Sorozat

„Heil Lindbergh!” – Összeesküvés Amerika ellen

Vajon mi történt volna az USA-val és az ott élő zsidó lakossággal, ha a németbarát aviátor, Charles Lindbergh költözik a Fehér Házba? Az Összeesküvés Amerika ellen alternatív történelmi képe aktuális kérdéseket kíván feszegetni, az egyre inkább jobbra tolódott Egyesült Államokban.

Philip Roth azonos című, 2004-es többszörös díjnyertes regényét a Drót alkotója, David Simon és az HBO adaptáltak minisorozattá. Az sem véletlen, hogy erre éppen a 2016-ot követő időszakban került sor, amikor a Brexit, Donald Trump győzelme, valamint az alt-right felemelkedése után egyfajta jobboldali populista térnyerés kezdett kirajzolódni a nyugati világban. Ezeknek

a sokszor szélsőségekbe hajló ideológiáknak a kritikája kíván lenni az Összeesküvés Amerika ellen.

Az alternatív történelmi szituációban az Atlanti-óceánt átrepülő amerikai pilóta, Charles Lindbergh kerül az elnöki székbe. Lindbergh azonban német és nácibarát politikát folytat és távol kívánja tartani az USA-t egy újabb háborútól. Békepártisága sokaknak megnyerő, de antiszemita nézetei bőven adnak okot félelemre a jóérzésű polgárok közt. Ezt az időszakot egy zsidó család szemével láthatjuk, akiket igencsak megoszt a populista politikus színre lépése és hatalomra jutása.

Aki kicsit is járatos az alternatív történelmi alkotásokat illetően, annak könnyen eszébe juthat Philip K. Dick Az ember a fellegvárban című műve, vagy a Harmadik Birodalom című 1994-es amerikai film. A virtuális történelem azonban nem csak puszta játék, hanem komoly politikai gondolatok kifejtésére ad lehetőséget.

A szituáció az Összeesküvés esetében is rendkívül faramuci. Az amerikai társadalom az első világégés és a polgárháború tapasztalatai után undorodva tekint egy újabb fegyveres konfliktus lehetőségére, így a németbarát szélsőjobboldal válik a békepárttá. A háborúból való kimaradás gondolata a zsidók számára is szimpatikus lehetőség, azonban az antiszemita támadások és az Európában történő kegyetlenségek híre őket is komolyan megrémíti. Akadnak, akik inkább a békére voksolnak, míg mások képtelenek megalkudni az embertelen ideológiákkal.

A sorozat valódi főszereplője (vagy inkább antagonistája) azonban, ha implicit módon is, de nem a New Jersey-ben élő izraelita család, hanem Charles Lindbergh.

Bár figurája keveset van jelen a kamerák előtt, mégis ő az események igazi mozgatórugója és a tőle való félelem, illetve az iránta érzett tisztelet az, ami a sorozat teljes atmoszféráját áthatja. Az alkotók azonban nem démonizálnak és okosan igyekeznek ütköztetni a különböző nézeteket. Rendkívül érdekes szituációkat eredményez, hogy a pacifizmustól fűtött zsidók még egy antiszemita vezetővel is képesek együttműködni a béke reményében.

A légkört csak erősíti a színeszek, főleg Winona Ryder, Morgan Spector és John Turturro játéka, de a korhű környezet hiteles megalkotása is. A sorozat meglehetősen hangulatos intróval kezdi minden részét, melynek dallama, a The Road is Open Again című induló biztosan fülünkben cseng majd.

Azonban Lindbergh kapcsán meg kell állnunk egy szóra.

A sorozat ábrázolásmódja felveti azt a Hazánkban is igencsak kényes kérdést; elválasztható-e egymástól egy történelmi személy alkotása és világnézete?

A repülés szerelmeseinek Lindbergh egyértelműen hős, aki gépével először kelt át az óceánon, rekordokat állított fel és úttörő technikai eredmények köthetőek a nevéhez. Ugyanakkor (a sorozatban szintén említett Henry Fordhoz hasonlóan) Lindbergh megrögzött zsidógyűlölő volt, aki ha valóban hatalomba kerül volna, egészen más hellyé változtatta volna Amerikát. Egy repülős klub tagjai nyugodt lelkiismerettel helyezhetnek el koszorút a sírjánál, vagy nézetei a korszakalkotó eredményeit is beárnyékolják?

Az Összeesküvés Amerika ellen amellett teszi le a voksát, hogy a kettő nem elválasztható egymástól, hiszen Lindbergh politikai sikereit nagyban köszönheti a repülés terén elért áttöréseinek is.

A sorozat gondolatébresztő és aktuális, de talán túlságosan napjaink szemüvegén és Donald Trumppal telített légkörén keresztül tekint a múlt eseményeire és alakjaira, amely mindig káros és torz képet eredményez a történelemről. Az alkotók például nem szentelnek elég figyelmet annak, hogy egészen a Barbarossa-terv megindulásáig a hitleri Németország és sztálini Szovjetunió szövetségesi viszonyban voltak. Ezen kívül a produkció eseménytelen folyása, lassú építkezése és túlságosan az amerikai közönségre való kalibráltsága is nehezítheti megtekintését. Az alkotók számos olyan utalást tettek, melyet a tengerentúli közönség, csak megfelelő politikai, történelmi és kulturális ismeretek birtokában tud értelmezni.

Lindbergh megítélésében viszont egészen biztosan új szeleket indít meg az HBO.

A sorozat idehaza az HBO GO-n látható.

Avatar

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. A Károli Gáspár Református Egyetemen történelem szakon végzett. Jelenleg az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányos tanulója, főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a sci-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya