Sorozat

Szabadság rácsokkal – Orange Is The New Black (6.évad)

Orange Is The New Black Season 6

A több szempontból is kaotikus 5. évad után egy más világba csöppennek vissza az Orange Is The New Black fegyencei, ami már előrevetíti, hogy közel a vég…

„A szabadságot nem valakitől kapod. A szabadságot meg kell szerezned, és minden ember annyira szabad, amennyire akarja.” Ez a James Baldwin-idézet (egyébként az ő , Ha a Beale utca beszélni tudna című regényéből készül az Oscar-díjas Barry Jenkins következő filmje, ami az idei díjszezon egyik favoritja lehet) az évad vége felé hangzik el, mintegy mottóként összegezve a múltat és vetítve elő a jövőt az Orange Is The New Black rabnői számára.

Még ha a szabadság nem is ugyanazt jelenti mindenkinek.

A sokat bírált ötödik évad káosza után a legjobb hír, hogy a zűrzavar helyett újra visszakaptuk szereplőket. Azt a csapatot, amely joggal érdemelte ki háromszor is az év legjobb színészgárdája díjat a Színészek Céhétől. A nagy börtönlázadás azonban nem csak arra volt jó, hogy kimozdítsa a szériát a megszokott kerékvágásból. Sokkal inkább egy hosszú közjáték volt egy új status quo megteremtéséhez, ami minden fegyencben átértékeltette mindazt, amit eddig a börtön jelentett.

A lázadás leverése után a rabok egy részét más intézménybe szállítják, de többségük átkerül a Litchfield egy másik, Maxnek becézett, szigorúan őrzött részlegébe. Viszlát ablakok, viszlát kiskert, viszlát főzőcskézés és viszlát tágas, szinte rács nélküli szobák! A Max a klikkeket is felbontja, itt fehérek, feketék és latinók vegyesen kerülnek a C-, a D- és az öregeket és betegeket befogadó F-épület kétszemélyes celláiba, melyekből az első kettő egy testvérpárnak köszönhetően ősi harcban áll egymással.

A társadalmi elkülönülés helyét új ideológiák veszik át, feketék és fehérek helyett most barna ruhások és a kék ruhások állnak szembe egymással. Még egyszer, mindenki annyira szabad, amennyire az akar lenni. Mindenki maga dönti el, hogy a világból mennyit enged be és mennyit zár ki. Különösen azért fontos ez, mert a hatalom – akár kicsi, akár nagy – amúgy is korlátokat húz.

A Max fegyőrei szerencsejátékot űznek a fegyencek életéből,

a veszekedés kevesebb pontot ér, de késelésnél már magasabb a szorzó. Ha még ennél is feljebb megyünk, a börtönlázadás miatt marketing rémálomba került börtönvezetésnek bűnbak kell, hogy megnyugtassák a közvéleményt. Mindegy, hogy ki ellen, csak szülessen egy ítélet, hogy az emberek érezzék, biztonságban vannak és a rendszer működik.

A társadalmi üzenet egyértelmű, amit sikerült szépen integrálni a karakterek személyes történetébe. Taystee (Danielle Brooks) lesz ennek az egyik főszereplője, a lázadás szimbólumaként fő bűnbaknak megtett fekete lány. Brooks nagyszerű játékkal hálája meg a kiemelt figyelmet, sem áldozatot, sem példaképet nem kreál a karakterből, mindvégig emberi marad. Éppen ez az, ami közel hozza ezt a figurát ebben a nyilvánvalóan koncepciós perben, és tökéletes összekötője lesz annak a rengeteg vívódásnak, amivel a többi karakter küzd.

A saját jólétünk érdekében eláruljuk a barátainkat? Egy légből kapott hülyeség ellenséggé teszi azt, akivel eddig jóban voltunk? Büszkeség vagy józan ész? Ugyanazok a kérdések kavarognak Piper (Taylor Schilling), Nicky (Natasha Lyonne), Cindy (Adrienne C. Moore) vagy akár Caputo (Nick Sandow, aki még sosem volt ilyen emberi) fejében.

A válasz néha azonos, de azt mindenki másképp mondja ki.

A hogyanon van a hangsúly, és ez az a pont, ahol eldönthetjük, mennyire vagyunk szabadok. Mert néhány dologban egy tollvonással döntenek a fejünk felett, de a saját méltóságunkról mi döntünk.

Ezt kínálja a The Orange Is The New Black új évada egy nagyszerű színészi összjátékkal, amire a börtönkapukon innen is érdemes odafigyelni. Különösképpen azért, mert a majdnem másfél órás finálé már sejteti, hogy ez a valós mese is hamarosan véget ér.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya