Sorozat

Ölni vagy nem ölni, az itt a kérdés – Barry (1. évad)

Az HBO saját gyártású sorozatait mind követni nem egyszerű folyamat. Szinte minden második hónapban kijön valami ínyencség, ám amint meghallottam, hogy Bill Hader főszereplésével egy bérgyilkos színházi ambícióiról szóló vígjátékszéria készül, egyből a nézési listám élére került a Barry. Íme az első évad kritikája.

Bill Hadert a legendás amerikai humorműsor, a Saturday Night Live utóbbi évtizedének egyik legkiemelkedőbb alakjának tartom a Koszorúslányokban is látott Kristen Wiig mellett. Remek improvizációs készség, kiváló humor, ami mellett látszik, hogy hiteles, akár drámai alakításra is képes. Sokoldalú színész mindkettő, és míg Wiig már kezd kategóriát lépni ,,mezei komikus” mellett, Hader egyelőre csak próbálkozik előrébb jutni. Rájött azonban arra, hogy ha nem akar sokáig romantikus vígjátékok férfi főszereplőjének haverjait játszani, akkor neki is tenni kell érte. A színész ezután megírta Barry című sorozatát, melynek főszerepét magára osztotta, és pár epizód rendezői teendőit is ellátta. Az eredmény azonban közel sem az a one-man-show, ahogy azt az ember elképzelné.

A Saturday Night Live egykori komikusa ugyanis tisztában van erősségeivel, mégis a nehéz utat választja karaktere számára. Nincs lehetősége nagy humorizálásokra, nem fordítja maga felé a reflektorfényt: Barry egy nyomorult figura, aki egy-két gúnyos beszólása ellenére sem vicces alkat. Leszerelt katona, aki Afganisztánt is megjárta, ám hazatérve nem igazán tud mit kezdeni magával – ezért szervezi be bácsikája, Fuches (Stephen Root) a bérgyilkos-bizniszbe. Bár remek érzéke van a gyilkoláshoz, Barry érzi, hogy nincs rendben az élete. A befásult fickó egy megbízása következtében bekerül egy Los Angeles-i underground színjátszókörbe, és ez új célt ad az életének: elhatározza, hogy hátrahagyja bűnös múltját és színésszé válik.

A probléma csupán az, hogy Barry tehetségtelen. A szociális életben képtelen érvényesülni, a színpadon pedig merevebb, mint egy balta feje – ez a tulajdonsága viszont jól jön, ha el kell tenni valakit láb alól. A terepen egy kimondott Jason Bourne, míg a színészetben leginkább a második bokor szerepét mernénk ráosztani.

Két világ konfliktusát láthatjuk kibontakozni az 1. évadban, és mindegyiket hitelesen ábrázolják külön-külön. A gyilkosok amorális alvilága kellően erőszakos, de komikumtól nem mentes, míg az alulról jövő, nagy álmokat dédelgető kezdő színészek köre pedig szintén keserédes. Jó döntést volt olyanokat castingolni ezekre a szerepekre, akik szintén felfutó arcok, és ez lehet az első, kiugró szerepük. Bill Hader és kreátortársa, Alec Berg valószínűleg szívükön viselik a kezdők sorsát. Míg a karakterek várnak az első kiugrásukra, addig Hader igyekszik emlékezetes lenni első komolyabb főszerepében. A komikus szerepeihez képest azonban kisebb döccenők előfordulnak játékában, mely leginkább a figurája hibája.

Barryt nem ismerjük meg eléggé az 1. évad során.

Mesélnek a múltjáról, és megismerünk egy-két arcot, akik ismerték őt régről, viszont nem érezzük át azt a törést, amitől ilyenné vált. Hogyan vesztette el a morálját és pontosan mi miatt is igyekszik pályát módosítani? Tényleg a színészet iránti érdeklődés motiválja, vagy csupán a csoport legtehetségesebb és legviharvertebb színésznője, Sally (Sarah Goldberg) iránti érzései viszik előrébb? Ha nem tudjuk, alapvetően mi mozgat egy karaktert, nem tudunk teljesen azonosulni vele – Barry pedig tesz róla, hogy az évad végére megkérdőjelezzük szimpatikusságát. Hiszen farkastörvények közt akar ő bárány lenni, ezzel pedig veszélybe sodorhat mindenkit maga körül.

A sorozat a drámát és vígjátékot az első felében a vígjáték, a második felében a dráma irányába billenti. Kollégám a pilotkritikában a Fargohoz hasonlította a Barry hangulatát, és egyet kell értsek. Ugyanazt a morbid humort és a kegyetlen helyzeteket kapjuk, de míg a Fargoban ez egy organikus egészet alkot, addig a Barryben ide-oda ugrál a hangulat a vérre menő bérgyilkosos munkák és a néhol röhejes színházi próbák közt. Bill Hader alakításában pedig megtestesül ez a disszonancia.

Barry katona, Barry bérgyilkos, Barry veszélyes, Barryvel ne szívózz. Ez nem Bill Hader. Akármennyire is szeretném egy ilyen keményebb, nagyobb formátumú és nagyobb karizmát igénylő szerepben látni ezt a színészt, sajnos nem sikerül. A vígjátékrészeket ügyesen szállítja és Barry pár kiakadását és drámaibb jeleneteit is csont nélkül hozza, mégsem hiszem el az akcióhős jelleget. Az évad legvégén pedig abban sem lehetünk biztosak, hogy szurkolunk-e neki tovább. Megéri minden(ki)t feláldozni, hogy gagyi színész legyél, de legalább tiéd legyen a csaj?

Bátorságra vall Alec Bergtől és Bill Hadertől, hogy nem egy kimondott hősként ábrázolták a főszereplőt. Rengeteg a gyengesége, nagyon sok a traumája és a törvényen kívüli életével is nehezen tud leszámolni. Egy ilyen konfliktusos és izgalmas alapokkal rendelkező figurát azonban muszáj lesz mélyebben kibontani egy következő évadban. Azután tudjuk értékelni a fejlődését, ha tudjuk, honnan indult. Ezután jobban ütnek majd a Barry Macbethben lehozott alakításához hasonló momentumok.

 

Avatar

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya