan Rachel Wood), Mildred lányának karaktere pedig nemcsak hogy tökéletes, de ő hozza a film legnagyobb csavarjait is. Ugyan nem róla szól, nélküle mégsem létezne a Mildred Pierce. Ezek mellett még azt is megbocsátjuk, hogy a Mildred köré tett női karakterek (kolléganők, barátnő) olyan egyszerűek és szürkék, hogy egy B-kategóriás amerikai családi vígjátékot is csődbe döntene.

Érdemes még szólni a gyönyörű képekről, korhű ruhákról, díszletről, arról a tökéletességre törekvésről, amely pénzt és szakembert (tehát újabb pénzt) nem spórolva teremt illeszkedő, koherens világot, ezzel igazi filmélményt.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, felelős szerkesztő. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés