Sorozat

Pornó több sztorival, kevesebb szexszel – Pam & Tommy

Pam & Tommy. 1) A ’90-es évek leghíresebb/leghírhedtebb szerelmespárja. 2) Szexvideó, ami megteremtette a modern pornóipart és átalakította a tömegmédiát. 3) Minisorozat a pornóról szex nélkül, a hírnévről vágyakozás nélkül.

Az internet nem felejt. Ez ma azon kevés állítások egyike, amit senki nem kérdőjelez meg. De alig negyed évszázaddal ezelőtt még senki nem tudta, hogy a gyerekcipőben járó világháló hogyan képes megváltoztatni a világot, és persze mindazok életét, akik használják. Na, meg persze a pornót…

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Egy fiatal, sikeres, gyönyörű lány épp felejteni próbálta legutóbbi szerelmi csalódását. Ugyanekkor egy frissen elvált, szintén sikeres és jóképű pasi csak élvezni akarta az életet. Mikor egy bálban egymásba botlottak, az szerelem volt első látásra, így pár nap múlva egybe is keltek, majd boldogan éltek, míg meg nem haltak. Vagyis ez is lehetett volna a történet, ha a lány nem a playmate és világszerte szexszimbólum Pamela Anderson, a fiú nem a Mötley Crüe finoman szólva is problémás dobosa, Tommy Lee, a bál pedig nem egy napokig tartó, ekimámoros bulisorozat.

De legfőképpen akkor lehetett volna happy endesebb a történet, ha a friss házasokról, egyben aktuálisan leghíresebb párról készült házipornót nem lopja el egy feldühödött exalkalmazott, és nem teszi nyilvánossá az interneten. Persze pornó mindig is létezett (valószínűleg már a barlangfestmények között is találunk ilyen célú műremekeket), sőt, nem ez volt az első ami a szereplők akarata ellenére látott napvilágot.

Viszont ez volt az első, amikor végérvényesen és visszavonhatatlanul megtanultuk, hogy ami az internetre felkerült, annak mindig is nyoma lesz.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a Pam és Tommy pornófilm még mindig elérhető ugyanazon a linken, mint akkor, de most már 60 dollárba kerül megnézni. De nemcsak a pornóipart formálta a hírhedt felvétel, hanem a celebekhez és realitykhez való viszonyulást is: soha előtte nem láthattunk ennyire intim és őszinte pillanatot a hírességek életéből. Az viszont egyértelműen kiderült, hogy bár mindenki elítéli, igény az persze mégis van rá. Bár sok szexvideót szivárogtattak ki azóta, a legtöbbnek vagy a hitelessége vagy az exkluzivitása megkérdőjelezhető. Pamela Anderson és Tommy Lee esetében viszont minden körülmény adott volt ahhoz, hogy lényegében (minimum) a 90-es évek legnagyobb hatású felvételévé váljon.

Meglepő, hogy ennyire paradigmaváltó eseményről sorozat készül? Cseppet sem, bár valószínűleg kevesen várnának egy izgalmas, sokrétű és elgondolkodtató alkotást. Nos, a Hulu új minisorozata, a Pam & Tommy őket fogja a leginkább meglepni! Meg azokat, akik sok és nagy cicire számítanak. Lehet, hogy messziről indult ez a kritika, de mentségemre szóljon, hogy a széria alkotói is épp ezt teszik.

Az első részben ugyanis leginkább egy emberrel ismerkedünk meg, az egykori pornószínésszel, Rand Gauthierrel (Seth Rogen), aki asztalosként épphogy napról napra megél. A kemény munka azonban nem hozza meg a gyümölcsét, mivel megbízója, a megalomán és hektikus Tommy Lee (Sebastian Stan) kirúgja fizetés nélkül. Rand úgy dönt, hogy elveszi, ami neki jár, ezért hónapokig tartó alapos tervezés után ellopja a zenész széfjét. Csak később jön rá, hogy

a pénz és ékszerek mellett egy sokkal értékesebb dolog is a birtokába került így: a nevezetes szexvideó.

Pamela? Csak pár pillanatra tűnik fel. Tommy Lee? Csupán mellékszereplő Rand szemén keresztül bemutatva. Érdekes ez? Maximálisan, bár cseppet sem az, mint amire számítottunk. A második részben aztán végre megismerhetjük Pamet (Lily James), valamint Tommy egy másik oldalát is. Ez az epizód ugyanis főként a megismerkedésük és házasságkötésük közötti rövidke, kb. 96 órás időszakot mutatja be.

A Pam & Tommy első két része mintha két teljesen különálló alkotás lenne, mégis érezhetően kiegészítik egymást, és együttesen előrevetítik, hogy itt egy nagyon összetett történettel lesz dolgunk. Rand epizódjában a csillogástól mindössze egy köpésnyire, de mégis a megélhetésért küzdő kisember világába csöppenünk bele, ami annyira igazságtalan és elkeserítő, hogy humor nélkül nézni is szörnyű lenne. A másikban pedig a hírességek csillogó, hedonista életébe nyerünk betekintést, amiben minden annyira kiüresedett, és mindenki annyira csak a pillanatnak él (hiszen ki tudja, meddig tart), hogy… hát, legalább annyira szar, mint az előző eset, de a pénz és kábítószerek picit azért élvezhetőbbé teszik.

Az első három rész rendezője az a Craig Gillespie, akinek többek között a Plasztik szerelem vagy az Én, Tonya is köszönhető, így a realitásból szürrealitásba hajló humor szinte garantált. Ez pedig kulcseleme a sorozatnak, de közben a jól ülő, életszerű poénok és tűpontos helyzetkomikumok is bőven helyet kapnak, így szinte folyamatosan röhögnünk kell. Aztán meg amikor kapunk néhány percnyi szünetet két nevetés között, akkor jön a felismerés, hogy a jelenség, amin mi így szórakozunk, az valójában végtelenül elkeserítő és szomorú. Úgy tűnik, a Pam & Tommy ilyen szempontból az alapanyagához nagyon hasonlóan működik.

De legalább ekkora erőssége a sorozatnak, ahogyan közel hozza a szereplőket a nézőhöz, és ez a két címszereplő esetében különösen nehéz feladat, főleg az előzetes ismeretek tükrében. De az a rengeteg apró, intim pillanat (és nem, itt most nem a szexről beszélek), amit megmutat nekünk, mégis

szerethetővé teszi az ő végtelenül intenzív szerelmüket – még akkor is, ha tudjuk, hogy előbb-utóbb náluk is elmúlik a drogok hatása.

És ha már szereplők! Meggyőződésem, hogy Pamela Anderson épített egy időgépet, és valójában ő az, aki önmagát alakítja ebben a sorozatban. Lily James annyira megdöbbentően jól hozza a karaktert, hogy szó szerint keresni kell a saját vonásait. Bár a többi színészre sem lehet egy rossz szavunk sem, Pamela Anderson Lily James egyszerűen lenyűgöző.

A Pam & Tommy az eddigiek alapján van annyira meglepő, mint annak idején maga a szexvideó, csak kissé szofisztikáltabb értelemben. És mivel jelentősen kevesebb benne a szex, valószínűleg rövidebb ideig lesz téma. De ha valaki szereti az olyan, felnőtteknek szóló filmeket, amiben sztori is van, az mindenképpen tegyen vele egy próbát.

A kritika a sorozat első két része alapján készült.

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
1 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés