Sorozat

Óda Birmingham gengsztereihez – Peaky Blinders

A történelmi gengszterdráma eddigi három évada a bizonyíték arra, hogy a televíziózás manapság aranykorát éli. A Peaky Blinders legújabb, jelenleg is futó negyedik évada az eddigi legvéresebbnek és legizgalmasabbnak ígérkezik – még nem késő felszállni a hype-vonatra!

A Peaky Blinders egy történelmi gengsztersorozat, amely a két világháború között játszódik Birminghamben. A brit és amerikai gengszterfilmek szerelemgyerekeként született sorozat valós történelmi alapokon nyugszik – és itt nem csak a történelmi keretekre kell gondolni. A Peaky Blinders egy valós banda volt az 1890-es évekbeli Birminghamben. Nevüket a városi legenda szerint ellenzős sapkájukba varrt borotvapengéjükről kapták (tehát peaky mint a sapka ellenzője), amelyet fegyverként használtak, például az ellenség megvakítására (azaz blinders mint vakítók). Steven Knight, a sorozat kreátora e legendára építve támasztotta fel a bandát, csak most az 1920-as évekbe helyezve, s a bandát családdá egyesítve, amelynek vezetője a karizmatikus Tommy Shelby (Cillian Murphy) lett. A valóságban ekkorra azonban Birminghamet már egy bizonyos Billy Kimber uralta – így adta magát, hogy őt tegyék a Peaky Blinders első évadának antagonistájává, akit Charlie Creed-Miles megformálásában láthatunk –, Londonon pedig két gengszter, az olasz Darby Sabini és a zsidó Alfie Solomons osztozkodott – ők pedig Tommy második évadbeli ellenlábasaiként jelennek meg a sorozatban Noah Taylor és Tom Hardy alakításában.

A történelmi aspektus mellett a Peaky Blinders erősen épít az amerikai és brit gengszterfilm hagyományaira, utóbbiból leginkább a gengszter megélhetését, illetve a hősöket használták fel – azaz a lóversenyek megbundázása és a bukmékerek „védelme” mint bevételi forrás, a gengszterek háborús előélete, valamint a rendőr ábrázolása mint korrupt erőszaktevő –; előbbi pedig több rétegben is felfedezhető a sorozatban, egyrészt bizonyos alműfajok megidézéseként, másrészt konkrét gengszterfilm-klasszikusokra tett utalásokként. Ilyen alműfajok például a szindikátusfilm, amely a rendszer romlottságát tematizálja (nem egyszer maga Winston Churchill irányítja a piszkos ügyleteket a sorozatban), vagy a klasszikus amerikai gengszterfilm előzményének tartott underworld melodráma, amelynek főszereplője a szerelmes, sőt gyakran megtérő gengszter (az egyik fő, évadokon átívelő történetszál Tommyra és szerelmére fókuszál).

A számos intertextualitás közül a legegyértelműbb és legtöbb a Keresztapa-trilógiára vonatkozik,

s ez legfőképpen a család összetételében mutatkozik meg: Tommy sokban idézi Michael Corleonét mint a család fiatal vezetője; a legidősebb testvér, Arthur (Paul Anderson) Sonnyval és Freddóval is párhuzamba állítható, hiszen bár ő a rangidős, mégsem ő a geng főnöke, ráadásul gyakran a végletekig erőszakos, illetve – csak úgy, mint Freddo –  nem komolyan vehető, sőt esetenként kifejezetten szerencsétlennek mondható. Sonnyra még a középső testvér, John (Joe Cole) is hasonlít, meggondolatlanságában és agresszivitásában; Connie, a Corleonék egyetlen lánytestvére a Peaky Blinders Adáját idézi – kezdetben még sorsuk is hasonlóan alakul. Tom Hagennel pedig Michael (Finn Cole), a banda matriarchájának, Pollynak (Helen McCroy) az elveszett fia állítható párhuzamba, bár a fiú – már a nevében is – sokszor hajaz Michael Corleonéra is, akárcsak Tommy.

A Peaky Blinders azonban nem csupán a gengszterfilm műfajának kvázi enciklopédiájaként kiemelkedő: az elképesztően intelligensen megírt történet során olyan, mélyen és alaposan ábrázolt, egytől-egyig izgalmas karaktereket ismerhetünk meg, akik – legyenek akár valós, akár fiktív személyiségek – annyira valódiak, hogy szinte meglepődnék, ha egy birminghami látogatás során nem találkoznék velük az utcán. Természetesen ahhoz, hogy ennyire őszinték és hitelesek legyenek a szereplők szükséges egy elsőrangú színészgárda, amelyet minden további nélkül megkapunk. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Cillian Murphy élete egyik legjobb alakítását nyújtja a sorozatban, Helen McCroy minden gengszter-aspiráns nő példaképe lehet, az első két évadban a visszataszító rendőrt alakító Sam Neillt pedig még sosem utáltuk ennyire.

A lebilincselő cselekmény mellett a Peaky Blinders audiovizuálisan is magával ragadó. Gyönyörűen fényképezett jelenetek, a stratégiai pillanatban lelassított felvételek, művészien stilizált képek jellemzik a sorozat szemet gyönyörködtető képi világát. Azonban mindez nem lenne teljes a szenzációs betétdalok nélkül, amelyek vastagon aláhúzzák a Peaky Blinders egészét definiáló badass atmoszférát. Az ausztrál zenei géniusz, Nick Cave Red Right Hand című száma mint a sorozat főcímdala még csak a kezdet: olyan népszerű alternatív zenekarok dalai csendülnek fel, mint az Arctic Monkeys, PJ Harvey vagy a The White Stripes. A kortárs zene használatának kettős üzenete van: egyrészt ezek az előadók mind kívülállónak számítanak, akárcsak a Peaky Blinders gengszterei; másrészt pedig ezek a dalok azt szimbolizálják, hogy a bűn nem ragadt a múltban, a jelennek is ugyanúgy szerves része.

A sorozat első két évada leginkább a bandaháborúról, a vagyoni és földrajzi terjeszkedésről szól, a harmadik szezonban azonban – az eddig csak a háttérben felsejlő – társadalmi romlottságot és egy heist-akciót – magyarul egy mezei rablást – tematizál a sorozat úgy, hogy közben az emberi drámák megmutatásáról sem feledkezik meg.

A negyedik, azaz most futó évad felénél járva ismét a bandaháború kerül a fókuszba, amely egyre inkább személyes vendettává fajul. Az eddigi legkegyetlenebbnek ígérkező negyedik évad főgonosza Adrian Brody, aki remélhetőleg a hátralévő epizódokban már nem egy gyengén sikerült Marlon Brando-utánzatként fogja megformálni a vérszomjas olasz maffiózót, Luca Changrettát. Ezenkívül még jó néhány ismerős arcot láthatunk ebben a szezonban: Aiden Gillen Kisujj után most egy cigány gengsztert, Aberama Goldot játssza, de ismét láthatjuk néhány rész erejéig Tom Hardyt is mint a közönség kedvence, Alfie Solomons.

A Shelby-klán még legalább egy évad erejéig biztosan visszatér, így nem késő csatlakozni azon kevés magyarokhoz, akik ismerik a Peaky Blinderst és imádják minden pillanatát. A sorozat a BBC2-n fut, illetve a Netflixen is elérhető.

 

Rakita Vivien

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya