Sorozat

Töméntelen történelem – Philomena Cunk szerint a világ

philomena-cunk-on-earth-diane-morgan-philomena-cunk-szerint-a-vilag

Sose becsüld le a profik felkészületlenségét! A Philomena Cunk szerint a világ (Cunk on Earth) című sorozat megadja azt a fricskát a futószalagon gyártott dokumentumfilmeknek, amit mindig is érdemeltek.

Charlie Brooker, a Fekete tükör alkotója áll a paródia mögött, amelyet a BBC égisze alatt készített el. A neves brit tévétársaság messze földön híres arról, hogy a közszolgálatiság jegyében gyárt olyan tartalmakat, amelyek népnevelő, diskurzusteremtő szándékkal készülnek, vagy csupán piszok szórakoztatóak és relevánsak. A BBC dokumentumfilm fogalmához társított központi alak David Attenborough, aki nagyfokú érzékenységgel vonja be nézőit, és ismerteti meg velük a természet azon kis csodáit, melyekre a rohanó hétköznapi életben képtelenek vagyunk figyelni.

A Philomena Cunk szerint a világ egy olyan karaktert pozícionál a riporter helyi értékére, aki a metropoliszban kóválygó, semmire oda nem figyelő, de mindenről okoskodó hétköznapi embernek készít filmet a Földről.

Az ismeretterjesztés nemes szándéka mentén készültek Attenborough alkotásai hosszú évtizedeken keresztül,

Cunk pedig a tökéletes meg nem értés jelképe lehetne.

Ő a Facebook-kommentelő, aki nem kattint a cikkre mielőtt reagál rá. Ő az, aki kizárólag ezotéria magazinokat olvas, de ott is inkább a képeket nézegeti. A nő, aki számára a modern (vagy posztmodern) kultúra jelent mindent, és Beyoncé kenterbe veri a reneszánszt, hisz az nem tudott olyan slágereket produkálni, mint a Single Ladies. A Philomena Cunk szerint a világ öt epizódon át kalauzol minket a középosztálybeli, az emelkedettséget nélkülöző, de annak minden dokumentumfilmes gesztusát magán hordozó karakter szemszögén keresztül.

A Fekete tükör készítője egy korábbi műsorának mellékszereplőjeként találta ki Cunk figuráját, aki aztán önálló életre kelt, és saját sorozatokat kapott. A médiakritikával rendszeresen élő, a közismert antológiaszériájával pedig rendre odacsapó Charlie Brooker híres arról, hogy a társadalom pulzusán tartja az ujját – épp ezért

érdekes kiolvasni, mit is lát annyira Cunkban, ami miatt fontos lehet nekünk ez a szemlélet és humor.

Szinte köztudott, hogy a médiában felfelé buknak az emberek: az alkalmatlanság közel sem biztos, hogy rossz pozíciókat és lehetőségeket eredményez azoknak, akik keményen ragaszkodnak saját székeikhez. Így lehet az, hogy vannak olyan emberek, akik évtizedeket töltenek el egy szakmában, de semmilyen módon nem érinti meg őket az, amivel nap mint nap találkoznak, és nem törekszenek arra, hogy egyre jobbak és jobbak legyenek benne. Cunk ezeknek a kivonata. Nem tudjuk, miért van a képernyőnkön, hiszen láthatóan őt se túlzottan érdeklik a világ csodái, lelkének bokáig érő mélysége sincs. Amivel rendelkezik, az egy nagyon erős, modern feminista szemlélettől fűtött öntudat, amellyel bátran a mansplaining vádjával illeti azt a szakértőt, aki ellentmond ostobaságainak.

A Philomena Cunk szerint a világ lebuktatja a dokumentumfilmesek médiahazugságait. Nemcsak azt, hogy ők nagytudásúak és kivételes empátiával és kíváncsisággal rendelkeznek, hanem azt is, hogy ezt meg akarják osztani a közönséggel, és változást akarnak elindítani bennük. Cunk minden képernyőn töltött perce munkának érződik. Éppen ezért sokszor utána se olvas, milyen helyen jár éppen, csak mesél arról, amit lát. Ha ez maga a Dávid-szobor, akkor feltűnik számára az alkotásról hiányzó segglyuk, és hogy feleslegesek a konditermek, hiszen a mű alapján „régen” sem kellettek a kigyúrt testhez.

A Philomena Cunk szerint a világ egy igazi poéncunami; közel minden mondatára érdemes odafigyelni,

azonban a száraz előadásmód nem lesz mindenki számára pusztítóan vicces. Philomena Cunk amellett, hogy egy nyílt paródiája a BBC-s dokumentumfilmkészítőknek, egy kandikamera karakter is, Ali G, Borat és Nathan Fielder nyomdokában, hiszen valós szaktekintélyekkel készít interjúkat, akik nem kaptak forgatókönyvet a felvételhez (bár azt tudják, hogy milyen műsor részesei, de kitartanak saját higgadt és tisztelettudó hozzáállásuk mellett). A központi alakot játszó Diane Morgan fantasztikus improvizációival és a figura humorához elengedhető életunt és üresfejű habitussal felejthetetlenné teszi őt.

Charlie Brooker prioritása tehát a társadalmunk sötétségéről szóló újabb Fekete tükör évadok helyett az utóbbi években a humor volt. Philomena Cunk karakterével maradandót teremtett, ez a sorozat pedig talán az előzményeinél (Cunk on Britain, Cunk on Shakespeare) is erősebb összeállítás lett.

A Philomena Cunk szerint a világ január 31-től a Netflixen elérhető.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com