Sorozat

Rendszerváltás küszöbén? – Megvilágosultam első évad

A modern világ gyülekező problémáit szem előtt tartva felmerülhet a kérdés: vajon tényleg új kor hajnalán élünk? Egyre többen vannak, akik a mindennapi tevékenységeikben, személyes kapcsolataikban és létük céljának értelmezésében a spiritualitás mindent magába ölelő szárnyai alá térnek meg. A válasz szerintük legalábbis igen. A Megvilágosultam szintén ezt a nézetet képviseli.

A hétköznapokból való kiszakadásra és feltöltődésre van szüksége a sorozat főszereplőjének, Amy Jellicoe-nak (a szerepért idén Golden Globe-ot kapó Laura Dern játssza), aki a főnökével folytatott viszony befejezése után dührohamot és idegösszeroppanást kap. Rehabilitáció gyanánt egy szellemi nyitottságot támogató, több hónapos foglalkozáson vesz részt, melynek segítségével rálát életének céltalanságára, ezért visszatérése után elhatározza, hogy megpróbálja rendezni zátonyra futott kapcsolatait. A Megvilágosultam ezt a nehézkes és viszontagságos utat mutatja be, mely során megismerjük Amy korábbi életét, valamint kibontakozik a viszonyok átértékelt nézőpontja is.

Az éppen az HBO-n futó sorozatban Amy nemcsak anyjához (Diane Ladd) próbál közelebb kerülni, hanem volt férjét (Luke Wilson) is szeretné drogproblémáiból kisegíteni, miközben a történet fő csapásirányát Amy nagyvállalati munkájának visszaszerzése és új szerepének megtalálása jelenti. A vezetőség ugyan visszaveszi a korábban kényszerpihenőt vállaló nőt, de a cég egyik alagsori, statisztikai osztályára száműzi a páriáknak fenntartott területre. Amy innen szeretne visszakerülni korábbi pozíciójába, miközben új világszemléletének hatására megpróbálja pozitív irányba ösztökélni a nagyvállalat gondolkodását és politikáját. A próbálkozásokat sorra kudarcok kísérik, így Amy-nek egyre radikálisabb eszközökhöz kell nyúlnia.

A Megvilágosultam abszolút előnye – azon túl, hogy finoman pellengérre állítja a nyugati ezoterikus szemlélet naivan pozitív életfelfogását és know-how bibliáit – az a folyamatos lebegtetés, mely fenntartja a spirituális fejlődés és a mentális zavar közötti összehasonlíthatóság és átmenet kényes lehetőségeit. Nem azt a tiszta, feddhetetlen és elvontan távoli szellemi emelkedettséget látjuk, mely hiteltelennek hatna egy ilyen közegben, hanem a sokszor mániákus jót-tenni-akarást, a sikertelenségekre adott agresszív dühkitöréseket és a kényszeres optimizmust. Amy egyszerre tud végtelenül együttérző és félelmetesen megszállott, törékeny és vasakaratú lenni. Határozottsága és hajthatatlansága miatt úgy tűnik, mintha nem is érzékelné reálisan a valós viszonyokat, számára nincsen lehetetlen küldetés. Azonban Amy sem tesz mást, csak megpróbálja kibontani a mélyen benne szunnyadó lehetőségeket, és elfogadó, szerető szemmel tekinteni embertársaira. A Megvilágosultam világképe szerint a spiritualitás nyugaton is mindenki számára nyitott lehetőség, az alapvetően ellentétes szemléletűnek gondolt világrészek pedig kompatibilissé tehetők. Ehhez azonban, ahogy a sorozatban megjelenik, nem elég ismerni a néha közhelyesnek ható kulcsfrázisokat – például, hogy fontos megérteni a társaink helyzetét vagy, hogy mindannyian egy közösséghez tartozunk –, hanem őszintén hinni kell bennük, és személyesen kell átélni igazságukat. Főszereplőnk sem csupán szemlél, hanem a gondolat megszületése után gőzerővel tevékenykedik, és addig kutatja a lehetőségeket, míg meg nem találja a megfelelő megoldást.

Amy Jellico ezért némileg bogarasnak, rendkívül zavarónak és idegesítően jóhiszeműnek tűnik, spirituális fejlődése azonban elkezdődött. A Megvilágosultam első évadának tíz része egy jól felépített, dramaturgiailag átgondolt egység, melynek végére Amy magabiztos elhatározással megtalálja új eszményei vezérelte élete igazi célját. A cél nagysága pedig nem hagy kétséget afelől, hogy a következő évad összecsapása gigászi méreteket ölt majd a szembenálló felek között.


Warning: Illegal string offset 'Movie' in /home/customer/www/filmtekercs.hu/public_html/wp-content/plugins/wp-review/includes/functions.php on line 2173

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés