Fókuszban Sorozat

Pornóval kezelt üres fészek szindróma – Mrs. Fletcher

mrs fletcher kathryn hahn

Az egyedülálló anyukák különböző módszerekkel próbálják meg feldolgozni, hogy gyermekük elköltözik otthonról. Mrs. Fletcher például újra felfedezi rég elveszettnek hitt szexualitását.

Tom Perrotta regényei népszerű adaptációs alapanyagnak bizonyulnak: az 1999-es Gimiboszi után a leghíresebb feldolgozást A hátrahagyottak kapta, melynek sorozatváltozatához az író alkotóként társult Damon Lindelofhoz. A sors úgy hozta, hogy mindketten idén ősszel érkeznek a legújabb HBO-s szériáikkal, csak míg Lindelof a Watchmennel megmaradt a nagyszabású társadalomrajznál, Perrotta egy visszafogott és személyes történetet mesél el – ismét a saját regényét felhasználva.

mrs fletcher kathryn hahn
A 2017-es Mrs. Fletcher című könyvet Perrotta a saját tapasztalataiból kiindulva írta meg, amikor a gyerekei kiköltözésével őt is átjárta az úgynevezett üres fészek szindróma. Ezt a kifejezést arra az érzésre használja a szakirodalom, amikor a szülők hirtelen nem tudnak mit kezdeni magukkal a gyerekük távozása után, és a szabadság kiélvezése helyett depresszióba zuhannak.

Perrotta mégsem az alteregóját tette meg a regény főhősének, hanem egy hálátlan és bunkó kamasszal megáldott magányos szingli anyát, aki új életre kel a fia távozása után.

A mindössze 7 darab, 25-30 perces epizódból álló Mrs. Fletcher nem meglepő módon hűen követi a regény cselekményét, azt leszámítva, hogy érezhetően több évadra terveznek, ezért nem kapott kerek lezárást a történet. A címszereplő Eve Fletchert a szerethetőségéről híres Kathryn Hahn (Rossz anyák, Private Life) alakítja, aki leharcolt, és csak a fiáért élő anyukából egy valóságos szexszimbólummá változik át pár epizód (a sorozatban pár hónap) leforgása alatt.

A folyamat katalizátora elsősorban a fia rettenetes viselkedésére, ugyanis Eve véletlenül megtudja, hogy Brendan (Jackson White) olyan megalázó hangnemben beszél szex közben a nőkkel, amit szerinte csakis a pornóból tanulhatott. A megdöbbentő felismerés mellett egy másik ok is vezet ahhoz, hogy felfedezze a pornó világát: rákeres a szerinte sértő MILF kifejezésre (ami a szexuálisan vonzó idősebb anyukákat jelenti), és bár először elborzad a videótalálatoktól, később érdeklődéssel kezdi el figyelni azokat a nőket, akik beteljesítik a legvadabb szexuális fantáziájukat.

mrs fletcher kathryn hahn
A címe ellenére a Mrs. Fletcher valójában két főszereplős történet, ugyanis nem csak Eve életét követjük nyomon, hanem az egyetemet megkezdő Brendanét is, akit elég nagy pofonként ér a környezetváltozás. A gimi királya kénytelen megtapasztalni, hogy az egyetemen már nem a legagresszívabb sportolók a menők, tájékozatlannak és érzéketlennek lenni pedig kifejezetten ciki.

Az anya és a fia karakterútja párhuzamosan halad egymás mellett, és miközben Eve egyre jobban élvezi a szabadságot, Brendannek egyre jobban kezd hiányozni az otthon melege.

A Mrs. Fletcher legnagyobb erőssége, hogy nagyon ügyesen építi egymás mellett ezt a két szálat, melyek az első szétválásuktól kezdve fokozatosan reflektálnak egymásra – még úgy is, hogy Eve és Brendan külön városban élnek – végül pedig egy elég súlyos, és a kontrasztot remekül éreztető csúcsjelenetben érnek újra össze.

Bár a sorozatot vígjátékként kategorizálják, ez eléggé félrevezető, ugyanis egyáltalán nem erőssége a humor. Ez nem azt jelenti, hogy tele lenne nem működő poénokkal, egyszerűen csak keveset viccel, és azt sem verbálisan: a legtöbb tényleg nevettető jelenetet Hahn komikusi készségeinek köszönhetjük, aki nemcsak az önkielégítés különböző módjainak többé-kevésbé sikeres kipróbálásával szórakoztat, de még a ruháinak sietős összeszedéséből is képes egy zseniális pár perces magánszámot kihozni.

mrs fletcher kathryn hahn
A valamennyire még mindig tabunak számító témái ellenére a Mrs. Fletcher kifejezetten visszafogott alkotás, nemcsak a humor, hanem a színészi játék, az érzelmek és az erotika terén is. Nincs benne semmi polgárpukkasztás vagy kinyilatkoztatás-jelleg, pedig egy igazságtalanul ritkán tárgyalt témával, a negyven feletti nők szexuális életével foglalkozik. Ugyan az nem hiányzik belőle, hogy feminista jelszavakat skandáljon, ami viszont már probléma, hogy Eve végig egydimenziós marad. Bár egy karaktertanulmányt nézünk végig, Eve-nek nincsenek olyan személyiségjegyei, amik ne a szexualitásához lennének köthetők. Először teljesen hiányzik az erotika az életéből, mert 100%-ig gondoskodó anya üzemmódban van, és utána látjuk, ahogy fokozatosan megéli a szexualitását – de közben nem lesz tőle összetettebb karakter.

Ironikus módon, bár ez első sorban Mrs. Fletcher története, a fia több réteget kap, mint ő.

A Mrs. Fletcher két alapvetően izgalmas és nagyon trendi témát tárgyal, a női szexualitást és a férfi szerepek változását, azonban csak félig-meddig sikerül lecsapnia ezeket a feldobott labdákat. Pár évvel ezelőtt mérföldkőnek számíthatott volna, a presztízstévé aranykorában viszont a pozitívumai ellenére sem tudja megugrani az ingerküszöböt.

Rácz Viktória

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben. Jelenleg az ELTE mesterszakán tanul filmtudományt, emellett több portálra is ír kritikákat. A midcult elkötelezett híve, szereti a szatirikus hangvételű alkotásokat, a dialógusközpontú filmeket és Taika Waititit.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..