Sorozat

Legyek én is milliomos? – Quiz

Charles Ingram őrnagyot az ezredfordulón elítélték, amiért csalással nyerte meg a fődíjat a brit Legyen Ön is milliomos!-ban. Stephen Frears minisorozata, a Quiz ezt a végtelenül kisszerű, de annál őrültebb megtörtént esetet mutatja be.

A kvízes csalásokról már több emlékezetes film készült: Robert Redford rendezésében, a Kvíz-showban egy elképesztően összetett és ellentmondásos gazdasági és pszichológiai összefüggésháló bontakozik ki, amelyben az ügy összes szereplőjének, a játékosoknak és a tévétársaságnak is érdeke volt a csalás, az árnyalt karaktereken keresztül pedig ezt tökéletesen át is lehet érezni. Danny Boyle filmjében, a Gettómilliomosban pedig csak megvádolják a főhőst, hogy csalás segítségével ment végig a játékon, majd a kérdéseken keresztül az egész élettörténete kibomlik, így megcáfolhatja a vádakat. A Quiz a szövevényes érdekhálózat és a kapzsiság, illetve a nagyívű életút és drámai tét helyett egy piti csalás bemutatására használja fel a kvízjátékok bűvöletét – azaz nem annyira ellentmondásos és nem is annyira drámai, mint a két említett előd, ám ettől még olykor kifejezetten szórakoztató.

Pedig mi abban az érdekes, hogy egy ember ül a székben, és kérdésekre válaszolgat?

– merül fel a háromrészes minisorozat elején a tévés producerekben is. Hát pont ez – nem kellenek hozzá extra showelemek, egy érzelmekkel teli arc, egy jó vagy rossz döntés drámaisága és egy-egy felvillanó élettörténet maga a show.

Stephen Frears mesteri szinten űzi a kisemberek kisszerű mesterkedéseinek, örömeinek és bánatainak a bemutatását, főleg az abban rejlő pikantériát élvezi, ha valós személyek életében látja meg ezeket a minőségeket. Az utóbbi néhány évben pedig mindezt a tévében teszi: az Egy nagyon angolos botrány egy politikai szexbotrányt, az Egy házasság helyzete egy párterápia körülményeit mutatja be, idén pedig a Quiz folytatja a sort. A Quiz szereplői rettentően amatőrök, ám annál elszántabbak, érzelmesek és összetartóak. Náluk a Legyen Ön is milliomos!-ba járás családi vállalkozássá válik: Ingram sógora és felesége után a nem túl briliáns őrnagyon (Matthew Macfadyen) a sor, hogy beüljön a brit Vágó Istvánnal (Michael Sheen) szembe és bizonyítson. Ezen a ponton viszont a család már nem éri be az otthoni félig illegális, de legalábbis etikailag megkérdőjelezhető tréningezéssel, az elképesztő kutatómunkán alapuló taktikák kidolgozásával és a szurkolással.

Vagy mégis?

A Quiz különlegessége – és egyben legellentmondásosabb vállalása –, hogy nem mutat meg mindent: csak annyit, amennyit a bíróságon rá tudtak bizonyítani Ingramékre, ez pedig nem sok. Bár az esküdtszék végül bűnösnek találta az ügy három szereplőjét, nevetségesen enyhe büntetéssel megúszták. Azaz Frears nemcsak azt kényszeríti ki a nézőből, hogy mi formáljunk véleményt és ítélkezzünk Ingramékről, hanem azt is megmutatja, hogy a vádló tévétársaság (amely mókás módon maga a sorozatot gyártó ITV) mennyit hibázott nemcsak az eljárás, hanem magának a műsornak a kitalálása közben is. A bizonyítékok akaratlan manipulálásán túl arra is fény derül, hogy milyen naiv módon gondolkodtak a frissen alapított kvízjáték bebiztosításáról – hiszen ez csak egy játék, a tévében senki nem akar csalni, gondolták. Ingram tehát hiába volt kifejezetten ügyetlen csaló, mégis könnyen ki lehet mosdatni, ahogyan ezt a védőügyvédje többé-kevésbé sikeresen meg is teszi.

A Quiz olyan, mint egy háromfelvonásos dráma vagy egy jól megkomponált bűvésztrükk: a messziről induló felvezetés során még aligha értjük, hogy miért a jólelkű, kötelességtudó őrnagy lesz a botrány főszereplője, majd a középső rész során Frears cilinderes bűvészként, elegánsan prezentálja a trükköt, azaz Ingram látogatását a tévéstúdióban, végül pedig jön a leleplezés – pontosabban ez félig-meddig elmarad. A Quiz ugyanis meghagyja a kételyt arra vonatkozóan, hogy mi is történt ebben az adásban, hogyan is vitte végig a játékot Ingram, és távozott egymillió fonttal.

Azaz Frears ezúttal pont azzal provokál, hogy nem néz a felszín alá,

hanem a valóságot mutatja meg a maga megismerhetetlenségében, a hézagokat pedig nekünk kell kitölteni a lelkiismeretünknek és szimpátiánknak megfelelően, akárcsak az esküdteknek. Mint a tárgyaláson is elhangzik, a világ nem más, mint szubjektív kreáció, a részrehajló érzékelésünk eredménye, az emlékeink folyamatos újraalkotásának torz mása. Persze tekintve, hogy ma is élő emberekről van szó, durva is lett volna nyíltan mást mondani a hivatalos verzióhoz képest, így a színdarabon alapuló Quiz csak az eldöntetlenségével foglal állást, a finoman torz tükrével ítélkezik.

A Quiz könnyen csúszó, ideális terjedelmű és elgondolkodtató sorozat, Matthew Macfadyen pedig ismét bizonyítja – a The Assistant és a Succession után –, hogy idősebb korában kifejezetten jól állnak neki a negatív vagy ellentmondásos szerepek. A sorozatnak csupán az arányokkal gyűlik meg a baja: hogy belenget néhány izgalmas szálat, amit aztán nem bont ki eléggé – például a kvízbolondok összefogásként létrejött „szindikátus” valódi szerepét. Máskor pedig hosszan elidőzik a közepesen érdekes aspektusokon, míg a valóban megbotránkoztató összefüggéseknek csak néhány pillanatot szentel. Ennek ellenére dicséretes, hogy a médiakritikát és az emberi gyarlóságot sikerrel hozza egy fedél alá Frears, így háromszor negyvenöt percet bőven megér az életünkből a Quiz.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
[email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya