Sorozat

Hogy is van a zombiknál a míg a halál el nem választ? – Santa Clarita Diet (3. évad)

Továbbra is üdítően elborult, izgalmas, csavaros, vicces és bájos a Netflix élőhalottas sorozata, a Santa Clarita Diet. Az események, ha lehet, még jobban felpörögtek és még a Twilight mindörökké tartó szerelmi giccs-naivitására is kapunk egy emberibb, elgondolkodtatóbb alternatívát. Zombi Drew Barrymore-ra fel!

A Santa Clarita Diet első évada még nem teljesen, a második azonban már meggyőzött, hogy érdemes nézni a Drew Barrymore és Timothy Olyphant főszereplésével készült fekete humorral átszőtt zombis sorozatot. És hogy milyenre sikerült a harmadik évad?

Végre minden összeért, a karakterek teljesen kifejlődtek és megtalálták a helyüket, a történet kiszélesedett, a mellékszereplők száma megnőtt, és ismét egy fordulatokban gazdag és vicces évad született. Ráadásul még a szerelemről is elmélkedik egy kicsit a sorozat,

ami extrán megdobja az amúgy is bájos család nácik elfogyasztásától, ökoterrorizmustól és szerb legendákat felkutatásától terhes mindennapjait.

A Netflix sorozata az előző évad végénél veszi fel újra a fonalat, és műfaji társaihoz képest kissé formabontóan, de nagyon érdekesen, szinte valós időben mutatja az eseményeket. Nem ugrálunk napokat, éjjeleket, hanem szinte kézen fogva ülünk fel egy eszelős hullámvasútra a szereplőkkel együtt, ahol egyszerűen egy nyugodt óra erejéig sincsen megállás. Ez nem csak, hogy közelebb hozza őket hozzánk, segít a feszültségépítésben és sokkal izgalmasabbá teszi a részeket, de szinte minket, nézőket is lefárasztanak az események. Hiába, zombiként élni a mindennapjaidat, miközben nácikat gyilkolsz, egy szerb szekta üldöz, az ingatlancégedet veszélyezteti a konkurencia, és még a lányodra is rátelepszik az FBI, nem könnyű. És az sem segít, hogy valakik isten kiválasztottjának hisznek, míg magadat sokszor csak egy szörnynek látod.

Victor Fresco készítő mostanra rakta harmóniába a legjobban a történetet úgy, hogy közben ebben az évadban van a legtöbb különböző szál, sok új szereplő is belép, és egyre többet tudunk meg az élőhalottakról is. Megtartva az egyensúlyt a Santa Clarita Diet továbbra sem nevetséges vagy gagyi – sokkal inkább abszurdan humoros, olykor groteszk és véres, de a nagy gyilkolási hullám és fül- és fogropogtatás közben is tud egyfajta meghitt idillt és bájt kölcsönözni a karaktereknek.

A show-t természetesen most is Drew Barrymore Sheilája viszi, de Timothy Olyphant karaktere, Joel is végre révbe ért. Most érezzük át legjobban a kettősséget, amit egy élőhalott férje átél: mindenáron segíteni akar és elfogadni a másikat, de

mégsem olyan egyszerű boldogan végignézni, hogy életünk szerelme a szemünk láttára csócsál szét valakit.

És ha már szerelem. A 3. évad meglepően mélyen és olykor már-már szívbemarkolóan állítja Sheila és Joel kapcsolatát a középpontba, miközben lányuk, Abby és a szomszéd fiú, Eric között is alakulnak az érzelmek. Utóbbinál hatalmas pozitívum, hogy a sorozat nem siet el semmit. Az első évad legelső epizódja óta tudjuk, hogy van itt valami, de annyira kedvesek a közös kalandok, annyira jó barátok ők ketten, hogy az értelemszerű drukkolást itt gyorsan felváltja a türelem a néző részéről. Azt akarjuk, hogy boldogok legyenek, mindegy, mikor jön el a kapcsolat beteljesedése.

 

Míg a tiniknél lassú víz partot mos jeligével halad a két szereplő egymás felé, úgy a szülőknél csúcspontra jut a zombiság okozta akadályok házasság-elbizonytalanító hatása. Amikor kiderül, hogy Sheila nem csak, hogy sebezhetetlen, de nem is öregszik, a halhatatlanság beférkőzik a pár közé. Míg a Twilight a fiatalok naivitását és egymásért mindent elborító rajongását arra használja fel, hogy belevigye őket egy meggondolatlan és visszafordíthatatlan zsákutcába, addig a Santa Clarita Diet már sokkal emberibben és reálisabban látja a „problémát”. Hogy fér össze egy halhatatlan és egy halandó? És ha a halandó többé nem lenne halandó?

A sorozat mozgatórugója mindig is Sheila és Joel szerelme volt, ahogy kényszerből egy amolyan középosztálybeli és eleinte szerencsétlenkedő Bonnie és Clyde duóvá alakulnak.

A míg a halál el nem választ formula örökkévalóságig való kiterjesztése azonban már korántsem annyira egyszerű, mint levadászni egy rossz és gonosz szomszédot. Ahogy Joel tökéletesen, bár nyersen megfogalmazza: mi van, ha a boldogan éltek, míg meg nem haltak csak azért működik jól, mert csak addig tart, amíg meghalnak az emberek? Lehet-e valakit az idők végezetéig szeretni? Bár nem megy teljesen bele ebbe az évad, és nem drámai vagy nyomasztó hangvétellel telepedik rá a részekre, hanem inkább a megszokottan üdítő módon villog apró kérdőjelként a fejük felett, ez a vonal mélységet és különleges emberséget nyújt a sürgő-forgó epizódok közepette.

Ezzel a nyílt kérdéssel és egy bár előrelátható, de mégis erős csavarral ér véget a 3. évad, úgyhogy biztos a folytatás. Van is mi mentén továbbhaladni, hiszen mostanra már biztosan tudjuk, hogy több zombi rohangál Santa Claritában, mint az ildomos lenne. Én tűkön ülve várom a folytatást!

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya