Sorozat

Ozicus Modernicus – Emerald City 1. évad

Tarsem Singh a tudomány és a varázslat összecsapásáról szóló modern Óz feldolgozása, az Emerald City végre megint a rendező életművének korábbi darabjait idézi: bátran nyúl a közismert alapanyaghoz és egy remek felnőtteknek szóló mesét tesz le így az asztalra.

Tarsem Singh olyan szemkápráztató filmekkel írta be nevét a filmtörténet nagy könyvébe, mint a remek nyitánynak ígérkező A sejt, a felejthetetlen Zuhanás, a rendkívül alulértékelt Halhatatlanok és a sajnos hollywoodi sablonokból táplálkozó Tükröm, tükröm és Önkívület. Szerencsére az utóbbi két egészestés filmjével saját szerzőiségétől erősen eltávolodó direktor az Emerald Cityvel visszatért saját terepére és egy egészen izgalmas adaptációt készített el, mely kiérdemelte minden idők legjobb Óz feldolgozásának címét.

Valljuk be, azért a léc nem volt túl magasan. Frank Baum 14 Óz történetet írt, de ezek mindösszesen három egészestés adaptációt ihlettek: Victor Fleming Oscar-díjas musicaljéhez 1985-ben készült egy felejthető folytatás, majd az univerzum 2013-ban bővült egy igencsak nehezen szerethető előzményfilmmel, az Óz, a hatalmassal.

Éppen ideje volt, hogy valaki végre méltó, a kornak megfelelő módon nyúljon a témához.

Singh Matthew Arnold és Josh Friedman kreátorok segítségével igazi felnőtt csemegét készített Dorothy kalandjaiból, mely csak részben építkezik a szélesebb körben ismert első történet, az Óz, a csodák csodájából, és sokat merít Frank Baum későbbi gyerekkönyveiből is. A 14 regény számos történetszálat kínál, az alkotók hol ebből, hol abból vettek egyet, és nem egyszer arra is volt példa, hogy kettőt összefűzzenek és egy új mesét szőjenek belőle. Dorothy (Adria Arjona) története mellett így megismerhetjük Lady Ev (Stefanie Martini) és Tip/Osma hercegnő (Jordan Loughran) életútját is, mely utóbbi Baumnál eredetileg két különböző szereplő sztorija.

Természetesen a Victor Fleming-féle feldolgozásból ismerős alakok is visszatérnek, de persze megint csak egy csöppet megcsavarva: az agy nélküli Madárijesztőből Smaragdvárosban emlékezetkieséses katona (Oliver Jackson-Cohen), a szív nélküli Bádogemberből egy fémimplantátumos, szerelemre éhes fiú (Gerran Howell), a gyáva oroszlánból pedig egy oroszlán fejdíszben gyilkoló testőr (Mido Hamada) lesz.

Csodálatos főhajtás az eredeti előtt, ahogy az alkotók életre keltik magát Ózt, a nagy varázslót. 

A hataloméhes tudós (Vincent D’Onofrio remek alakításában), aki a tudomány segítségével próbál uralkodni az egykor mágia uralta városon, időről időre önmaga paródiájává válik, és előtör belőle az a jelentéktelen senki, aki egyszer régen Kansasben volt. A sorozat ereje a részletekben rejlik, olyan apróságokban, mint például amilyen az is, hogy Óz ebben az adaptációban eredetileg Frank névre hallgat, vagy ahogy a Dorothy által a varázslat birodalmába vitt modern eszközök kapnak szerepet.

Természetesen – mégiscsak egy Tarsem Singh darabról beszélünk – nem mehetünk el szó nélkül a sorozat látványvilága mellett sem. Sajnos a büdzsé felső határa nem egyszer tetten érhető, ennek ellenére is igazi szemcukorkát kínál nekünk az Emerald City. Különösen izgalmas Barcelona és a Sagrada Família és Budapest – merthogy itt is forgatták a szériát – és a Vár csodálatos átalakulását látni a képeken. Singh megint nagyon erősen játszik a színekkel, erős kontrasztokkal dolgozik, és nem mulaszt el egyetlen lehetőséget sem a geometrikus kompozíciókra.

Az Emerald City tehát mind látványában, mind adaptációs eszközeiben remekül teljesít, nem bánnám, ha az NBC megrendelné a második évadot – annál is inkább, mert a tizedik rész annyi elvarratlan szállal és egy olyan pofátlan cliffhangerrel ért véget, hogy nagyon utálnám, ha az alkotók ennyiben hagynák a dolgot.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés